Gå till innehåll

Ny inom Saltvatten, kollar på nano kar som första steg


vicke13

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa !

Har suttit i timmar på forumet och kollat runt innan jag bestämde mig för att bli medlem och fråga lite frågor jag med!

Jag har just nu ett 100L kar hemma (söt vatten) som jag hållit på med i snart 1år

Jag har nu funderat på att pröva lyckan inom nano karen där jag tänk ha några små fiskar.

Här kommer lite frågor som jag nu funderar över:

1, Vad ska jag tänka på innan jag skaffar ett salt kar? Kostnader osv.

2, Varit hittar man fina och prisvärda nanokar 15-30 liter.

3, Hur svårt är det att få ett nanokar att fungera om man tidigare endast haft sötvatten?

4, Vilka sidor/buktier i Stockholm har Nano kar.

Hoppas att någon av er kuniga kan ta er tid att kolla på frågorna och hjälpa en nykomling

ps; hittade detta akvarium ->http://www.swelluk.com/aquarium/fish-tanks-404/nano-tanks-1174/tmc-micro-habitat-15-marine-nano--256052.html

Hur prisvärt är det? är det förlitet? någon som vet något om det :)?

// Viktor !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första steget är att läsa på. Det finns en skaplig bok på Svenska som heter Saltvattensakvariet.

Här på forumet finns ett antal trådar om "mitt första kar".

Allmänt sett rekommenderar man 2 - 300 liter som ett första kar då mycket blir enklare med den större vattenvolymen.

Ju mindre desto mer noga behöver man vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vanligt så delar jag inte den gängse meningen om att nanokar skulle vara betydligt svårare eller olämpligt för nybörjare. Med ett nano så har man alltid ett vapen att till om det barkar åt fel håll. Det är nämligen mycket lätt att göra stora vattenbyten. Med ett bra biologiskt filter, bra belysning, tillräckligt med eremiter, snäckor och andra renhållare och regelbundna vattenbyten på upp till 50 % så är det väldigt lätt att hålla balans och ett snyggt kar. Givetvis så får man anpassa livet till storleken på burken och förutsättningarna. Man måste dock inse att man till en början får skippa de svåraste korallerna och har ett begränsat urval av fisk.

Min mening är att ett nano är ett pefekt insteg för en nybörjare och att man med detta får nödvändiga egna kunskaper att gå vidare på större och mer avancerade akvarium. Det är klart - skall man komplicera upp frågan och använda vapen som kan jämföras med att skjuta mygg med Bismarcks kanoner - då är det svårt med ett nano. Vart skall man få plats med den stora skummaren exempelvis? Om man i stället nöjer sig med beprövad lowtech så är det så lätt att det är tråkigt. Mata, vattenbyte, filterrengöring - allt man behöver göra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina små tankar

Har kört ett 45L (standard helglas) nu några år, och tänker så här

+ smidigt, lätt att byta 20% vatten osv

+ relativt billigt

+ låg strömförbrukning

- hade hellre haft ett med sump inbyggd såsom clownhotell, RSM osv har för att kunna gömma teknik samt att få en ytavrinning, förr eller senare blir det hinna på ytan

- 45L är för lite för litet för att ha roligare fiskar, går man upp lite bara, ett 80-100L blir fiskutbudet genast större

- svajiga vattenvärden, SPS funkar ett tag men värden är svåra att hålla stabila över tid

Enklast är att köra low tech som sagt, men jag skulle kunna tänka mig att borra det och köra high tech. Fördelen med att ha en sump är att man ökar oxå vattenmängden 10-20% så det blir stabilare bara av det. Men då måste man vara beredd att köpa osmolator (auto påfyll avdunstat vatten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja håller med Lasse. Nano är perfekt för nybörjare om de är seriösa, man väljer ju bort en del djur m.m.

Men som sagt om man vill prova lite blandat så tycker jag iaf att nano är perfekt. Vattenbyten och stora sådana är lätta att göra ;) jämför man det med Balling, fosfat removers etc. så tror jag att vattenbytet är betydligt lättare :) sedan om man vill hålla en SPS skog så får man ju ändå läsa på om Balling m.m. men om det sker senare så känns nog inte stegen så extremt stora.

Sedan är investeringen ganska liten om man köper ett RSM. Saltvatten är ett maraton jag tror att det är ett fåtal som klarar att hålla ett Kar så stort och fint som ditt Stig underlång tid.

Ps. med risk för att starta ett "krig" igen. Så skulle jag vilja hävda att RSM är det perfekta nybörjar kitet. (Begagnat ;) )

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med nano och även i viss mån även RSM är att hålla reda på vilka djur man kan hålla och inte. Begränsat med ljus och kanske cirkulation + svajiga vattenvärden gör att man behöver vara mer noga. Håller man noga ordning på inköpen är det säkert till och med enklare att hålla än ett stort kar + att man kan ha en livförsäkring i garderoben (En 25 literdunk färdigblandat vatten).

Men en nybörjare har i allmänhet inte den kunskapen. Därför rekommenderar jag större kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt nuvarand nano på ca 24 liter kör jag en pump på 1400 liter i timmen. det ger en omsättning som är ca 58 gånger volymen. I mitt Percula 120 på 460 liter kör jag ca 34 gånger volymen i cirkulation. Det var cirkulationen det

Alla pratar om svajiga vattenvärden i nano jämfört med större kar. Vilka vattenvärde pratar vi om? Och då jämför jag med ett större kar som inte kör balling exempelvis.

Bergänsat med ljus har man ofta även i större kar samt tråd på tråd har visat att konsten att befolka kar på mellan 200 och 500 liter inte är så välutvecklad heller.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...