Gå till innehåll

Behov av snabba råd pga av 15timmars elabrott


Roger.J

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder så skulle jag vara taksam för vad jag bör göra eller inte göra.

15,5timmar avbrott men köpte ett elverk så akvariumet har bara stått still ca 12tim (alldeles för länge enligt mig)

Blandning av vatten på gång men har bara ca 50l osmos klart burken är på 672l+sump 300l totala vatten mängen är ca 800l

Men ska jag vara nogran med några speciela prover just nu ?

Kom gärna med tips och råd

håller även på att temphöja är just nu 22,3g

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strömen är tillbaka nu men burken stod still i 12tim utan cirkulation innan jag fick tah på ett elverk.

Tänkte börja göra lite vattenbyten men eftersom jag är ny inom salt så undrar jag om jag bör göra något yttligare kommer även att ta lite vatten värden nu

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid bra att genomlufta karet ordentligt, mycket cirkulation på alla ställen. Häng också i en strumpa kol om du har det hemma. Skumma blött också. Hur ser djuren ut, har något dött? Om djuren ser riktigt dåliga ut så vänta inte på mer osmosvatten utan kör kranvatten i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bor i Tumba - antar du har Stockholmsvatten - då är det absolut ingen fara att byta med kranvatten i ett krisläge. snurrar allt nu och inget hänt så är nog faran över för denna gång. Om du har haft filter som stått stilla så är det alltid bra (ibland en nödvändighet) att rengöra dem innan start. det viktigaste är som tidigare sagt - temperaturen och syresättningen i själva burken.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar för dit svar Lasse och vi har vattnet från Norsborgs vattenverk och allt ser just nu bra ut sedan till filter så kör jag med ls i sumpen och inga mattor eller dyligt (vart rekomenderad att inte ha biobollar eller blåmatta i )

Har snart 80l osmos så det blir ca 10% innan jag går och lägger mig kollade även lite vatten värden

Kh 8,5

Ca 425

Mg 1290

No3 0

No2 0,01

Ph 7,72 detta har sjunkit från igår 8,07

Po4 0,01

Temp 23,2

Salt 1,023

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PH troligtvis lågt beroende att du inte haft något ljus och därmed ingen fotosyntes. Du har troligtvis de variationerna normalt mellan precis släckt och precis tänt även om du inte sett det innan.

Från Norsborg så ta lite askorbinsyra i vattnet om du blandar med kranvatten - en knivsudd per 10 liter vatten. De körde åtminstonne förr med kloramin och askorbinsyran (C-vitamin) plocka detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan man ju bara gissa tyvärr jbl så det får man ta med en nypa salt sedan saifert mg/ca/no3/kh ph har jag digital mätare till

Har ju inte hittat något bra test för fosfat Rowa lite dyr men det får nog bli det vid nästa inköp eller har du något annat Tips

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom kör fortfarande med kloramin och div andra saker som tillsätts på fredags ef.

Sedan tror jag att jag kör ett 10% ikväll och sedan ett till imorgon tycker det ser rätt okej ut i burken så just nu känner jag mig rätt lugn och tror det kommer att gå bra

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowa eller Hanna, inte använt Hanna, men har Rowas och det är värt pengarna, ofta många som ligger lägst med salifert ligger ganska högt enligt Rowa, så det är värt en investering helt klart. :) Det räcker ganska länge med tanke på att man inte mäter fosfaten så ofta.

Ja det kan man ju bara gissa tyvärr jbl så det får man ta med en nypa salt sedan saifert mg/ca/no3/kh ph har jag digital mätare till

Har ju inte hittat något bra test för fosfat Rowa lite dyr men det får nog bli det vid nästa inköp eller har du något annat Tips

Mvh

Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...