Gå till innehåll

Glenns yngel och fraggkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Ska nu dra igång planeringen på ett nytt litet kar.

Det ska var någon stans mellan 75 till 150 liter.

Tänker till att börja med använda tråden för att bolla ideer.

Jag är inne på två olika lösningar, en är att ha ett helt fristående med sump och allt som kan användas som fraggkar, yngelkar och karanten.

Det andra är att sätta upp ett kar någon meter från det nuvarande, då kan jag använda samma sump och teknik.

Med det senare är det lättare att hålla dom olika värdena i karet då vattenmängden är betydligt större, nackdelen som jag ser är att då försvinner funktionen som karanten.

Ser även en stor ekonmisk fördel med detta.

Jag vill gärna ha tipps och råd om vilken väg jag ska gå.

När jag vet vad det blir för kar kommer det säkert bli ett namnbyte på denna tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ett karantänskar behöver ju inte vara så tekniskt monstruöst, det räcker ju gott och väl med en skummare och en pump för både koraller och fisk kan jag tycka. PVC-rör eller fraggraster som kan tas ur och rengöras mellan karantänshållningarna.

För fraggkar så är det ju också väldigt lågt tekniskt, bra cirkulation, ett raster att placera fraggarna på, en bra belysning och bra möjligheter för vattenbyten.

Yngelkar behöver inte samma cirkulation, men istället en bra skummare då man, som jag förstått det, matar rätt så bra. Även där kan en bottenventil för tömning och rengöring vara bra.

Ett exempel på setup skulle kunna vara 2x50L och 1x100L, de två mindre karen för fraggar och yngel, det större för karantänshållning.

Bollar tillbaka. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går ju sätta en ganska klen returpump till det lilla karet och ha ett överdimensionerat UV-C på dräneringen. Då får du ju inte med några bakrerier i det större systemet, men du bör kanske ha någon form av mekaniskt filter innan UV't för att inte få skit i UV-filtret som gör att det tappar effekt. Hur man ska göra exakt eller om det ens är möjligt vet jag inte säkert. Risken finns ju att det blir för mycket motstånd på dräneringen så att det karet svämmar över.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karantän tycker jag du borde köra med, särskilt efter det du råkade ut för för nån månad sen. Helt skiljt system, i en karantän behöver man i princip ingenting (inte ens vatten när du inte karantänför), du har några skumgummifilter i sumpen i huvudkaret, när det är dags att karantänföra nånting så fyller man karet med vatten ifrån huvudkaret, plockar upp skumgummifiltret och sätter det på en powerhead.. Ding, ett karantänkar klart :) Skummare, sump med mera är onödigt då man inte har nån tung belastning i karet, eventuellt kan det behövas om man ska karantänföra ett helt stim med anthias eller liknande... För fisk behövs knappt nån belysning, koraller, ja helt klart... Men just kostnaden för ett karantänskar är så fantastiskt lågt, bara tänka på att man får in en sjukdom som tar två 500kr firrar så har man råd med ett eller två karantänskar bara där..

Så om du väljer att ha karet inkopplat i samma sump så rekommenderar jag dig att hur som helst gå och köpa ett billigt 50-100L kar att använda som karantän.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karantän tycker jag du borde köra med, särskilt efter det du råkade ut för för nån månad sen. Helt skiljt system, i en karantän behöver man i princip ingenting (inte ens vatten när du inte karantänför), du har några skumgummifilter i sumpen i huvudkaret, när det är dags att karantänföra nånting så fyller man karet med vatten ifrån huvudkaret, plockar upp skumgummifiltret och sätter det på en powerhead.. Ding, ett karantänkar klart :) Skummare, sump med mera är onödigt då man inte har nån tung belastning i karet, eventuellt kan det behövas om man ska karantänföra ett helt stim med anthias eller liknande... För fisk behövs knappt nån belysning, koraller, ja helt klart... Men just kostnaden för ett karantänskar är så fantastiskt lågt, bara tänka på att man får in en sjukdom som tar två 500kr firrar så har man råd med ett eller två karantänskar bara där..

Så om du väljer att ha karet inkopplat i samma sump så rekommenderar jag dig att hur som helst gå och köpa ett billigt 50-100L kar att använda som karantän.

Den iden gillar jag, tack

Då kan jag ha det karet under det nya och spara utrymme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer troligen ett nytt kar om en vecka är inte 100 % säker att det kommer då ännu, men när jag vet säkert kommer mer rapprorter.

En sak vet jag med säkerhet nu det kommer att bli ett kar som cirkulerar över befintlig sump, där ska jag ha fraggar och yngel om det blir några fler.

Sedan ska jag ha ett karantenkar som jag fyller upp när jag har behov av det och sedan tömmer när det inte ska användas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt då ett sgumgummifilter typ EHEIM 1200 i ditt fraggkar. När du startar ditt karantänkar - fyller du upp och sätter i ditt redan ingångna filter så behöver du inte bekymra dig om vattenkvalité när du kör igång karantän.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett nytt kar är hemkommet, en kub med måtten B=46xD=38xH=51 Ca: 80 liter.

Nu i veckan ska jag få det borrat och bygga en bänk som det kan stå på.

Hjärnan arbetar nu med hur jag ska inreda det.

Om någon skulle ha en lämplig belysning liggand till karet hör gärna av er, jag är intresserad av rör eller led.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Det ska nu till en belysning och så ska det kläs lika dant som det stora (Har allt material hemma)

Vattnet cirkulerar över sumpen på det stora karet, så nå får ynglen komma när dom vill.

När det börjar se presentabelt ut ska det komma bilder på hela lösningen.

Om någon undrar så har det kostat mig 1000 kr att få igång ett 80 liters yngelkar med denna lösning och här kan jag även fragga.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Karet står med vatten och sten men det är inte färdigbyggt utvändigt.

Dröm om min förvåning när jag står och undersöker vad som händer i karet, tittar ocg ser att karet är fult med småliv.

(Jag har inte tilfört något levande i karet förutom två stora turbosnäckor).

Men när jag kryper runt karet och undersöker det så hittar jag fyra fiskyngel, har inte en aning om vad det är för något.

Dom gömmer sig under en sten och det är ingen tvekan om att det är fisk på ca. 3mm

Dom kommer säkert från den stora tanken via sumpen och upp till mitt yngelkar.

Hade ju tänkt att jag skulle styra vad som ska vara i det! men det får väll sköta sig självt nu så får man se vad som händer genom tiden, kan ju bli en intressant utvekling.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att färdigställa karet nu, hoppas det ska vara helt klart till Lördag.

Ytan är ca. 40x40 cm och ugnefär 80 liter vatten.

Undrar om det är någon som har en lämplig belysning liggandes?

post-5412-14468925591058_thumb.jpg

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...