Gå till innehåll

Magnifica äter fisk?


pboda64

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Vi har en Heteractica Magnefica som är ganska stor, (vet ej hur stora de brukar vara); vår är som en stor handflata.Nu har det försvunnit två fiskar ifrån vårt akvarium, det finns vita ´"skelettdelar" runt magnefican, är det verkligen den som äter upp fiskarna och hur går det isåfall till?? Den sitter ju fast med kroppen/foten under en stor sten och har bara tentaklerna som svajar!! Fiskarna som är försvunna är en mindre Palettkirurg och en Ocellaris. Om ni tror att så är fallet så vad kan vi göra nu? Behöver den få mer mat (får 1 fryst räka 2 gånger i veckan)eller måste vi lämna den ifrån oss. Vi vill inte bli av med fler fiskar!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När Anemonen fått ett stort mål mat behöver den smälta detta i lugn och ro. Det tar från ett par dagar upp till en vecka. Om man matar den innan dess spyr den upp den gamla maten osmält med magsaft osv. Den förlorar då näring av att ha blivit matad!

Har du bra vatten och bra ljus behöver den inte matas. Den växer ändå och blir en kvadratmeter på 50 eller 100 år om akvariet är stort nog och du sköter det bra. Den tar fiskskit och lösta näringsämnen ur vattnet. Matar du den med kraftigare mat kan den förstås växa fortare.

En Anemon blir inte mätt. De har bara inte det nervsystemet som gör att de kan klara av att sluta äta. Det är lätt att mata ihjäl dem. Om de inte tar foder är de allvarligt sjuka eller så är det ordentligt fel på vattnet. Jag tror detvore bättre att ge den en elller två frysta räkor en gång i veckan så att den hinner smälta maten ordentligt. Givetvis helst rå med skal och maginnehåll för vitaminernas skull. Ändå bättre är nog att ge den lite nykläckt artemia eller copepoder som är mera likt den mat den skulle fått i naturen. Ett sådant skrovmål som en fisk får den knappast varje år.

Om du funderar på att köpa en ny clownfisk till den så låt något ljus vara tänt några nätter. Clownfiskar som är uppvuxna utan anemon kan behöva flera dagar att skaffa sig rätt innehåll i hudslemmet för att passa bra till anemonen.

Antagligen har du matat den så mycket att den inte haft behov av att blåsa upp sig till sin naturliga storlek. Två handflator motsvarar mer den storlekjag harsett i affärerna. Men det finns akvarieodlade också som brukar vara betydligt mindre för där använder man sig av diverse tricks för att få dem att dela sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan jag har haft en Stichodactyla Gigantea och den tog 3st fiskar från mig. En Palett kirurg simmade in i den då jag råkade släcka ljuset på dagen men lyckades rädda denna. ner med handen å dra loss den. var skadad i ca 2 månader men efter detta så var den lika fin som innan.

Skulle tro att den blir mer "säker" om man har clownfiskar i den dom är ju ganska revir skyddande så andra fiskar ej får komma inärheten utav anemonen

Bilden är tagen då min var som störst ca 35cm denna matade jag med 1 räka per vecka. Men fiskarna som försvann började efter att mina Sebae clowner dött

anemon.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du bra vatten och bra ljus behöver den inte matas. Den växer ändå och blir en kvadratmeter på 50 eller 100 år om akvariet är stort nog och du sköter det bra. Den tar fiskskit och lösta näringsämnen ur vattnet. Matar du den med kraftigare mat kan den förstås växa fortare.

Om du funderar på att köpa en ny clownfisk till den så låt något ljus vara tänt några nätter. Clownfiskar som är uppvuxna utan anemon kan behöva flera dagar att skaffa sig rätt innehåll i hudslemmet för att passa bra till anemonen.

Ett par saker bara...de växer väldigt långsamt i naturen,men storlek har inget direkt samband med ålder...en jättestor kan vara bara några år gammal medans en 100årig kan vara relativt liten. Det beror på näringstillgång.

Och sen så kan det ju vara värt att klargöra att man inte bör ha all akvariebelysning tänd i några nätter,jag hade det i 2 och mina finaste koraller har fortfarande inte återhämtat sig.smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...