Gå till innehåll

Jordat vägguttag nödvändigt för MH-lampa


t92lag

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är det nödvändigt med jordat vägguttag för metallhalogenbelysning? I instruktionen står det att den bara får anslutas till jordade vägguttag. Om man har problem att få tag i ett jordat vägguttag: Vad händer om man kopplar in den i ett ojordat vägguttag? Förstör man utrustningen? Är det väldigt stor risk att jordfelsbrytaren slår av strömmen?

Tack på förhand, Lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är ej nödvändigt men för att de skall klara sig vid eventuell person skada så skriver dom att man skall använda jordat uttag.

Har pratats om detta innan med att sätta en jordfelsbrytare på ett vanligt uttag funkar eller ej vilket jag ej ännu fått uträtt...

Så åter till ämnet. Den funkar ändå.

Det är inte många hushåll idag som har jordade uttag i varje rum utan mer de som är byggda i senare år som har detta. Har själv planer med att sätta in detta för att vara säkrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En jodfelsbrytare behöver ej vara ansluten till ett jordat utag. Den fungerar genom att mäta strömmen i faslednigen och nollan. När det uppstår en skillnad mellan dom två ledningarna så bryter den strömmen. Den har altså inget med den traditionella jordledningen att göra.

Jag kör med både jordat urtag och jordfelsbrytare, för jag vet vem som är där och slabbar och kopplar........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske kan göra ett inlägg här för att få reda på om det går att sätta en jordfelsbrytare på ett vanligt uttag eller ej:

http://www.elfa.se/elfa-bin/uncgi/listnews?handyman

Det jag menade var den centrala jordfelsbrytaren för hela huset. Den som sitter i källaren vid proppskåpet. Jag skall mäta spänningsskillnaden mellan plåtarmaturen och jord på ett nätuttag i källaren när jag kopplar in den. Både växelspänning och likspänning. Jag har en bra multimeter.

/Lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående jordfelsbrytare.

Håll koll på nyinstallerade brytare till sommaren. De kan vara känsliga när åskan går.

Ang jordat. När jag höllpå med sötvatten för många år sedan så hette det att akvariet INTE skulle vara jordat då det var en egen behållare.

Nu har jag i alla fall jordat vardagsrummet. OBS !!! elkrav är att alla utag i samma rum skall vara lika. Dvs det är inte tillåtet att ha jordat uttag till akvariet och ha ojordat på övriga platser i samma rum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle kanske skrivit litet mer förut. Jordfelsbrytaren fungerar genom att den jämför strömmen i lednigarna,(fas och nolla). Om strömmen inte är lika stor = något är fel måste skillnadsströmmen gå någon annan väg. Det är normalt sett till de saker som är anslutna till jord. Om dessa saker (akvarium belysning mm) inte är anslutna tiill jord så går det ingen ström den vägen och jordfelsbrytaren löser inte ut. Det kan ju i och för sig vara bra.

MEN om man står på ett ledande golv(betong eller blött) eller nuddar ett värmeelement eller eller något annat jordat och stoppar fingret i akvariet eller nuddar armaturen så hoppar man högt! Och har man otur behövs hjärtmassage närman landat. Detta gäller ju förstås bara omdet har torkat salt i armaturen eller av någon annan anledning går ström fel väg.

Den naturliga frågan är ju då: Hur kollar man detta?

Det naturliga svaret är kolla inte! Utgå från att förr eller senare går något fel: En slang hoppar eller något annat. Har du kollat dagen innan spelar ingen roll!

Det enda säkra är jordfelsbrytare och allt jordat som går att jorda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jordfelsbrytare mäter inte på jord. Den mäterfas och nollan.

Min brytare slår ifrån när 30 mA tar en annan väg tillbaka än nollan. Jag är lite osäker men jag tror det är 80 mA som anseskunnavara dödande.

Det är därför jordfelsbrytare kan lösa ut vid åska om det blir ett överslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 mA anses som akut risk för hjärtstillestånd för friska människor. Det är därför som jordfelsbrytarnainte kan ha en högre gräns. Hjärtsjuka tål mindre.

15 mA skall vara säkert för friska men forskarna är oeniga.

Egentligen skulle gränsvärdet vara mycket lägre men våra apparater är för dåliga. Åskskyddet leder ständigt litet ström till jord och ett sämre åskskydd vill vi ju inte ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske vore lämpligt att bara koppla jordfelsbrytare till de apparater sominte är nödvändiga för att invånarna i akvarietskaöverleva utan dem åtminstone ett par dygn? Man vill väl inte att cirkulationen och hela systemet stannarbara för att t.ex. belysningen eller en värmarefått kortslutning eller en blixt slagit ned i närheten, speciellt om man inte skulle vara hemma när det inträffar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske vore lämpligt att bara koppla jordfelsbrytare till de apparater sominte är nödvändiga för att invånarna i akvarietskaöverleva utan dem åtminstone ett par dygn? Man vill väl inte att cirkulationen och hela systemet stannarbara för att t.ex. belysningen eller en värmarefått kortslutning eller en blixt slagit ned i närheten, speciellt om man inte skulle vara hemma när det inträffar?

Jordfelsbrytare bryter inte på kortslutning. Utan enbart när det blir läckström. Vid kortis går fortfarande strömmen över nollan och då skall istället säkringen brinna av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...