Gå till innehåll

25 år sött, nu testar jag Salt! 75L


ormet

Rekommenderade inlägg

Som rubriken säger så har jag efter 25 år av sötvattensakvaristik gett mig in på att testa salt.

Fokus kommer ligga på SPS med nån LPS eller två. Jag gillar fiskar också, vi får se vad som går att få in i 75L

Här kommer lite teknisk information:

Och varför inte en liten byggtråd/berättelse!

Började väldigt grundligt med Google Sketchup:

post-6362-14468923754969_thumb.jpg

Resultatet blev ganska likt!

post-6362-14468923755178_thumb.jpg

Akvariet står på en IKEA Bestå 120cm som jag förstärkt lite & kört in lite silikon i fogar & hål

Rörmokeri-prylar inhandlades från USA, närmare bestämt lite genomförningar, kranar & slangkopplingar(?)

Det borrades glas och skruvades fast genomförningar:

post-6362-14468923755533_thumb.jpg

Sen blev det att bygga en brunn av akrylglas, passade på att bygga in returen lite snyggt där:

post-6362-14468923755675_thumb.jpg

Efter en mindre mardröm att få det hela tätt & bökig slangdragning så fylldes akvariet med osmomsvatten, salt blandades i, sand på plats + ett par Roccia Viva fejktenar så var det hela så att säga igång!

Det fick stå å gå med en bit levande sten i sumpen i 3 veckor innan ett par små clowner & en Seriatopora Guttatus fick flytat in, det var i lördags.

Korallen lever (knack knack ta i trä) & fiskarna äter och verkar ha det bra!

Min plan är att hålla det ganska enkelt såhär i början. Jag planerar att köra enligt typ detta:

2part dosering Alk & Ca

Veckovisa 10% vattenbyten där sandbottnen dammsugs noggrant.

Ingen LS = ingen fosfatläcka

Eheim makaroner i en låda i sumpen

Hård skumning

Målvärden enligt Saltvattenskemi for Dummies

Idag har jag följande värden:

Kh 9,6

Ca 390

Temp 25 grader

No3 1-5ppm (svårt att se på den där skalan tycker jag)

Så vad har jag lärt mig hittils?

Större bänk, mer utrymme, större sump!

Returen sitter för lågt, för mycket vatten går ner i sumpen vid strömavbrott. Jag har löst det med en Loc-Line men det är inte optimalt rent estetiskt.

Hi-Tech Reef Salt jag köpte på Bromma Zoomarknad kommer jag aldrig köpa igen .... jag gillar inte blått vatten!

Doserpump vore coolt ...

Annars så måste jag säga att det är väldans spännande med saltvatten & koraller & jag är helt klart taggad :)

Synpunkter, frågor & åsikter tas emot med glädje :)

/Daniel

post-6362-14468923755354_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande experiment det här, för levande sten har ju setts som en nödvändighet ett bra tag i hobbyn, men ifrågasätts av och till nu när vi har såpass bra skummare, fosfatremovers och andra metoder (kolkällor med mera) så jag ser fram emot att följa den här tråden, för mig är LS en sak som jag gillar rent estetiskt, men ser det som sagt som väldigt spännande att se om den är så viktig som det sägs längre.. Gäller bara att se till att det finns tillräckligt med gömställen för djuren så att de inte blir stressade...

Det blå i saltet ska du kunna bli av med med aktivt kol har jag för mig...

Välkommen och lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mikoto: mitt första svar till dig försvann i nått moderatorsgodkännande / antispam ... Planen är att fästa korallerna med lim i fejkstenen ja. Planen är åxå att ha det väldigt luftigt i akvariet så att jag kommer åt att dammsuga ordentligt. Egentligen ville jag ha barebottom men min fru sa nej.

Benighted: jag försökte få bort det med kol, gick inget vidare. Lyckades våtskumma bort det tillsammans med 6 liter vatten. Så ca 5% går åt som svinn för att bli av med färgen ;-)

Det finns ju att antal olika teorier & sätt att ha koraller & fisk, jag behövde liksom välja ett spår. Och efter "lite" påtryckningar & en hel del läsande på thereeftank så fick det bli att köra på det här viset. Tiden kommer utvisa om det var ett smart drag eller inte ;)

Fejkstenen är skitsnygg, flera besökare har inte hajjat att det är plast.

Ändrat av ormet
mer text
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läckert! -dregglar-

Har också funderat på att måttbygga ett kar efter våra IKEA Bestå-bänkar. Vita och samma som dina :smiley20:

Men kommer då förmodligen göra ett riktigt lågt kar enligt alla shallow reef-regler.

Ser fram emot ditt bygge!

Ändrat av tiomm
stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Tack!

MrRhames, bänken är 64cm hög och förstärkt på detta vis:

post-6362-14468924261182_thumb.jpg

Hyffsat simpelt.

Sunpower-rampen köpte jag från http://www.buntesriff.de/shop/

En liten uppdatering rent generellt:

Nånting hände strax innan Jul, på ett dygn så dog nästan hela min seriatopora-fragg:

post-6362-14468924261608_thumb.jpg

Det inringade området dog under ett par timmar. När jag kom hem efter jobbet var det ännu värre. Satte i Aktivt kol varvid vävnadsdöden slutade. min Ricordea ruttnade till hälften med men jag lyckades rädda munnen. Min Euphyllia såg ut att ha klarat sig med krängde sig ur sitt skelett ett par dagar senare. Så det var mitt första bakslag!

Nu tuffar det dock på hyffsat. Jag har en Acropora som växt såhär på två veckor:

post-6362-14468924262019_thumb.jpg

Min första korall, seriatoporan ser ut såhär idag:

post-6362-14468924262229_thumb.jpg

Jag räddade ett par toppar och limmade på en epoxy-plugg. Den växer på fint nu :)

Lite annat i karet:

post-6362-1446892426325_thumb.jpg

S. Hystrixen surar, har inte tillstymmelse till tillväxt. Ricordean försöker krypa av sin sten ... växer inte men dör inte heller.

Caulastrean har delat en polyp sen den kom i på julafton.

Till sist ett par helbilder. Lagt i en LS för att mata min Amblygobius med poddar & annat. Min ständiga medhjälpare vandrade in i bild med.

post-6362-14468924263641_thumb.jpg

Det var allt för den här gången :)

post-6362-14468924261819_thumb.jpg

post-6362-14468924262431_thumb.jpg

post-6362-14468924262635_thumb.jpg

post-6362-1446892426283_thumb.jpg

post-6362-14468924263051_thumb.jpg

post-6362-14468924263453_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Tiomm!

Jag har väll närmast planer på en flakväxande Montipora, en M. digitata, en Poccillopora av något slag & en gul Acropora av valfri sort så att säga. Det är koraller jag kan få tag på från butik med lite tur. En A. Millipora ligger högt på önskelistan med.

Sen kliar det i fingrarna att haffa lite fina LPS från De jong när tillfälle ges. Acantastrea, Micromussa, Blastomussa, E. Paraancora, Fungia, Scolymia & Trachyphyllia ... Ja nu blev det en lång önskelista haha :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jahaja två veckor senare. Det tuffar på. Jobbar på att få upp Mg. Har hittat vitbalansen på kompaktkameran & investerat i en Vortech mp10 es w. Den är grym grym grym!

Fick ta över en Acropora Valida/Tricolor, det är helt klart intressant att ta lite närbilder på den:

post-6362-14468924466367_thumb.jpg

En bild på burken:

post-6362-14468924466563_thumb.jpg

Två Nemateleotris magnifica och en Stenogobiops nematodes har fått flytta in & verkar trivas bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 5 månader senare...

Nu var det ett tag sen jag skrev något här. Det har hänt en del. Jag har investerat i en doserpump och kör balling light med den.

Jag har bytt skummare till en konvariant, SWC 160. Den är grym. Jag kör bare bottom utan någon levande sten.

Doserar VSV & tillsätter extra NaNO3 för att kunna skumma ut all po4.

Mina värden idag:

Ca: 430, har legat stabilt länge

Mg: 1260, har legat stabilt länge

Alk: 7,3 (3,6 för 3 veckor sen, circa 12 3 veckor innan det)

po4: 0.00 (hanna checker) haft som mest 0.05 sen jag började köra BB

no3: 7,5

Salinitet: 1.024

0,5 dl GAC bytes varje månad.

Actinic ljus 11:00-21:00

Fullt ljus (6x24w T5) 14:45-18:30. Varit uppe i 6 timmar som mest, men allt blev jätteblekt. Varit nere i 3 timmar och långsamt höjt sen 10 maj vilket gjorde skillnad.

Positivt är att vissa saker växer. Det mesta ser ut att må hyffsat.

Problemområden just nu är att mina Alkalinitet-nivåer fluktuerar vilt. Och har gjort ända sen jag startade akvariet.

Jag tycker inte jag har den tillväxt jag borde, det är i princip bara mina Seriatopora som imponerar. Mer ljus = mer tillväxt, men mer ljus = superbleka koraller också. Svår ekvation.

De flesta koraller är ganska bleka ELLER för bruna.

Ett par jämförelsebilder:

post-6362-14468926120525_thumb.jpg

Filmade lite i förrgår:

Det är jättesvårt att få till färger och så när jag filmar hela akvariet, men det blir ganska bra ändå.

Tips, trix, frågor & goda råd mottages med glädje.

Mer bilder finns på min blogg.

post-6362-14468926120139_thumb.jpg

post-6362-14468926120333_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade helt missat denna tråd. Snygg möbel och snyggt kar! Tycker det lite sterila är snyggt, även om jag personligen föredrar sandbotten. När gick frun med på barebottom? :)

/Madde

Ändrat av MaddeI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för ljusramp? Eller rättare, vad är eet för upphängning? Är inne på t åt drt hållet själv

Tjäna, det är bockade kopparrör från clas olsson. De har beslag som passar runt, sen ett par slangklämmor som stoppkloss. Kan fota när jag kommit hem från semester om det är av intresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade helt missat denna tråd. Snygg möbel och snyggt kar! Tycker det lite sterila är snyggt, även om jag personligen föredrar sandbotten. När gick frun med på barebottom? :)

/Madde

Tack. Sand kan vara snyggt, men oftast inte. blir ofta sandstorm med. Det här är så mycket lättare att hålla fräscht. Att samla bajs i sand tycker jag är äckligt :-)

Hon fick ge vika helt enkelt, jag som sköter allt så jag bestämde mig för att få enklare skötsel.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...