Gå till innehåll

Glenns yngel och fraggkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Litet problem jag inte hinner lösa före morgon kväll då vi har utställning i våran shopp i morgon med öppet hus här hemma.

Så vad jag gjort nu är att jag sätter i reefpasta med reef pearls i karet, tror även dom tar en del av dom minsta djuren som finns i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag körde cyclops från dag 1 samt coral enegizer, men coral energizer gillade de inte. När jag orkade kläckte jag lite artemia som jag gav dem, kanske 2-3 gånger i veckan, det älskade de.

Tack för tippset Christofer

Har provat med cyclops och det äter dom gladligen, Har artemiaägg hemma får börja kläcka sådana nu.

prova med en sån här http://www.akvarieshopen.com/artemiaklackare-p-892.html funkar faktiskt över förväntan ända problemet är sugproppen som vill lossna från glaset

Tack Tommy, blir att införskaffa något sådant.

Och en liten rapport om ynglen.

Jag lyckades ju håva upp 8 st och då var det skönt att ha den lilla burken över samma vattensystem som den stora bara att flytta över utan att behöva tänka på temp och vattenkvalitet (Inget yngel tog skada av att flyttas)

Ynglen ser ut att må bra en så länge, dom är nu två och ett halvt dygn gammla.

Ser även att det går ett par st i diademan i det stora karet men det går inte att komma åt dom, får se hur länge dom överlever.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kort rapport om dom 8 ynglen jag lyckades rädda ur det stora karet.

Alla lever och växer, dom ökar ganska mycket i storlek var dag.

Fick syn på min diadema i dag och det går fortfarnde minst ett yngel i mellan taggarna på den (Den är ca. 30cm i diameter men kan försvinna totalt i karet).

Kan tala om att en diadema kan flytta sig väldigt fort om den blir störd och att det är omöjligt att fånga ett yngel mellan dess taggar.

Ska ta nya bilder om någon dag.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer ett par färska bilder på ynglen och även hur jag bygger upp med DS som nu mera är LS.

Dom stor bitarna LS "svävar" fritt cirka 4 cm över botten.

Min tanke är att det i framtiden ska se ut som ett uthäng med koraller och mycket vatten runt omkring, samtidigt får jag inga döda punkter jag inte kommer åt (vill inte ha sådana då jag ska prova mig på uppfödning av olika djur men inte vill ha ett tomt kar)

Det finns i dag ingen belysning i karet då jag inte bestämt mig vad jag ska ha, det är även helt utan koraller och anemoner tills ljus kommer.

post-5412-14468925719883_thumb.jpg

MVH/Glenn

post-5412-14468925718826_thumb.jpg

post-5412-14468925719033_thumb.jpg

post-5412-14468925719261_thumb.jpg

post-5412-14468925719484_thumb.jpg

post-5412-14468925719694_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glen du som ser ut att kunna det där med att plocka yngel lust att komma förbi när min hane släpper sina?bytheway har en diadema på 30 cm ynglena brukar gömma sig i ;).

Nä sjämt och sido alltid kul när man får yngel på bengaierna sina.snygg scape med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har i dag mördat :ledsen: alla utan 3 yngel i karet på grund av idioti, okunskap och dåligt tålamod.

Såg att det gick ett par yngel i det stora karet och tänkte att jag skulle prova att rädda dom genom att slanga över till detta kar.

Jag kom åt en stor glasros som släppte en massa tråda som följde med till karet, jag började genast se besvärande symtomer hos ynglen och inget kunde jag göra.

Nu har jag lärt mig en läxa men det var inte roligt.

MVH/Glen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förlorade alla utom ett av mina yngel när jag hade de i en liten yngelbur i karet. Problemet var att min Cantigaster valentini kunde suga ut dem genom gallret och bita av halva kroppen på dem. Man lär sig av sina misstag, även om det inte alltid är så roligt.

Hoppas det går bättre med resten av småttingarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch då! Jag känner mig lite skyldig för att ha föreslagit det! Hoppas de tre kvarvarande klarar sig nu då!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Det är ingen fara, det var jag som klantade mig.

Tar nästa kull istället, var visst någon som ville sälja mig en fiskfälla och den ska jag köpa för att ta hanen innan han släpper ynglen nästa gång.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftigt Glenn ,

Ser ut att må fint. Hur lång tid tar det för dom att nå vuxen storlek?

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Inte en aning men det fins säkert någon som kan svara på det här:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom kvarvarande 4 ynglen lever och växer.

Fast det mest intressanta är att det femte ynglet fortfarande går kvar i det stora karet, hade inte sett det på ett par dagar så jag blev väldigt förvånad när jag såg det nu-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...