Gå till innehåll

Mg 2800 + Ca 950 ??????


thomas.b

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har nu snart haft mitt 500l igång i nästan ett år och det har gått väldigt bra tycker jag, fiskar och koraller har blomstrat..

I början doserade jag tillsattserna för hand lite sporadisk efter eget tycke men för några månader sedan inskaffades en 4kanals doserpump av märketöljderna av dettLåg lågt i början 1100mg 300 ca efter en vecka ökades dosen till 12ml dag.Värderna ökade och jag var i mål.

Sänkte till 10ml dag och lutade mig tillbaka kollade av nivåerna i behållarna med jämna mellanrum. Inga bekymmer bra med en doserpump tänkte jag.....för två veckor sedan kollade jag behållarna igen och vad ser jag då........hela 5l behållaren har tagit slut av någon oförklarlig anledning.

Följderna av detta har resulterat i bruna sps och ihopdragna mjukisar,döda räkor sniglar men fiskarna mår bra otroligt nog.

Enligt saliferts tester så borde ca & mg ligga på dubbla mätvärdet om det är möjligt dvs jag måste använda två sprutor med dropp för att få en skiftning på färgen..ja jag har dubbelkollat med flera saliferts tester och alla visar lika höga värden.

Har bytt vatten ca 50l dag i 6 dagar nu börjar mg bli läsbart ca1500 men Ca är fortfarande ute och svävar.

Dagens värden:

Ca oändligt

Mg ca1500?

Kh 5

Salt 1,024

Ph 8

Vad mera kan jag göra än att byta vatten varje dag???

Mvh thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser ingen annan väg än att byta vatten. Men vad avsläser du salthalten med? Om det inte är en refraktometer så bör du absolut dubbelkolla salthalten.

Jorå det är en refraktometer o jag har kalibrerat den med osmos.

Menar du att salthalten är tokig???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok nöter på med vattenbyten och håller tummarna för att korallerna återhämtar sig.

Bara en tanke.. om jag gör ett byte utan salt 50l = 10% hur mycket skulle det göra med salthalten kontra sänkning av mg & ca.

Jag tillsätter ju trots allt mg & ca hela tiden????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leffe... Jag var precis och handlade en hink Tropic marin pro reef hoppas det blir bra..

Stig.. har nu börjat buffra kh också så nu kan det bara gå åt rätt håll hoppas jag. Ska uppdatatera mätvärden så får vi se vad som händer.

Någon annan som lyckats med dena bedrift att höjja värdena på detta sätt?

En sak har jag i allafall lärt mig och det är att mäta är att veta :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 7 efter 10% vattenbyte.. Börjar bli rutin nu tog lite värden innan.

Mg ca 1500

Ca 700

Salt 1,024

Kh 7

Är det någon som vet om man kan fortsätta skalan uppåt när testerna inte räcker till? dvs en spruta dropp skall ju ge utslag senast på 500 Ca,om man då behöver 1,5 spruta blir det då Ca 750???

Om ni fårstår hur jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 8 vattenbyte för åttonde dagen i rad 10% nu bårjar nog se ljuset i tunneln.

Tack Stig för ditt tipps angående testerna det fungerade hoppas jag i alla fall på ca. Mg verkar ha sjunkit bra nu behöver inte trixa med testet.

Dagen värden innan vattenbytet

Salt 1,024

Kh 9

Ca 640

Mg1380

Någon som vet varför Ca sjunker så sakta om man jämnför med Mg, kan det ha och göra med tidigar lågt Kh?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det verkar lite konstigt det hela. Enligt all den kemi jag kan så borde det höga kalciumvärdet helt enkelt i stort sett nollat KH. Jag vet inte om det skyhöga magnesiumvärdet i början hindrade bildandet av kalciumkarbonat (kalksten) men efter 6 vattenbytet då du hade 1500 i magnesium borde det höga kalciumvärdet nollat KH direkt. Det stämmer som Stig säger - det går att använda testen genom att fylla på sprutan igen. Det äe en enkel titrering och vad jag vet så är den linjär - dvs 1 ml -> 500, 2 ml -> 1000 osv. Jag skulle dubbellkolla med en ny kalciumtest.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det verkar lite konstigt det hela. Enligt all den kemi jag kan så borde det höga kalciumvärdet helt enkelt i stort sett nollat KH. Jag vet inte om det skyhöga magnesiumvärdet i början hindrade bildandet av kalciumkarbonat (kalksten) men efter 6 vattenbytet då du hade 1500 i magnesium borde det höga kalciumvärdet nollat KH direkt. Det stämmer som Stig säger - det går att använda testen genom att fylla på sprutan igen. Det äe en enkel titrering och vad jag vet så är den linjär - dvs 1 ml -> 500, 2 ml -> 1000 osv. Jag skulle dubbellkolla med en ny kalciumtest.

MVH Lasse

Lasse, är du säker på att de är linjära utanför mätområdet?

I vilket fall, jag tror det här handlar om något som stör testerna - eftersom det, t.ex som du säger inte lirar med Kh värdet - jag testade fram ungefär samma värden som Thomas, alltså även med 50% spädning var mätresultaten "off the chart"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag testade Ca i kväll tog jag 1 ml osmos 1ml saltat samt halva dosen pulver samt häften av dropparna alltså 4 då kom jag fram till Ca 640

Magnesiumet är nu bra kanske har att göra med att jag buffrat Kh??

Tar med mig ett vattenprov så kan vi jämföra, bytte med nya saltet i dag det kanske gör susen.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, är du säker på att de är linjära utanför mätområdet?

I vilket fall, jag tror det här handlar om något som stör testerna - eftersom det, t.ex som du säger inte lirar med Kh värdet - jag testade fram ungefär samma värden som Thomas, alltså även med 50% spädning var mätresultaten "off the chart"

Ja ganska så säker eftersom det är en titrering. Man droppar in en lösning i en annan lösning och när den jonen man är ute efter "har tagit slut" så slår det om färg. Mängden indikationsvätska är sedan prop. mot mängden av det sökta ämnet. Du kan jämföra med att man plockar bort jon för jon av det sökta ämnet och räknar antalet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är du säker på att dina tester visar rätt?

vad är det för tester?

kanske du mäter fel?

Ja vem vet... Jag dubbelkollade i dag igen Med Leffe på triton och han fick samma som jag.Använder Salifert och gör som bruksen säger man var ju inget kemigeni i skolan precis men om tio år i saltvattenshobbyn kanske man tagit igen lite,intresant är det i allafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ni göra en spädningsserie? Ta först på outspätt prov. Titrera tills ni får resultat. Ta sedan 1 ml RO-vatten till 9 ml provvatten, blanda väl ta och ta ut provmängden och gör en ny test. Skall ge ca 90 % av det första resultatet. Ta sedan 2 ml RO vatten - 8 ml provvatten - blanda - ta ut provmängden - mät -> skall ge ca 80 % av första provet - gör så stegvis neråt tills ni har 9 ml RO vatten och 1 ml provvaten blandat. Om allt stämmer så skall ni i då få en nästan linjär kurva (den blir inte helt linjär eftersom ni troligtvis gör spädningsfel). Om första värdet är 2000 ppm så kommer kurvan bli 1800, 1600, 1400, 1200, 1000, 800, 600, 400, 200 (ungefär alltså) Får ni ett kraftigt brott på kurvan så är det troligtvis någon mätstörning - blir den linjär så vete tusan :)

En annan metod kan vara att ta ut en 10 liters hink och stegvis höja KH med bikarbonat - vid ett visst KH så skall det inte gå att höja mer men man skall kunna mäta upp ett fall i Calcium som ett svar på bikarbonatstillsättningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snart dags för fredags nöjet!! Lite Provtagning av vattnet och ett litet vattenbyte igen.

Var för övrigt på besök hos triton i dag och det bletv 1st tunze usb kontoller och 2st tunze pumpar,,jösses vad roligt man kan ha men måste erkänna att det var lite knepigt att förstå bruksen-ett glas med-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vad säger man?

Har tagit några värden vattnet i kväll och jag blir inte riktigt klok på det här.

Ca 700

Mg 1440

Kh 8,3

Salt 1,024

Mg börjar ordna upp sig men Ca har stigit från 640-700 på tre dagar utan att jag har tillsatt något??????

Vad kan det bero på? Har mycket kalkalger på bakruta samt på stenen kan det möjligen fälla ut i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...