Gå till innehåll

Elförbrukning?


JMAONE

Rekommenderade inlägg

Har inte mätt akvariet specifikt. Men kan som en "kul" sak tala om att när vi flyttade in i kåken så var beräknad elförbrukning 45 000 KWH.. eheeee... Nu är den mer moderat. Satte in en luft / luft växlare och en gjutjärnskamin.smiley1.gif

Just det ja, Vi bytte från Sydkraft till Kultur och energi (heter det så?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En elmätare kostar 100-200 spänn beroende på var man köper

den.

Bor man i lägenhet så är det lite tråkigt men i hus där man

betalar värme själv så får man ut kostnaden som värme i huset.

Har man direktel eller el/olje panna så kostar akvariet inte så

många kr under vintern. Själv har jag satt in bergvärme så jag

kan tyvärr inte göra samma goda kalkyl smiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick ett tips en gång hur man enkelt kan lura

gamla elmätare. Modellen med skiva som snurrar.

Inget jag själv har praktiserat och ingen info jag lämnar vidare

men killen som talade om hur hade normalförbrukning på ca

35.000 kwh som han styrde ner till 13.000-14.000 kwh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag vet vad du menar och jag har provat själv även om jag var lite för ung för att veta om det verkligen fungerar. (Min kära mor betalade alla räkningar då jag var 12-13)

En kraftig magnet placerades nära skivan som då snurrar betydligt saktare och elavläsningen blir förlåg... Gammalt knep..någon av gubbarna här kanske kan bekräfta smiley17.gifsmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Fick själv ett trevligt brev från bostadsrättsföreningen man bor (160 st lägenheter) i, och vi har gemensam el, alla betalar 150:-månaden oavsett om man bor i en etta eller femma.

Lägenhet 85 Anders Lindström

Föreningen har gjort den årliga avläsningen på elmätarana för 2005 till alla lägenheter. Din förbrukning under året var 5305k-Wh och det är näst MEST i föreningen. Medelförbrukningen för din typ av lägenhet är 2309k-Wh. Det tycker styrelsen är för stor förbrukning. Har du något bra skäl varför den är så hög. Hör av dig till ordförande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Metall Halogen .......250W x 11h = 2,75 kWh

Pumpar .................150W x 24h = 3,60 kWh

Värmare __________200W x 10h = 2,00 kWh

Totalt per dygn .........................8,35 kWh

Verkningsgradsförlust ___________0,85 kWh

...............................................9,20 kWh

Elpris _______________________~0,85 kr

Kostnad per dygn ...................... 7,80 kr

Per månad ...........................~240,00 kr

Sen borde man kanske räkna bort några kronor för värmen akvariet ger. :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick själv ett trevligt brev från bostadsrättsföreningen man bor (160 st lägenheter) i, och vi har gemensam el, alla betalar 150:-månaden oavsett om man bor i en etta eller femma.

Lägenhet 85 Anders Lindström

Föreningen har gjort den årliga avläsningen på elmätarana för 2005 till alla lägenheter. Din förbrukning under året var 5305k-Wh och det är näst MEST i föreningen. Medelförbrukningen för din typ av lägenhet är 2309k-Wh. Det tycker styrelsen är för stor förbrukning. Har du något bra skäl varför den är så hög. Hör av dig till ordförande.

Går det att ha ett bättre skäl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehehe......ringde upp han och sa som det var! Och att jag erbjöd mig att betala xtra.

Men då är ju hela grejen borta med gemensam el i huset.

För om den som drar mest el måste betala xtra så måste ju den som drar minst få tillbaka då.

Det blir ju inget medel ifall man gör så. :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehehe......ringde upp han och sa som det var! Och att jag erbjöd mig att betala xtra.

Men då är ju hela grejen borta med gemensam el i huset.

För om den som drar mest el måste betala xtra så måste ju den som drar minst få tillbaka då.

Det blir ju inget medel ifall man gör så. :smiley9:

Tja... då borde du få rabatt på värmeförbrukningen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

När är den bästa tiden på året att teckna ett fastpris avtal med sin elleverantör egentligen...

Borde ju vara på hösten när vattenreserverna är som mest fyllda, eller? (Man jag har för mig att elpriserna rent av har höjts under sommaren och hösten...)

Så här ser för övrigt Energibolagets fastpris avtal ut endast avseende El/kraft tom 1:a dec 2006:

1 år 62.30 öre/kWh

2 år 54:20

3 år 52,60

OBS! Detta pris är exkl. Energiskatt, Elcertifikat samt (Abonnemang och elöverföring).

Skatt 26,10 öre/kWh

Elcert 3,20

Elöverföring via Forutum 30,90 öre kWh

Abonnemang delat med årligen beräknad årsförbrukning 0,45 öre.

Rörligt pris avseende endast El/kraft tom 2006-12-01 är 69,80 öre!!! :arg: Totalt betalar jag alltså i dagsläget totalt 1,35 kr/kWh. :censur:

PS. då Energibolaget själva är så "bussiga" att påminna mig om att mitt tidigare fastpris avtal löpt ut så anar jag ugglor! Att man aldrig lär sig att titta noggrannare på dessa fakturuor varje månad!! :smiley5: Så här börjar erbjudande från min elleverantör; "Elmarknaden är orolig och priserna på elbörsen har stigit till oanade höjder" :död::Död: :död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När är den bästa tiden på året att teckna ett fastpris avtal med sin elleverantör egentligen...

Borde ju vara på hösten när vattenreserverna är som mest fyllda, eller? (Man jag har för mig att elpriserna rent av har höjts under sommaren och hösten...)

Så här ser för övrigt Energibolagets fastpris avtal ut endast avseende El/kraft tom 1:a dec 2006:

1 år 62.30 öre/kWh

2 år 54:20

3 år 52,60

OBS! Detta pris är exkl. Energiskatt, Elcertifikat samt (Abonnemang och elöverföring).

Skatt 26,10 öre/kWh

Elcert 3,20

Elöverföring via Forutum 30,90 öre kWh

Abonnemang delat med årligen beräknad årsförbrukning 0,45 öre.

Rörligt pris avseende endast El/kraft tom 2006-12-01 är 69,80 öre!!! :arg: Totalt betalar jag alltså i dagsläget totalt 1,35 kr/kWh. :censur:

PS. då Energibolaget själva är så "bussiga" att påminna mig om att mitt tidigare fastpris avtal löpt ut så anar jag ugglor! Att man aldrig lär sig att titta noggrannare på dessa fakturuor varje månad!! :smiley5: Så här börjar erbjudande från min elleverantör; "Elmarknaden är orolig och priserna på elbörsen har stigit till oanade höjder" :död::Död: :död:

Höll på att slå ytterligare en frivolt när jag trodde jag glömt våran allas kära mervärdesskatt... den är dock inkluderad i ovanstående priser... puuh...

Men jag missade en fast avgift på 260 kr/år från Energibolaget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...