Gå till innehåll

Planeringstråd - Laggemans nya Optiwhite


Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 172
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har nu skickat en ny ritning till glasbyggaren för att bekräfta min lösning innan jag beställer, sen blir det till att lägga ordern... :)

Jag har tagit hänsyn till bänken också nu när jag har ritat upp boxen med hålen som ska till.

Så här ser en enkel bild ut på det hela:

post-1377-14468924534247_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med ett hörn, mycket smart lösning med pumpen mitt i där..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Japp, det får bli det. Även om boxen som sådan tar upp lite mer plats än den snedställda hörnan så blir intrycket bättre då man inte får en blind yta på vänstersidan också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kommer vara öppen, men jag ska tillverka ett lock av akryl så jag minimerar risken för stänk ner i den. Jag tänker även göra hålet i BTN'en så stort så att en MP40 får plats, man vet aldrig när man uppgraderar, då kan det vara nice o ha förberett för en storlek större. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kammaren för Vortech-pumpen i mitten är 80x80mm invändigt.

Boxen håller 240x240mm från insidan karet, de raka delarna innan hörnet är 150mm vardera, så den snedställda biten blir ca 115mm invändigt.

Monteras pumpen från framsidan/utsidan av kammaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här kommer bli grymt Jimmy. Fick visa damen med tumstocken här hemma nu för att visa att det skulle gå jättebra att få in karet. Och tack för titten. :)

Tack själv, alltid trevligt med lite besök. Frugan var nöjd att hon kunde få måla lite i ett av rummen som ska bli klart innan karet kommer under tiden vi nördar stod vid karet. :)

Monteras pumpen från framsidan/utsidan av kammaren?

Vortechen skall monteras i kvadraten mitt i boxen. Torrdelen på insidan av boxen och våtdelen i karet, på tvärväggen.

Mitt på denna sidan ser du hur det kommer se ut.

Idag har jag lagt en beställning på karet hos Majornas Glas och Benny har lovat att ha det klart tills vi kommer upp den 24'e Mars på Göteborgsträffen på Sjöfartsmuséet. Blir till att planera in den dagen lite extra noga nu då. ;)

Jag har även fått hem ställbara avrinningskammar och även fått lagt en beställning på material till bänken, det kommer att vara färdigkapade bitar när jag ska hämta dem.

När den är hopskruvad skall den målas vit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hämtade hem materialet till bänken idag, ska köpa skruv o dra ihop den imorgon, sen ska den börja målas vit.

Har även dragit iväg en offertförfrågan till Swedimport på lite ställbara ben och infästningar till dessa. Det blir 6 ben, ett i varje hörn och två på mitten av långsidorna för att kunna ställa bänken i våg. Nästa helg skall jag hämta hem den nya sumpen, ett kar på 112 liter, sen ska det till två bafflar till det också innan den kan dras igång.

Långsamt framåt, men iaf framåt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att höra Jimmy. :)

Hade inte 8 ben också varit ett alternativ ? Haft mellanben på varje sida.

Det blir ett ben i varje hörna, sen ett ben på mitten av de långa 1200-bitarna. Alternativt skulle man kunna sätta ett ben till på varje 1000-längd på mitten också, men rent viktmässigt behövs det inte.

Nyss hemkommen från en runda in till Malmö vilket gav en kartong med 70mm långa träskruvar så nu kan bygget börja. :)

Jag måste ha bort min soffa där karet ska stå bara men det kommer en lösning på det i nästa vecka eventuellt, annars får den åka in i ett av smårummen under tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack . Skicka ett mess om du får en över .

Ska jag göra, om jag kommer ihåg det. :) Du får påminna mig annars när karet kommit på plats och bakgrunden är uppsatt.

Fick svar idag på vad infästningar samt ställbara ben skulle kosta, ca 3kr/st så det är ju bara att beställa. :)

Nackdelen är att de har som policy att lägga på 100kr om man inte beställer för minst 300kr vilket jag inte kommer upp i.

8 ben med infästningar, ca 150kr med påslaget. Beställningen ska läggas så fort jag får reda på hur jag betalar, det är ju några år sedan ajg beställde från dem sist´och jag har för mig att jag fick lösa det via en förskottsbetalning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår blev ovandelen samt benen klara, idag skall bottenramen skruvas ihop.

Flytt av soffan där karet ska stå kommer att ske antingen till helgen eller i början på nästa vecka, när det är klart blir det hopskrivning av ställningen, sen ska den kläs med plywood och hål ska tas ut för luckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...