Lasse Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Då kan det gå åt H-e. Du kan få en så kraftig reaktion att du får kokande kalciumklorid i ögonen - inte så bra. Tänk på den gamla hederliga regeln SIV - syra i vatten som just handlar om samma sakMVH Lasse 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 23 november 2014 Författare Dela Postat 23 november 2014 Ok jag trodde mer att det kan smälla om man häller så . Men med magnesium så får man ingen reaktion alls hur kommer det sig? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Iofs så kan du blanda med kalciumkloriden först om du gör det i en flaska så att det inte kan stänka (så gör jag) men det är en risk. Varför du inte får det från magnesiumklorid ( inte i samma utsträckning i alla fall) beror på att inte lika mycket energi frigörs från de kemiska bindningarna. kalciumkloridens värmealstrande vid kontakt med vatten kan användas för att ta bort is i temperaturer där salt inte fungerar. t.ex på gångbanorMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 26 november 2014 Författare Dela Postat 26 november 2014 Read sea pox 4Hej om man har 10 i no3 så står det att man ska dosera 3 ml per 100 liter vatten om jag har 50 i nitrat så borde ju jag dosera 15 ml per 100 liter om man ska räkna som dom skriver. Alltså 15*4 = 60 ml per dag för att få mer min nitrat nu doserar jag 12 ml per dag och det motsvarar ju om man har 10 i nitratMvh Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 26 november 2014 Dela Postat 26 november 2014 Låter extremt mycket. Får du bakteriehinna på pumpar rutor mm så minska doseringen. Ta det lugnt med kolkälla. /Björn Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 26 november 2014 Dela Postat 26 november 2014 Ta det försiktigt! Absolut inga 60 ml. Tror att 3 ml/100 liter är mycket i sig.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 26 november 2014 Författare Dela Postat 26 november 2014 Ok men på det som jag doserar nu så får jag ingen film och no3 rör sig inget men men kör vidare Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 26 november 2014 Dela Postat 26 november 2014 Det tar ett tag innan bakteriekulturen kommer igång. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 26 november 2014 Dela Postat 26 november 2014 "Om" o "borde" är ingen lyckad fundering tillsammans med Kol källa.. Har du lyckats klura ut varför du får högt värde från början?Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Colan Postat 27 november 2014 Dela Postat 27 november 2014 3ml per 100liter dagligen är max för red sea no3po4-x, allt för att inte kväva akvariet. Manne: Orsaken till den höga nivån är fortfarande okänt, både Thomas och jag har ett liknande problem i våra system. Känns lite som att det inte spelar någon roll vad man än gör så vill inte systemet komma igång. Allt från åtgärder till inga åtgärder. I mitt fall har jag aldrig någonsin kommer ner under 25ppm och nu efter 5 månader utan att peta i akvariet, matat varannann dag (superlite) så stiger värdena ändå (över 50ppm). Hela min sump är proppad med macroalger och spiorax sen några veckor tillbaka, macroalgerna börjar växa. För min del så drog jag igång ett annat kar 216 liter och hanterade det på samma sätt , och där gick N03 ner till 0.25ppm utan problem. Bioload är likvärdigt beräknat på storleken. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alessandro Postat 27 november 2014 Dela Postat 27 november 2014 Read sea pox 4Hej om man har 10 i no3 så står det att man ska dosera 3 ml per 100 liter vatten om jag har 50 i nitrat så borde ju jag dosera 15 ml per 100 liter om man ska räkna som dom skriver. Alltså 15*4 = 60 ml per dag för att få mer min nitrat nu doserar jag 12 ml per dag och det motsvarar ju om man har 10 i nitratMvh Thomas Det står att du ska dosera 3 ml per 100 liter om du har ÖVER 10 i no3...Var försiktig med doseringen...börja med att dosera 4 -5 ml om dagen och mät no3 efter några dagar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 27 november 2014 Dela Postat 27 november 2014 3ml per 100liter dagligen är max för red sea no3po4-x, allt för att inte kväva akvariet. Manne: Orsaken till den höga nivån är fortfarande okänt, både Thomas och jag har ett liknande problem i våra system. Känns lite som att det inte spelar någon roll vad man än gör så vill inte systemet komma igång. Allt från åtgärder till inga åtgärder. I mitt fall har jag aldrig någonsin kommer ner under 25ppm och nu efter 5 månader utan att peta i akvariet, matat varannann dag (superlite) så stiger värdena ändå (över 50ppm). Hela min sump är proppad med macroalger och spiorax sen några veckor tillbaka, macroalgerna börjar växa. För min del så drog jag igång ett annat kar 216 liter och hanterade det på samma sätt , och där gick N03 ner till 0.25ppm utan problem. Bioload är likvärdigt beräknat på storleken.Och ni bor inte jättelångt ifrån varandra? Ngt i kranvattnet har blivit min gissning angående Thomas vatten efter att ha provat ALLT utan framgång. Sen är jag inte helt säker på att det verkligen är så hög nitrat eller om det är något annat som stör mätningen... men min gissning säger att det är något direkt i kranvattnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 27 november 2014 Dela Postat 27 november 2014 3ml per 100liter dagligen är max för red sea no3po4-x, allt för att inte kväva akvariet. Manne: Orsaken till den höga nivån är fortfarande okänt, både Thomas och jag har ett liknande problem i våra system. Känns lite som att det inte spelar någon roll vad man än gör så vill inte systemet komma igång. Allt från åtgärder till inga åtgärder. I mitt fall har jag aldrig någonsin kommer ner under 25ppm och nu efter 5 månader utan att peta i akvariet, matat varannann dag (superlite) så stiger värdena ändå (över 50ppm). Hela min sump är proppad med macroalger och spiorax sen några veckor tillbaka, macroalgerna börjar växa. För min del så drog jag igång ett annat kar 216 liter och hanterade det på samma sätt , och där gick N03 ner till 0.25ppm utan problem. Bioload är likvärdigt beräknat på storleken.Finns ju egentligen bara två alternativ av problemet..Antingen finns något i karet som är galet eller så kommer något med vattnet som inte ska vara där..Gissar att du provat allt ytan att hitta direkta felet.. Vet att Hans har hjälpt vad han kan komma på också.. Det hela känns väldigt lustigt.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 28 november 2014 Författare Dela Postat 28 november 2014 Jo men om det är kranvattnet hur ska man lösa det ska man köra dubbla osmos då eller något annat som renar? Hans har hjälp mig massa han e grym på komma på saker. Men jag vet inte vad jag ska göra nu Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Colan Postat 28 november 2014 Dela Postat 28 november 2014 Min bästa teori jag haft än så länge är att en tid hade jag grymt med bakterietillväxt (var tvungen att skrapa varje dag) vilket får mig att tro att det producerats så mycket bakterier att de är den bidragande orsaken till den höga nitratnivån. Kranvattnet levereras av Norrvatten här i Stockholm och tas från 2st olika djup beroende på årstid, inkommande TDS för mig är 105-110 och får ut 0 efter osmosen. Frågan är varför ena karet mår hur bra som helst medans det andra inte gör det. Sand utbytt, körde bare-bottom under 4 månader, all LS är utbytt, se som tagit över stenen har inte haft problem.Spär jag ut en liter vatten med osmos så halveras värdena så jag tror inte något stör testerna iaf. En SPS dör inom några dagar till 2-3 veckor. Funderar på att sterilisera stenen helt, byta 100% vatten/sand och starta om med ny bakteriekultur nu efter 4 år. Sorry Thomas för lite trådkapning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 28 november 2014 Författare Dela Postat 28 november 2014 Lungt vill bara lösa skiten så man kan få börja någon gång om det skulle va no3 i vattnet vi tar så måste man ju kunna rena det mera eller få no3 att försvinna i något filter typ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 28 november 2014 Dela Postat 28 november 2014 Min bästa teori jag haft än så länge är att en tid hade jag grymt med bakterietillväxt (var tvungen att skrapa varje dag) vilket får mig att tro att det producerats så mycket bakterier att de är den bidragande orsaken till den höga nitratnivån. Kranvattnet levereras av Norrvatten här i Stockholm och tas från 2st olika djup beroende på årstid, inkommande TDS för mig är 105-110 och får ut 0 efter osmosen. Frågan är varför ena karet mår hur bra som helst medans det andra inte gör det. Sand utbytt, körde bare-bottom under 4 månader, all LS är utbytt, se som tagit över stenen har inte haft problem.Spär jag ut en liter vatten med osmos så halveras värdena så jag tror inte något stör testerna iaf. En SPS dör inom några dagar till 2-3 veckor. Funderar på att sterilisera stenen helt, byta 100% vatten/sand och starta om med ny bakteriekultur nu efter 4 år. Sorry Thomas för lite trådkapning.För min del är det inte trådkapning alls utan superintressant för Thomas akvarium. Mikael, har du haft fosfat i vattnet eller i princip omätbara nivåer? Fosfatbrist skulle ju kunna leda till problem med nitratnerbrytningen. Men Thomas har försökt med svavelnitratfilter och inte fått igång det... och det ska inte vara beroende av fosfat för nitratnerbrytning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 28 november 2014 Dela Postat 28 november 2014 Lungt vill bara lösa skiten så man kan få börja någon gång om det skulle va no3 i vattnet vi tar så måste man ju kunna rena det mera eller få no3 att försvinna i något filter typJag tror inte det är nitrat i kranvattnet. Det har vi ju testat. Men det kanske kan finnas något annat som stör nerbrytning alternativt stör testerna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 30 november 2014 Författare Dela Postat 30 november 2014 Colan hur ska vi lösa detta problem? Jag vill börja någon gång Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 4 december 2014 Författare Dela Postat 4 december 2014 Nya Maxspect pumpen hemma vilken pump alltså. Så nu har jag 2 st vortech mp10 ews hemma om någon vill ha för ett bra pris Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 12 december 2014 Författare Dela Postat 12 december 2014 God kväll alla glada julen närmar sig med storm fart önska er en maxspect nya pump =) av fruganMen i alla fall vad kan det bero på att euphyllia tappar huvudet förutom hög no 3?MVh Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 12 december 2014 Dela Postat 12 december 2014 Låg NO3.Spårämnesbrist = Inga vattenbyten under lång tid.Och det finns säkert fler orsaker.Men det bör ha med vattnet att göra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 12 december 2014 Dela Postat 12 december 2014 Överdosering kolkälla, kanske...... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 13 december 2014 Författare Dela Postat 13 december 2014 Överdosering kolkälla, kanske......Hej leffe min sol stråle hur är det med dig hoppas allt är bra i alla fall. Kan vara kolkälla gillar inte detta med kol källa blir ofta bara fel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 13 december 2014 Dela Postat 13 december 2014 Fick du iväg några tester till Triton i Tyskland - dvs båda testerna?Jag tror ju fortfarande att du egentligen inte har nåt problem (med akvariet alltså ) - utan att det är något som stör dina mätningar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.