Gå till innehåll

Liatölpens RSM


krille 55

Rekommenderade inlägg

Har inte uppdaterat på länge för det har inte varit nåt kul att skriva om. När jag kom hem från semestern så var det mycke alger i karet. Ett par döda koraller och en del som såg rätt hängiga ut. Tre veckor utan vattenbyte och balling satte sina spår. Har kämpat med alger sen dess. Både bruna och cyano i ganska stor omfattning. Bytt 20 liter vatten i veckan och suger ut så mycke cyano jag kan. använder fosfatremover i strumpa. I dag tog jag ett riktigt tag och satte i två nya orginal returpumpar, tog ut skummaren och gjorde pumpen ordentligt ren och plockade sönder locket och bytte en skramlande kylfläkt till belysningen. Sen borstade jag rent så gott det gick från cyano och bytte 25 liter vatten. akvariet blev som nytt, nästan ljudlöst. Hustru och dotter gjorde vågen av glädje. Ska nu börja med det nya karet. Hade nästan tappat sugen här efter semestern men steg ett blir total rengöring och byggande av led-belysning, därefter provkörning med sötvatten så allt funkar. ska försöka uppdatera lite oftare framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Fortfarande problem med bruna alger och cyano. Suger ut så mycke jag kan vid vattenbytena en gång i veckan. Har dock börjat så smått med led-armaturen till mitt nya kar. Va i Gemla och hämtade hem grejor så jag kan göra en slinga 14 blåa. testar detta så man ser att man klarar av koppling och lödning innan jag köper resten. Hade tänkt att skruva dit ledsen så igår beställde jag rostfria M 3 skruvar och plastbrickor. Idag har jag kapat till alu-plåten och varit nere på jobbet och lånat en cnc-fräs efter jobbet och programmerat hålbild och borrat hålen. Hade inte varit roligt att göra för hand. Så här blev det.post-6211-14468926612369_thumb.jpg Har en kompis som är elektriker. Ska be honom att dra lite el så jag får vägguttag i anslutning till nya karets placering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sugit ut en massa cyano och alger och 20 liter vatten. Har suttit och läst en massa trådar om hur man ska bli av med cyanon men det verkar inte finnas nåt som funkar hundra eller? Några förslag. Kollade vattenvärde efter bytet. Kh 8,6 Ca 420 Mg 1300 No3 0 och Po4 0,03. samtliga med salifert. Verkar väl helt ok eller. Har sex euphyllior i karet och den största och finaste som jag fick från Hans Sanden på träffen hos Larry i somras har tjurat i två veckor nu. Alla dom andra är jättefina. Har en till mindre likadan och den är jättefin. Vad kan sånt bero på. Har mycke stjärnpolyper som växer nära huvudena, kan det påverka. Har ju inte märkts nåt förut av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går lite långsamt med uppgraderingen till RSM 250 för jag har ett annat bygge också på gång som tar både tid och pengar. Men fint blir det.post-6211-14468926753134_thumb.jpg Ska sätta mig och skruva fast de första ledsen på aluplåten nu i veckan och se om man klarar och löda dom och få ljus i första slingar. Dessutom ska dörrar och skärmar som nu är bortplockade från bilen få sex lager klarlack och ett par mellanslipningar i helgen. Fortfarande lite cyano i karet och mycke bruna alger i sanden. Köpte en liten sandlevande sjöstjärna i går. Får se om den kan röra runt lite i botten så sanden hålls något så när algfri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

helt ok. håller på att sätta ihop ledrampen. köpte grejer av stig så jag sätter ihop en slinga i taget och hämtar grejer efter hand. Vi har lackat plymouten förra veckan så jag har inte hunnit med karet men jag behöver ju inte sitta och titta när färgen torkar så nästa vecka ska jag ta ett rejält tag. har köpt cirk pumpar och levande sten av robbyn i hässleholm som ska hämtas så fort jag har vatten i karet, ska till stig och hämta salt och fler leds på mångdag. sitter för övrigt i stugan i skummeslöv nu med en god rom och en bit fin chocklad och njuter så i helgen blir det inget akvarie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller ju inte samma grymma tempo som du när det gäller akvariebygge men jag delar tid och pengar mellan akvarie och veteranbil. hat beställt delar från en skrot i usa för 10 000 i veckan men den ska bli lika häpnadsväckande i bilhobbyn som ditt stora kar blir i akvariehobbyn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sitter i stugan och tittar på ishockey i tv. ute ösregnar det. skulle nog varit hemma och lödat leds i stället. börjar bli sugen på att få igång det nu. elektrikern kommer i veckan och sätter vägguttag sen kan karet sättas på plats och fyllas med vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemkommen från skummeslöv med bagaget fullt av saltgrejer. Såg en annons i går kväll här på guiden och insåg att det inte var mer än två mil från stugan så vi körde den lilla omvägen hem i eftermiddag. Fick två euphyllior, en med elva huvud och en med sex. femton kilo levandesten med en massa rhodaktis, skivanemoner och knappar och även en del läderkoraller. En clownfisk en hispidusräka och en sjöborre diadema modell stor. Allt detta för 600 kr. kunde inte låta bli. Nu är det rätt överlastat i karet så nu måste det bli tempo på uppstarten av det nya. Hoppas elektrikern kommer snart. det mesta av stenen går i en balja med en pump i. Satte bara i dom stenarna med skivanemonerna i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hållt på hela kvällen. Satt plastbrickor både mellan fläns och chip och chip och skruv. Ändå var det nån som inte lyste. lossade skruvarna och smorde dom med vaselin som isolering och nu funkar det. Två slingor blått kopplade. ska dit en blå till och sen två slingor vitt. kommer att kopplas på tre timers. 27 blåa på en, 13 blåa på en och 20 vita på den tredje.post-6211-14468926989457_thumb.jpg Två slingor igång. Jäklar vilket ljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plastbricka mellan fläns och chip låter inte alls bra i mina öron.. Chipet måste ligga i bra kontakt mot flänsen.

Om du kopplar ihop två vanliga 1.5volt batterier i serie så kan du testa enskilda chip så du kan kolla så chipet är helt.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tog med mig rampen till stig för felsökning i kväll. Efter diverse skruvande och isolerande och felsökning kom han på felet. Det sitter i sladdänden av lödkolven. Har skalat för mycke på kabeländarna och gjort för dåliga lödningar så det blir kortis mot flänsen. Tar nu bort plastbrickorna mellan chip och fläns, mäter och lödar om där det behövs. Får väl till mitt försvar säga att jag har inte hållt i en lödkolv sen verkstadsutbildningen för 40 år sen. Skulle väl bett nån kunnig om hjälp kanske men treåringen i en kom fram "KAN FÄLV". Å andra sidan har man väl lärt sig nåt av detta med. Man är lyckligt lottad att ha nära till en så kunnig och engagerad akvarist som stig i gemla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För övrigt kan jag nämna att ström ar nu framdragen där karet står så jag har tillgång till vägguttag. Osmosfiltret är uppkopplat i badrummet och jobbar för fullt för att få fram vatten. Får se vad man hinner i helgen.Har inget särskilt planerat så lite ska väl kunna bli gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...