Gå till innehåll

Grossister


Tobbe-jycken

Rekommenderade inlägg

Tycker frågan är bra

man får skilja på dom som tar hem sändningar själv eller halkar med på leverantörer som åker landet runt från Tjeckien o hämtar upp på vägen för leverans till

Stockholm SALT

Själv tar jag någon sändning per år

Triton tar betydligt fler

Akvarietrivsel tar sporadiskt

sedan vet jag inte fler

många andra tar sina leveranser till Stockholm men dom håller inte till här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

naturligtvis är dom flesta grossister iportörer!

vad jag undrade var vilka som säljer till anda firmor inte bara till privatpersoner.

Inte många grossister säljer till privat personer...

Och nu snackades det inte om att grossister tar från utlandet. Utan att butikerna själv beställer sakerna direkt från utlandet.

/ Micke

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag var in på brommazoo i julas och dom hadde så många sortes saltvattens fiskar(skaldjur) som imazo inte har så jag undrar var dom köper sin fisk.

eller är brommazoo importör av sin fisk.

Gör antagligen som andra , får leveranser direkt från fångsten.

/ Micke

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte många grossister säljer till privat personer...

Och nu snackades det inte om att grossister tar från utlandet. Utan att butikerna själv beställer sakerna direkt från utlandet.

/ Micke

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingen har ställt frågan .. om vem av grossisterna som säljer privat .....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag var in på brommazoo i julas och dom hadde så många sortes saltvattens fiskar(skaldjur) som imazo inte har så jag undrar var dom köper sin fisk.

eller är brommazoo importör av sin fisk.

Lägger till Bromma zoo STOCKHOLM

dom importerar säkert själva men tar ibland från TMC i England :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag undrar villka saltvattens grossister det finns i

saltvattensgrossister i Sverige innebär en kombination av butik och grossistverksamhet på grund av det nischade marknadssegmentet, speciellt om du avser leverantörer av levande.

Bioted Marine i kungsbacka

Korallfisken i Linköping

TritonAkvarium i Täby/Sthlm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det om något måste ju vara någon form av hemlighet. Det är det åtminstone i andra branscher, vilka som köper varifrån, vem som har/får de bästa priserna. Om butikerna bara gav ifrån sig det rakt av så skulle ju någon annan kunna sno(kopiera) hela deras leverantörskrets sänka sin marginal och stjäla kunder.

Det finns säkert större som säljer till mindre, fast de större har säkert butiker också (marknaden här är så liten och reglerna så stränga) jag har "hört" om butiker som tar från korallfisken i linköping, någon handlare i karlstad och lite annat löst snack. Men som sagt det där brukar inte vara det man diskuterar i det öppna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kombinationen av butik och grossist har det funnits många exempel på i akvariebranchen men de flesta hamnar i svårigheter efter ett tag och blir tvungna att välja. Akvarieteknik valde att avveckla butiken, många andra har avvecklat grossistverksamheten. Det blir sådana inbyggda konflikter om man försöker sig på bägge kundkretsarna att få klarar den balansgången.

Imazo har ju varit sådär på saltvatten men satsar, det är mer där var gång jag tittar. Det intressanta med det är ju att eftersom det går leveranser från Imazo till zoobutiker i varenda håla så kan zoobutikerna i varenda håla sätta upp ett par saltkar och ha möjlighet att få hem lite pryttlar. Bra nyheter för den som bor ute i obygden där det inte är realistiskt att tro att det kan bli någon renodlad saltaffär, mindre bra nyheter för de som vill driva rena saltaffärer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imazo har ju varit sådär på saltvatten men satsar, det är mer där var gång jag tittar. Det intressanta med det är ju att eftersom det går leveranser från Imazo till zoobutiker i varenda håla så kan zoobutikerna i varenda håla sätta upp ett par saltkar och ha möjlighet att få hem lite pryttlar. Bra nyheter för den som bor ute i obygden där det inte är realistiskt att tro att det kan bli någon renodlad saltaffär, mindre bra nyheter för de som vill driva rena saltaffärer.

Behöver inte vara så, dessa småbutiker tar ju oftast bara hem det absolut enklaste / vanligaste då de inte kar kunskap eller möjligheter att hålla annat. Dock kan dessa butiker vara det som väcker gnistan hos många som inte riktigt tänkt på saltvatten innan.

Och Agnes: angående att någon skulle sno en krets, Just nu är saltvatten för litet för att göra sånnt, spridningen i landet på renodlade saltbutiker är så liten så man kan lika gärna kopiera någons verksamhet i en annan del av landet där det inte finns butiker. Jag tror markanden är för stor för att någon skulle ge sig på att försöka konkurrera ut någon på det viset.

I göteborg har ju alla butiker en liten nisch som gör dem unika

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvärtom Bygert, jag vet av erfarenhet även från andra branscher att fler butiker skapar större intresse, fler kunder och mer efterfrågan och på sikt förhoppningsvis ännu större utbud.

Självfallet finns det en inbyggd konflikt i att vara både butik och grossist, men det verkar vara alternativet i de flesta nischbranscher - en renodlad saltvattensgrossist i Sverige är tyvärr en utopi, det underlaget finns helt enkelt inte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver inte vara så, dessa småbutiker tar ju oftast bara hem det absolut enklaste / vanligaste då de inte kar kunskap eller möjligheter att hålla annat. Dock kan dessa butiker vara det som väcker gnistan hos många som inte riktigt tänkt på saltvatten innan.

Och Agnes: angående att någon skulle sno en krets, Just nu är saltvatten för litet för att göra sånnt, spridningen i landet på renodlade saltbutiker är så liten så man kan lika gärna kopiera någons verksamhet i en annan del av landet där det inte finns butiker. Jag tror markanden är för stor för att någon skulle ge sig på att försöka konkurrera ut någon på det viset.

I göteborg har ju alla butiker en liten nisch som gör dem unika

Försök har gjorts på att ta logistikled från andra butiker har ju skett i detta land så är ju inte så konstigt, inom hobbyn ja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Somliga affärer har ju den inställningen att all konkurrens innebär att man stjäl deras kunder, andra att handel föder mer handel. Det är ju intressant om man är mer inne på det senare tänket här.

Jag gillar konkurens då finns många kunder .... mums

Alla vi goa butiker o kunder har respekt för varann

Dom andra lägger jag gärna ett krokben för:smashcomp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...