Gå till innehåll

Plasthandskar


freddi36

Rekommenderade inlägg

Och för att nu också säga nåt om det som tråden egentligen handlar om, jo, diskhandskar fungerar utmärkt till mycket men de löser ju inte problemet som trådskaparen hade eftersom det kommer in vatten i dem om man har dem helt under vatten. Det är då de längre veterinärhandskarna blir intressanta. Ett alternativ till dem är ju att köpa undersökningshandskar på apoteket. De smiter åt såpass att det inte kommer in vatten om man har nåt sår på fingrarna. De är ju också gjorda för att man skall ha bra känsla för vad man gör, bra för finplock alltså. Däremot så är de ju inte särskilt tåliga för vassa saker. Fast skulle man riva upp ett hål på den typen av handske så får man ju inte hela handsken full i vatten för den skull, de ger alltså visst skydd även om det skulle bli punktering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här kommentaren kommer helt OT men det verkar ju vara okej här. Vi lever i en marknadsekonomi, lev med det! Som lokalhandlare har man bara två övertag och det ena är att man kan bidra med kunskap och det andra är att köparen kan få känna på prylen i fråga. Jag tror många handlare har fått sig en smäll i huvudet eller druckit zoanthusjuice. Om de tror att bara för att det rör just deras lilla nisch skall kunderna vilja ösa ut mer pengar än nödvändigt. Klart det handlar om pengar, det gör det ju alltid. Kvalité kommer ju inte långt efter men att skylla det på lågkonjunktur eller liknande är bara löjligt. Jag förstår att det var lättare att vara handlare innan webshopparnas tid men nu är det som det är.

Däremot skall man vara medveten om konsekvenserna, stöttar man inte de lokalahandlarna så kommer de försvinna, lite som med SAAB. Köper man inte en SAAB så finns snart inte märket kvar (och det gör det ju inte heller), precis som en butik som ingen handlar hos snart går under. Men att kasta skit på kunderna tycker jag är lågt, speciellt här på guiden. Jag förstår faktiskt inte varför en butiksägare skall kunna ha ett konto som privatperson också och kasta skit på de som kanske inte heller har de så bra ställt och inte har råd att ösa ut pengar på sin hobby. Sedan är det ju inte så lätt att kolla eftersom vi trots allt inte indentifierar oss som vi gör IRL. Vissa saker är helt enkelt inte marknadsmässigt genomförbara. Det är mycket möjligt att renodlade saltvattensbutiker hör till dem.

PS ursäkta om jag är lite hård i tonen men jag börjar bli måttligt trött på "stöd din lokalahandlare grejen" om du inte gör det är du ett monster som vill hobbyn illa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser inte att den lokala handlaren skall ha allt. Han skall göra det han är bäst på. Sälja fisk och tillbehör. Jag tycker det är självklart att diskhandskar, stekpincetter och salpeter får kunden köpa på ICA eller COOP.

Det är produkter som de är bäst på. (Stekpincetten i en annan färg än den i köket plockar man borstmaskar med). ICA och COOP får tävla om att vara bäst på mat och tillbehör till det. Diskhandskar, stekpincetter och salpeter säljs mest för kök och där omsättningen finns, finns både lönsamheten, omsättningen, utbudet och de lägsta priserna. Handdukarna att torka akvarierutorna med brukar jag köpa på Jysk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så är det också så att dom flesta butikerna i sverige ***INTE ALLA** har inte kunnig personal och absolut inte trevlig och hjälpsam personal..

Bryr mig inte om personalen har en dålig dag.. till kunden ska den alltid va trevlig.. det kallas att gå in i arbetsrolllen.

Jag kan inte gå på sjukhuset och låta pat lida för min dåliga dag.. lika lite kan butiks personal göra det....

En gång otrevlig personal = sista och första gången kunden kom.

NU SÄGER JAG INTE ALLA... finns butiker som har otroligt bra personal.. dom butikerna besöker man ofta.. Men om en vara kostar 5000kr att beställa via dom.. Och jag då kan få varan från tillverkningslandet själv för max 2000kr ... självklart vad man väljer. för mig i alla fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om en vara kostar 5000kr att beställa via dom.. Och jag då kan få varan från tillverkningslandet själv för max 2000kr ... självklart vad man väljer. för mig i alla fall!

Om du lägger på fraktkostnad, tull och moms så tror jag inte du se de där prisskillnaderna. Och om du gör jämförelsen utan att räkna in de där kostnaderna så är det som att jämföra att köpa en TV hos Media Markt eller ur bakluckan på tjuvens bil. Ska man bedömma olika alternativ så får man tänka på om de har samma vilkor i grunden.

Skulle den prisskillnaden bestå ändå så förstår jag dig helt att du handlar där du gör.

I övrigt tror jag inte det går att be kunder om att "vara snälla" och handla hos någon för att vara schysst. Det gäller att vara tillräckligt bra bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och för att nu också säga nåt om det som tråden egentligen handlar om, jo, diskhandskar fungerar utmärkt till mycket men de löser ju inte problemet som trådskaparen hade eftersom det kommer in vatten i dem om man har dem helt under vatten. Det är då de längre veterinärhandskarna blir intressanta. Ett alternativ till dem är ju att köpa undersökningshandskar på apoteket. De smiter åt såpass att det inte kommer in vatten om man har nåt sår på fingrarna. De är ju också gjorda för att man skall ha bra känsla för vad man gör, bra för finplock alltså. Däremot så är de ju inte särskilt tåliga för vassa saker. Fast skulle man riva upp ett hål på den typen av handske så får man ju inte hela handsken full i vatten för den skull, de ger alltså visst skydd även om det skulle bli punktering.

Tyvärr så funkar inte kirurghanskar heller, eftersom de också fylls med vatten när man stoppar ned handen längre än handsken täcker, limma igen ditt sår med superlim eller vänta tills det läkt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunzes handskar och granngårdens är likadan. Har testat båda :) När det gäller sådana skithandskar handskar köper jag hellre 100st för nästan samma pris som tunze tar för 5st. De duger inte till mer än att plocka upp filter mm. Tar du i en stenkorall går de sonder direkt. Jag köpte däremot nyligen riktiga (tror det var tunze handskar i gummi) i samma längd som de handskar ovan. Hittade mina på leasing.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj! vilken diskussion det blev!

jag löste det hela genom att ta en plasthandske som man får med i hårfärgspaketen. dom var segast. sen ett gummiband runt handleden och sen eltejp runt kanten på handsken. det gick jättebra och inget vatten kom in. dessa handskarna var väldigt sega och gick inte sönder när jag flyttade på någon korall. (det var vattenbyte jag skulle göra)

dehär långa handskarna är ju bra på så vis att man slipper tejpa runt handleden. men om dom inte tåler att man tar på någon korall kan dom ju endå vara bra ifall man ska göra vattenbyte.

MEN om du Freddi har riktiga sår på fingrarna och brukar få det ofta ?!? Så kan det ju vara värt att pröva både och.

skar mig på en skallpell när jag höll på att skära frigolit. ingen sjukdom om det var det du menade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunzes handskar och granngårdens är likadan. Har testat båda :) När det gäller sådana skithandskar handskar köper jag hellre 100st för nästan samma pris som tunze tar för 5st. De duger inte till mer än att plocka upp filter mm. Tar du i en stenkorall går de sonder direkt. Jag köpte däremot nyligen riktiga (tror det var tunze handskar i gummi) i samma längd som de handskar ovan. Hittade mina på leasing.

såhär ser de ut, jättebra och håller för det mesta

post-2348-14468924494139_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...