Gå till innehåll

Lågenergilampa direkt mot akvariet?


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att bygga en ATS i filterfacket på mitt Percula 120. Min tanke är att ha en eller fler lågenergilampor på 20w som lyser genom glaset och belyser ATS:en. Problemet är att det är dåligt med utrymme bakom akvariet så lampan kommer vara bara en cm eller så ifrån glaset.

Det jag är mest orolig för är att det ska vara skadligt för själva akvariet, att det värmer upp glaset där det inte är något vatten och så kommer det kanske lite vatten stänk mot det då och då.

Är det någon som har några ideer eller tanker runt dettta så lyssnar jag gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant fråga, jag vet dock inte svaret. Bara en fundering - under min sötvattenstid så använde jag många gånger ramper som låg direkt mot täckglaset. Både lysrörsramper och glödlampsramper. Avståndet mellan glaset och ljuskällan var några centimetrar. Täckglasets undersida blev ofta vått av akvarievatten och kondens. Har inte varit med om att något täckglas spruckit pga detta. Jag tror inte det är ngn fara men jag vet inte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att det kommer vara något bekymmer, lågenergilampor blir inte lika varma som vanliga, dessutom har du en konstant kylning i karet av vattnet på insidan. är du rädd för att det ska bli för varmt, sätt då en plexiglas-skiva utanpå, med distanser ca 5mm ut från glaset. Ljusinsläppet blir i stort sett det samma, men du skapar en luftspalt som kommer att hålla karet svalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...