saltatrox Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Jag ska köpa två st Echotech Marine Radion led ramper..så minna frågor ärTvå st Vortech mp40 vs två st Tunze 6095Kan man styra fler en två votech pumpar från Radion?Låter mp40 mycke mer?Finns det batteri backupp till tunze med?Mp40 är ju dubbelt så dyr, är den dubbelt så bra?Min burk är 460 liter är mp40 för krafftig?Mp40 kan man ju inte vinkla (stor nackdel?)Alla åsikter är välkommna,, framförallt för och nackdelar Citera
ballsam Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Inte mycket erfarenhet av mp40, men hade en ett tag. Tyckte den lät för mycket för min smak. Framförallt när den varvade upp. Kan vara så att vortech kommit till rätta med ljudnivån. Kör med tunze och är mkt nöjd. Små, smidiga, tysta och riktbara. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
nike83 Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 kan bara säga att jag är riktigt nöjd med mina 6095. mina är helt knäpptysta! Citera
a.nilson Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 De nya vortech mp40 pumparna är tysta. Har 2st till mitt 718l o en till mitt 450 som jag fått ställa ner för annars flög sanden iväg. Citera
wrang Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Tunze så klartDet finns batteri backup Er som säger att mp är tysta får kolla sin hörsel.Mp kan man ej vinkla. Citera
soft_jonis Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Tunze så klartDet finns batteri backup Er som säger att mp är tysta får kolla sin hörsel.Mp kan man ej vinkla.hm, jag kör med två mp40 och den Ena låter Lite! tror att de beror på lagret. den andra är Tyst. Christian är välkommen att testa sin hörsel hos mig. Citera
a.nilson Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Tunze så klartDet finns batteri backup Er som säger att mp är tysta får kolla sin hörsel.Mp kan man ej vinkla.Väldigt stor skillnad på mp40w & mp40es. Har 2st ES o 1 W, den som hörs är mp40w. Personligen gillar jag bäst vortech. Med brett utblås så behöver man inte kunna vinkla pumparna. Men smaken är som baken. Citera
soft_jonis Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Flera fördelar med mp är minskad värmeutveckling då motorn ej är i vattnet. Man behöver ej vinkla pumpen, vilket kan vara både +/- . Citera
Andy88 Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Jag kör med mp10 och är nöjd med den. Den viner lite när den varvar upp men de lägger inte mina öron märkte till längre. Mp40 flyttar mycket vatten även på bredden som Anders säger så vinkla dem behövs verkligen inte. Den enda nackdelen med vortech är att de viner lite grann så har du känsliga öron så är det kanske bättre med tunze. Annars är vortechen superbra och jag gillar designen skarpt. /André Citera
Edward Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Jag har två st MP40es och är nöjd med dom, men som alla säger så låter dom lite grann. Liten kul grej om du tänkt skaffa dig Marine Radion är att dom kan kommunicera med MP40es. Citera
Reuben Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 har både tunze och Vortech i mitt kar just nu. Tycker helt klart att Tunzepumparna är det bättre, tystare och är av högre kvalitet. Vortechpumparna känns som man hela tiden måste köpa reservdelar till då de slits mycket hårdare. Många här på forumet som kört vissa av tunzes pumpar i 5-6 år utan problem, medens de allra flesta som haft vortechpumpar i över ett år har åkt på någon reservdelsbyte. Citera
Edward Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 har både tunze och Vortech i mitt kar just nu. Tycker helt klart att Tunzepumparna är det bättre, tystare och är av högre kvalitet. Vortechpumparna känns som man hela tiden måste köpa reservdelar till då de slits mycket hårdare. Många här på forumet som kört vissa av tunzes pumpar i 5-6 år utan problem, medens de allra flesta som haft vortechpumpar i över ett år har åkt på någon reservdelsbyte.Jag har haft en av mina vortech i 2,5 år och har inte bytt en enda reservdel. Citera
a.nilson Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Jag har haft en av mina vortech i 2,5 år och har inte bytt en enda reservdel.Samma här. Fick dock köpa ny kontroll till min gamla mp40w efter att jag råkat tappa saltvatten på/i den. Det går ju inte att skylla på pumpen för det. Citera
_Manne_ Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Mina vortechar funkar klanderfritt.. Absolut inget i klaga på..Men till huvudfrågan..Om vi ska snacka ljudet så har jag kört både gamla tunze som absolut inte var ljudlösa.. Sen blev det nyare när "nano" modellen 6055 kom.. Ska du sikta på verkligen så absolut tyst som det kan gå. Så kör på nya tunze pumpar tex 6055/6095.Vortecharna har en mycket mer och roligare inställningsmöjligheter när det gäller styrningen men om du prioterar ljudet som huvudanledning så förlorar dom.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 har både tunze och Vortech i mitt kar just nu. Tycker helt klart att Tunzepumparna är det bättre, tystare och är av högre kvalitet. Vortechpumparna känns som man hela tiden måste köpa reservdelar till då de slits mycket hårdare. Många här på forumet som kört vissa av tunzes pumpar i 5-6 år utan problem, medens de allra flesta som haft vortechpumpar i över ett år har åkt på någon reservdelsbyte.Har haft/har både Vortech och Tunze, båda funkar hur bra som helst.Tunze hade väl en rejäl dipp i trovärdighet/tillförlitlighet när de lanserade sina nya runda nanopumpar om jag inte minns helt fel? Det är alltså inte alla som har samma upplevelser, så är det ju med det mesta, ibland får man tag på ett måndagsex, oavsett fabrikat. Citera
Dykaren Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 Jag har ju sålt ett gäng av båda och även testat själv... och jag kan inte säga vilken som är bäst. Båda har fördelar och nackdelar som man får värdera för att hitta sitt eget rätta beslut.Tunze + har en bättre kvalitet om man ser till hur stor andel pumpar som krånglar inom garantitiden+ tystare gång+ möjlighet att rikta pumpen+ bättre prisVortech+ Ingen motor, sladd i karet... snyggare och mindre värme+ fler valmöjligheter angående styrningDet finns batteri-backup till båda... Själv valde jag Tunze då jag hade möjligheten att "bygga bort" en del av Tunzes nackdelar och ha pumparna "utanför själva karet". Det gjorde att det vägde över till Tunzes fördel för min del.För din del så har ju Vortechen en fördel i samspelet med Radion... många svåra val. Men du kommer bli nöjd oavsett vilken du väljer. Båda är utmärkta pumpar. Citera
saltatrox Postat 14 januari 2012 Författare Postat 14 januari 2012 Ojjj vilken respons man fick här på SVG...Inponerad !!!Tackar tackar!!Har inte bestämt mig ännu. Om det finns ännu fler med synpungter så är det bara att bomba påGrymt här på guiden:wooow: Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.