Gå till innehåll

Tyst och bra skummare?


ohorn

Rekommenderade inlägg

Behövs lite mer info för att folk skall kunna ge bra tipps, vart skall den vara placerad(sump/externt/påhäng...) och vad får den kosta.

Vad du tänkt köra för typ av system kan även begränsa/höja kraven på vad skummaren behöver klara av, tillverkarnas rekommendationer är nämligen oftast väldigt optimistiska.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej Niklas,

Då kompletterar jag fågan lite. Skummaren skall vara placerad i sump under karet. Det finns gott om plats så jag borde inte behöva ta hänsyn till några speciella mått. Har tänkt att ha "lagom" mycket fiskar i karet, kanske kommer sluta på 15 st eller nåt sånt men här dimensionerar jag hellre med lite marginal. Vad gäller pris vill jag självklart betala så lite som möjligt men då utan att köpa något dåligt, behöver absolut inte vara "top notch" men heller inte billigaste kinaimporten.

Hoppas att det nu är lättare att svara på min första fråga!

Mvh,

Ole

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får nog göra en liten bedömning själv på hur hårt du vill satsa på skummaren och hobbyn, men ett par tipps o lite om dom vanligare märken som säljs.

-Köp en skummare som är klassad för betydligt större kar än ditt, minst dubbelt så stort om inte mer(speciellt när det kommer till "billigare" skummare).

-En för billig skummare brukar resultera i en ny skummare inom 1år.

-Tänk på att en skummare låter även om den är tyst, även om man kan få ner ljudet hyfsat så kan det vara bra o försöka besöka någon som kör den skummaren man är intresserad av för att få en referens.

Bubbelmagus som Laggeman är inne på gör hyfsade kopior på vanliga skummarmodeller samt några egna versioner, ett tipps är att kolla på vadför pump det är till skummarna.

PSK2500 är en beprövad skummarpump som levererar bra med luft, aquabee 2000/1 är en annan standard modell(är själv inte lika förtjust i den då den brummar lite).

Dom övriga kinamodellerna säger jag inte så mycket om, jag har själv åkt på en fin kyss av en budget pump och tagit lärdom av erfarenheten.

Övriga märken i korthet..

Deltec en gång topp of the line, men sen blev dom bekväma och enligt mig inte konkuranskraftiga på vanliga sump skummare(dom låter för mycket tycker jag).

Korallenzucht, bra moderna skummare med ett annat system för luftintag kontra dom normala skummarna(lär vara lite mer underhållskrävande för topp prestanda).

Bubbelking, tysk delux värsting.(tyst)

Vertex, high end och priset är därefter.

ATI, personlig favorit så jag är väl lite väl positiv men min bedömning är att deras skummare har bra "bang 4 the buck". Har dock inte koll på deras nyaste versioner men den gamla är rätt tyst.

Aquarium systems, nja jag skulle inte köpa en...

Du kan hitta fler men beklagligt nog så är priset ofta en indikator på kvaliten, man får helt enklet vara färdig o hosta upp en o annan krona om man skall köpa en ny bra skummare.

Du kommer säkert få fler råd o tipps som kommer o spräta åt alla håll, det finns lite olika åsikter inom denhär hobbyn ;)

Lycka till!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för era tips Laggeman och NiXon!

Känns efter NiXons fina sammanfattning som att jag ska satsa på en lite dyrare skummare som är ordentligt överdimensionerad. Inte minst med tanke på att jag antar att skummare är något man behåller om man någon gång framöver skall byta till ett större kar.

Finns det någon som har ett konkret tips om jag satsar på nivån över budget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag Bubble magus funkar klockrent, har en 180cs med Aqua bee pump och den går ganska tyst, det som låter mest i mitt kar är returpump, new jet 3000 som jag är ganska missnöjd med. Men känns som om man ska hålla nere kostnaderna men ändå få bra kvalité är Bubble magus bra skummare, då kan man köpa en som är gjord för större kar! Lycka till Med vänlig hälsning, Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla skummare låter och ljudet som uppstår när luften blandas med vatten finns alltid. Däremot så kan man välja olika typer av pumpar som är tystare än andra. Och det innebär inte att en dyrare skummare alltid har en bättre pump än de billigare skummare. Hur många skummare är det inte som använder AquaBee som inte är tyst. Jag själv kör med en Kz small som jag matar med en extern pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en KZ Revolution Small som jag bytt ut pumpen till en Red Dragon Mini för att få bort oljuden från den 50 Hz brummande Aquabee 2000/1. RD-pumpen är tyst men skummaren låter en del ändå samt kräver en del rengörning.

Ett bra tips annars är att försöka isolera sumputrymmet med ljuddämpande isolering (finns på biltema bl.a.) Det gör betydligt mer än vad man kan tänka sig.

Skulle jag köpa en skummare idag så skulle jag nog satsa på en Bubble King, om det inte vore för att KZ är "bäst" för zeovitkar. Att hela tiden uppgradera kostar betydligt mer än att göra rätt från början.

Är man osäker på hur man kommer att förhålla sig till saltvatten framöver så är rekommendationen att köpa en begagnad skummare. Måste den senare säljas kan man få ut nästan samma pengar, speciellt på välkända och bra skummare.

Just my cup of tea

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Nixon utmärkta summering vill jag lägga följande

Tunze - en lite annorlunda serie med skummare. De ska vara något mer "skonsamma" och spara mer levande plankton samtidigt som de tar bort föroreningarna. De större Tunze-skummarna har även en smart ant-överrinningsfunktion. De är rätt så tysta, håller bra kvalitet men skummar kanske inte lika "hårt" som andra. Fördel eller nackdel får man avgöra själv.

Grotech - en smått klassisk skummare numera. Inte några stora häftiga designförändringar men de levererar år efter år. Har bara hört om nöjda användare av de större Grotech-skummarna (HEA150 och uppåt). De är tystgående, stabila och effektiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...