martin84 Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Hej har den senaste tiden märkt att mina fosfat och nitrat värden har stigit, och att jag inte har fått speciellt mycket mulm ur min reaktor när jag skakar den.Har funderat ganska mycket på vad det kan vara, har inte ändrat på något utan har doserat och matat som vanligt. Men när jag skulle dosera zeobak idag luktade jag på flaskan och jag höll på att spy, ruttet ägg luktar gott.Jag är ganska säker på att jag har hittat källan till mitt problem, vad tror ni??Martin Citera
Laggeman Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Finns det ingen bäst-före datum på flaskan? Finns det kanske några krav på hur den ska förvaras, tex i kylskåp? Citera
Edward Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Har aldrig varit med om liknande men om jag inte minns fel så står det bäst före datum på flaskan, öppnad flaska ska även förvaras i kylskåp. Citera
martin84 Postat 16 februari 2012 Författare Postat 16 februari 2012 Bäst-före datumet är 2013 och den skall stå i kylen vilket den alltid gör.Martin Citera
Edward Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 verkar konstigt om den varit kylförvarad som du säger. Zeobac brukar ju inte lukta något speciellt vanligtvis jag hade slängt den och köpt en ny flaska. Citera
martin84 Postat 16 februari 2012 Författare Postat 16 februari 2012 Är det någon som vet om den skall stå i kylen även oöppnad? Den gör inte det hos min handlare.Martin Citera
a.nilson Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Håller ca 1mån efter det att flaskan öppnats. Citera
Edward Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Är det någon som vet om den skall stå i kylen även oöppnad? Den gör inte det hos min handlare.MartinDen ska inte behöva förvaras i kylskåp när den är oöppnad. Citera
Edward Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Håller ca 1mån efter det att flaskan öppnats.Har du någon källa till detta? har använt zeobac längre än 1 mån efter jag öppnat den utan bekymmer. Känns lite skumt om det skulle vara så kort då dom finns att köpa i 50ml flaskor det är ju inget man direkt använder slut på en månad i ett normalstort akvarium. saxat ifrån zeovit guiden"This product has a limited shelf life because it contains cultures of living microorganisms. It will last for at least 9 months if kept refrigerated. Please make sure to avoid any contamination of the solution in the bottle (e.g. with aquarium water)" Citera
martin84 Postat 16 februari 2012 Författare Postat 16 februari 2012 Ok har aldrig märkt att den blir dålig så fort.. känns surt att hälla ut en nästan full flaska för 600 kr...................Martin Citera
snickarn Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 med endast en månads hållbarhet så låter det dyrt med 599 kr för en flaska Citera
a.nilson Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Har du någon källa till detta? har använt zeobac längre än 1 mån efter jag öppnat den utan bekymmer. Känns lite skumt om det skulle vara så kort då dom finns att köpa i 50ml flaskor det är ju inget man direkt använder slut på en månad i ett normalstort akvarium. saxat ifrån zeovit guiden"This product has a limited shelf life because it contains cultures of living microorganisms. It will last for at least 9 months if kept refrigerated. Please make sure to avoid any contamination of the solution in the bottle (e.g. with aquarium water)"Fick det beskedet av DO. Visst har jag oxå kört med flaskor i över 1mån. Att bäst före säger en sak behöver inte betyda att det håller så länge efter dess att det öppnats. Citera
Edward Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Fick det beskedet av DO. Visst har jag oxå kört med flaskor i över 1mån. Att bäst före säger en sak behöver inte betyda att det håller så länge efter dess att det öppnats.Allright om man läser lite på zeovit.com så har verkar det ligga på runt 3 månader för en öppnad flaska. Citera
a.nilson Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Allright om man läser lite på zeovit.com så har verkar det ligga på runt 3 månader för en öppnad flaska.Tror det kan bero mycket på hur flaskan förvarats innan den öppnas oxå. 3mån det tror jag säkert kan stämma vi rätt förvaring. Citera
greger Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Skulle tro att den kanske blivit kontaminerad av någonting, det kan ge den typen av reaktion relativt snabbt Citera
Reuben Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Håller ca 1mån efter det att flaskan öppnats.Helt fel, kör med mina i ca 3månader och aldrig märkt av några problem. Hittar ingen källa till det du skriver Citera
Reuben Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Skulle tro att den kanske blivit kontaminerad av någonting, det kan ge den typen av reaktion relativt snabbtLåter mest troligt,Antar att det var en ny du köpte och inte en öppnad som var begagnad? Citera
a.nilson Postat 16 februari 2012 Postat 16 februari 2012 Helt fel, kör med mina i ca 3månader och aldrig märkt av några problem. Hittar ingen källa till det du skriverLäs inlägg 13,14 Citera
Reuben Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Läs inlägg 13,14hehe några andra som reagerade innan. Tycker bara man skall vara väldigt noga med information som lämnas ut som fakta som är felaktig. Någon kan läsa det och ta det som sanning och sedan sprida det vidare. Kan lätt bli att något som är helt bisarrt blir allmän tro hos folk, något som i mina ögon inte får hända Citera
a.nilson Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 hehe några andra som reagerade innan. Tycker bara man skall vara väldigt noga med information som lämnas ut som fakta som är felaktig. Någon kan läsa det och ta det som sanning och sedan sprida det vidare. Kan lätt bli att något som är helt bisarrt blir allmän tro hos folk, något som i mina ögon inte får händaMin källa till faktan har jag angivet. Hur varan behandlats innan köpet vet vi aldrig, dvs har den stått varmt/kallt i butiken har betydelse. Citera
Laggeman Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 hehe några andra som reagerade innan. Tycker bara man skall vara väldigt noga med information som lämnas ut som fakta som är felaktig. Någon kan läsa det och ta det som sanning och sedan sprida det vidare. Kan lätt bli att något som är helt bisarrt blir allmän tro hos folk, något som i mina ögon inte får händaLika farligt som att skriva att Pellets inte funkar. Eller att kol måste användas när man har både mjuk- och stenkoraller eller anemoner och andra koraller. Eller...Ja, listan kan göras lång, det är ju så med alla som skriver här, man skriver det man upplever själv och hör från andra, sen är det upp till var och en att undersöka det som sägs eller skrivs innan man vidtar egna åtgärder. Det som funkar i ett kar funkar inte nödvändigtvis i ett annat. Citera
stigigemla Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Om andra användare är mer noga att inte förorena sina flaskor (t.ex att torka av en droppe på toppen med fingret innan man sätter på locket) så har väl tråden nått sitt syfte. Tråkigt för Martin84 men nu har vi minskat risken att andra råkar ut för samma sak. Bra Martin att du tar upp det på forumet. Citera
martin84 Postat 17 februari 2012 Författare Postat 17 februari 2012 Jag har brukat zeobak i ca 4 år utan att få detta problem , så jag har nog bara haft otur . Blir att köpa en ny flaska idag.Martin Citera
NiXoN Postat 17 februari 2012 Postat 17 februari 2012 Tänkte bara ta upp en detalj, det kan hända att flaskorna packas i inert miljö, då är det inte lika illa att dom är utanför kylskåp innan dom öppnas.Bakterierna hamnar i ett viloläge där det inte händer så mycket med dom jämfört med om dom har tillgång till syre...Detta är dock bara en teori Jag brukar bara köpa 10ml flaskor just för att undvika kontamination, det är lite säkrare och om nåt händer(närmare sagt jag glömmer framme flaskan) så blir skadan mindre.Man bör nog vara lite försiktig även med aminosyror och kolkälla, det finns inte så mycket skrivet om vad dom använder för konserveringsmedel.//NiXoN Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.