Gå till innehåll

Liatölpens RSM


krille 55

Rekommenderade inlägg

Det fick inte va så till efter helgen. har bytt lite vatten i gamla karet, passade då på att flytta en stor sten som jag bara la i och som mest varit ivägen sen jag köpte den. Sitter sex stora rhodaktis på den så jag hoppas det går vägen. Är det stora höga längst till vänster på bilden. Så här ser det ut nu med full belysning. Har inte fyllat det riktigt med vatten för det ska ju i mer sten.post-6211-14468927236804_thumb.jpg

Ändrat av krille 55
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är en maffig sten. Är en sten ända från botten av karet och upp. Har gjort mätningar i båda karen ikväll för att försöka ha ungefär samma värden i båda nu när jag ska börja flytta saker men blev väldigt konfunderad, verkar helskumt. Salthalt 1.025 i båda är ok. Kh i gamla 6.7 i nya 9.0. Inte så konstigt för gamla karet har väl inte setts till som det ska nu när jag roddat med det nya. Mg högt i båda 1440. Förmodligen felräkning av mej när jag blandat nytt vatten. Tillsatt mg då mg-värdet är lågt i saltet jag har. Sen kommer det konstiga ca i gamla 460 och i det nya 520. Jättehögt. borde ju varit ung likvärdigt då jag gjort vattenbyte i gamla med samma salt som jag blandat till nya och dessutom tagit 60 l gammalt vatten till nya. Kan dom höga mg-värdena ställa till mätningen så det blir fel? Hög fosfat i nya karet mellan 0,25 och 0,50 nitrat ca 2 allt mätt med salifert och refraktometer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten uppdatering. Det höga ca värdet berodde på att det va fel på saltet jag hade. Ca i närheten av 700 i nyblandat vatten. Försöker nu fälla ut ca genom att höja kh samt gör delvattenbyte med nyblandat vatten. Just nu ca 520 kh 9.6 och mg 1290. Fosfat ligger fortfarande mellan 0.25 och 0.5. Satte i alufosfatremover i går så får vi se vad det gör. Har haft några skivor och knappar samt tre olika mjukkoraller i karet i snart två veckor och dom verkar trivas trots höga värden. Har även flyttat min mespilia sjöborre till stora karet för nu börjar gröna trådalger komma i ganska stor omfattning. La i sand i går och det gjorde ju karet ljusare. Belysningen har nu varit i gång i ca två veckor. Riktigt läckert ljus. 20 vita och 40 blåa cree-leds. Kör en slinga 14 blåa 9 tim, 26 blåa 7tim och 20 vita 5 tim alltså maxbelysning 5 tim per dygn. Låter det som en bra start eller är det för mycke. Det jag flyttar från lilla karet är ju inte vant vid så bra ljus. några kort på hur det ser ut i kvällpost-6211-14468927328999_thumb.jpg

post-6211-14468927328091_thumb.jpg

post-6211-14468927328327_thumb.jpg

post-6211-14468927328567_thumb.jpg

post-6211-1446892732878_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I helgen ska väl det mesta flyttas till nya karet för nu är fosfaten nere under 0.1. Fick en del fraggar av Larry i går. Det blir ju lite avbrutna koraller och så när man ska flytta så mycke som han gör, mange tack. Skummaren började jäklas nu i kväll. Hela karet fullt av microbubblor. Har lagt en fråga på forumet. Nån som har en ide om varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är allt utom fisk och räkor flyttat. Har limmat en del men limmet tog slut. Har nu varit hos stig och hämtat mer så jag ska ta ett ryck till i kväll. Fortsatte sen till larry för han hade en fläkt liggande som jag behövde till min belysning då flänsen blir alldeles för varm. Hans stora kar är hur fint som helst och kommer att bli superbt när det fått växa till lite. Lägger upp några kort på hur det ser ut nu. Inga mästerverk för kameran är som den är men man ser ju hur det ser ut i alla fall.post-6211-14468927357847_thumb.jpg

post-6211-1446892735587_thumb.jpg

post-6211-14468927356242_thumb.jpg

post-6211-14468927356605_thumb.jpg

post-6211-14468927356929_thumb.jpg

post-6211-14468927357372_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu flyttat fiskar och alla koraller och sten som ska med utom en N.Magnifica som är omöjlig att få tag i. Har en stor sten i botten på revet i det lilla, säkert 7-8 kg med mycke hål i. fisken simmar in i stenen och vägrar komma ut. Har lyft ut stenen och lagt den i en spann vatten men den vägrar att visa sig. Lägger tillbaks stenen i karet och efter en halvtimma är den ute och simmar igen. Får jag inte ut den får den ingå i försäljningen. Satte dit fläktarna som jag fick av Larry. Tempen på flänsen sjönk från 81 till 42 grader så nu är jag nöjd. Så här blev det. post-6211-14468927375242_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner mig i nuläget helnöjd. Men utan dig Larry och Stig hade det inte sett ut på detta sättet. Att få bra support av kunniga och trevliga akvarister är guld värt. Tur att man har er på nära håll när det blir nåt akut. Tack för fläktarna Larry, satte dit båda och stängde av originalfläktarna. Det blev knäpptyst, originalen lät mer än jag trodde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu limmat det sista som ska limmas av det jag har för tillfället. När jag va klar så mätte jag vattenvärdena.

salt 1.026

Ca 500

Kh 8,1

Mg 1350

No3 0

Po4 0,25

Fosfaten har stigit igen, förmodligen efter flytten av dom sista stenarna från gamla karet. Hade en strumpa med två dl alu-remover. Hängde dit en till likadan i facket till returpumpen. får se vilken effekt det får.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde lite mätningar nu innan jag ska gå till jobbet. Trodde inte korallerna hade börjat ta fart ännu men Kh har sjunkit från 8.1 till 6,7 och ca från 500 till 480 på fyra dar så nåt måste ju hända i karet. får väl börja buffra nu och se om jag kan hitta nivån på förbrukningen. Fosfaten är fortfarande hög, nånstans mellan 0,1 och 0,25. har fått lite tips hur jag ska få ner det snabbare än det går nu. Det har nog trots allt blivit bättre för dom gröna trådalgerna har slutat växa och är på tillbakagång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Madde stannade här på hemväg från träffen och lämnade ett gäng fraggar som nu är isatta och limmade i karet. Tack så hemskt mycke för hjälpen. Hon hade haft en kämpig resa hem i snöovädret. Det jag fick av Larry för ett par veckor sen växer bra. Flera mm långa vita tillväxttoppar, gött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde lite mätningar nu innan jag ska gå till jobbet. Trodde inte korallerna hade börjat ta fart ännu men Kh har sjunkit från 8.1 till 6,7 och ca från 500 till 480 på fyra dar så nåt måste ju hända i karet. får väl börja buffra nu och se om jag kan hitta nivån på förbrukningen. Fosfaten är fortfarande hög, nånstans mellan 0,1 och 0,25. har fått lite tips hur jag ska få ner det snabbare än det går nu. Det har nog trots allt blivit bättre för dom gröna trådalgerna har slutat växa och är på tillbakagång

Ser fin ut burken!! Vilka var tipsen att få ner fosfaten? Jag har själv problem då jag ligger på ca 0,25-0,5 salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tips från hanssanden att lägga fosfatremovern i ett litet innerfilter för att få bättre genomströmning i mediet. Bytte också från järn till aluremover. Det har funkat bra. Ligger nu på knappt avläsningsbar färg med salifert. Dvs 0,01-0,03. Har tagit bort innerfiltret nu och återgått till en strumpa i överrinningen. Får se om värdena håller sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tips från hanssanden att lägga fosfatremovern i ett litet innerfilter för att få bättre genomströmning i mediet. Bytte också från järn till aluremover. Det har funkat bra. Ligger nu på knappt avläsningsbar färg med salifert. Dvs 0,01-0,03. Har tagit bort innerfiltret nu och återgått till en strumpa i överrinningen. Får se om värdena håller sig.

Hur länge hade du removern i innerfiltret? /Björn

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 25g Alu remover i innerfilter och har gjort så i 2 månader nu och håller fosfaten på bra nivå 0.033 (Hanna) byter mediat var 7 dag.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Okej tack! Vad startade du påför värde för två månader sen?

/Björn

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...