Gå till innehåll

metcrue 960 liter


metcrue

Rekommenderade inlägg

Nu skall jag på allvar börja bygga på mitt nya rev akvarium och tänkte att jag skulle dela med mig lite av projektet medens jag bygger. Bilder kommer förhoppningsvis upp i morgon.

Akvariet är uppbyggt utan sump utan bara en avdelning för ytavsug. Från utavsuget går vattnet till skummaren som står för cirkulationen från avdelningen och tillbaks till akvariet. Vatten till uvc lampan tas direkt från akvariet. Pumparna till skummaren och uvc skall vara placerade utanför akvariet i ett skåp tillsammans med all annan utrustning.

Akvariet skall vara öppet utan någon form av skåp/kåpa utan bara vattenyta att se på ovanifrån.

Utrustning

Bänk - Aluminium 70 hög

Akvarium - Akwalux 960 L 200*80*60 L*D*H

Skummare - AquaMedic 5000 Twin Matas med en eheim 1262

Kalkreaktor - AquaMedic Matas med Aquamedic doserpump

UVC - Lifeguard Matas med ehiem 1260

Cirkulation - Tunze stream

Automatisk vattenpåfyllning - Tunze

Ljus - Giesemann 260 moonlight 3*250 MH 2*54 Lysrör och månljus

Akvariet skall vara ett revakvarium med tyngdpunkt på koraller och valet av fiskar skall göras efter detta. Antar att runt 150 kg LS blir bra.

Det kommer säkert upp ett och annat frågetecken under bygget som jag kan lufta i denna tråd.

I morgon skall jag planera lite kring dragning av PVC som jag precis fått hem från tyskland, är ganska förvirrad och undrar hur jag tänkte när jag beställde, men det blir nog bra.

MvH Daniel Olsson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tycker också att det är roligt att kunna se sina koraller uppifrån utan att behöva klämma in huvet i ett skåp. Koraller får ju en annan färg ovanifrån.

Är nöjd med lysrampen, skall testa den idag. Men fan vet om man vågar hänga upp pjäsen i endast de två vajerfästena som medföljde, det känns lite vanskligt. Så om det är någon som har några bra ideèr så är de välkommna. Har funderat på en fästplatta med fler skruvar och sedan fästa vajern i denna.

Det är gött att vara på G, men det tar sin lilla tid:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag tror jag köper en sådan om det går att få dem i rätt längd, kapad och klar. Jag har bett Bengan ta reda på hur det funkar.

Tror du verkligen att jag kan hänga den i två skruvar? Då får det nog vara rejält långa och rätt sorts plugg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är verkligen viktigt att den hänger kvar. Har ju satt upp lite saker på jobbet så skulle tro att du skall använda bruna plugg och en M8 träskruv. Kanske nån bygg/snickare vet bättre.

Man kanske kan få tag på 2st wirar till från geismann å kompletter med dessa för att då vara mer säker i taket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lång rejäl skruv får det nog vara, problemet är at jag får nog inte in en M8 skalle i takfästet som följde med, men jag kan testa. Det går dock inte att fästa två vajrar så en vajer får det bli. Men å andra sidan så handlar det ju faktiskt inte om mer än 12 kg per vajer och fäste, och det kan ju inte vara någon större fara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar D-Flex lungnet sprider sig i min lägenhet. Då kör jag på rejäla skruv och orginal montaget, det är ju klart snyggast om man slipper massa hemmagjorda varianter.

Vad är det för metallflänsar som sitter i nederkant på din ramp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de har ju ej byggt det för att det ej skall hålla, en bra skruv å en plugg så lär det hålla.

Metallflänsen som man ser på hanns armatur är nog den del som är fast i armaturen där waiern går in. Hur ser den ut på din??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

D-Flex Tänkte mer på flänsarna under rampen, ser ut som ett skydd för att ljuset inte skall flöda ut så mycket. De kanske är orginal?

J.Svärd Framåt men inte så fort. Visst, väldigt lungt du tar det, fan du körde ju om mig innan du ens startat;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det är betong tak. En polare är påväg med kamera så bilder är på G.

Ps Har precis satt i lite Rowaphos i mitt lilla kar, och fick en liten färgning av vattnet, kan detta vara ett problem? Det står ju att man inte skall skölja men... Ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest D-Flex

Du har i alla fall inte snålat på skummaren =) Får man fråga vad den kostade.

Riktigt fint kommer det nog bli när det nästan är färdigt.För färdigt det blir det ju aldrig.

Lycka till med bygget.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare gick på 6000:-, vi får se om den funkar annars får man väll byta:)

Som du säger, saker blir aldrig färdiga, bara påväg och under uppbyggnad.

Har haft en lång diskution med en kamrat och har kommit fram till att den kanske blir en sump inne i skåpet och en avrinningsbox kopplaad till denna. På detta sätte få mer plats för teknik och annat som kan tillkomma. Det är dessutom en försäkring från läckor i alla koppling. Så jag skall rita lite på detta.

Har även bestämt mig för att inte använda orginal fästena till rampen då jag oroar mig för den där lilla plutten som allt hänger i. Det är en liten rund sak som pressats på vajern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest D-Flex

Ja en sump är kanske inte helt fel.Jag kör ett 720 nu utan sump men visst skulle man vilja ha en sump att gömma all teknik i.Angående dom små hylsorna som vajern sitter fast i så håller dem för ganska mycket.Jag provhängde=) mina kanske inte med alla mina 100 pannor men inte så långt ifrån och det höll så jag skulle med lätthet hänga i båda fästena.Dom ser klena ut men dom är nog riktigt bra ändå.Men är du osäker så kör med andra fästen (fegis) =).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...