Gå till innehåll

Dålig zeobak


martin84

Rekommenderade inlägg

Hej har den senaste tiden märkt att mina fosfat och nitrat värden har stigit, och att jag inte har fått speciellt mycket mulm ur min reaktor när jag skakar den.

Har funderat ganska mycket på vad det kan vara, har inte ändrat på något utan har doserat och matat som vanligt.

Men när jag skulle dosera zeobak idag luktade jag på flaskan och jag höll på att spy, ruttet ägg luktar gott.

Jag är ganska säker på att jag har hittat källan till mitt problem, vad tror ni??

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller ca 1mån efter det att flaskan öppnats.

Har du någon källa till detta? har använt zeobac längre än 1 mån efter jag öppnat den utan bekymmer. Känns lite skumt om det skulle vara så kort då dom finns att köpa i 50ml flaskor det är ju inget man direkt använder slut på en månad i ett normalstort akvarium.

saxat ifrån zeovit guiden

"This product has a limited shelf life because it contains cultures of living microorganisms.

It will last for at least 9 months if kept refrigerated. Please make sure to avoid any

contamination of the solution in the bottle (e.g. with aquarium water)"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon källa till detta? har använt zeobac längre än 1 mån efter jag öppnat den utan bekymmer. Känns lite skumt om det skulle vara så kort då dom finns att köpa i 50ml flaskor det är ju inget man direkt använder slut på en månad i ett normalstort akvarium. saxat ifrån zeovit guiden"This product has a limited shelf life because it contains cultures of living microorganisms. It will last for at least 9 months if kept refrigerated. Please make sure to avoid any contamination of the solution in the bottle (e.g. with aquarium water)"
Fick det beskedet av DO. Visst har jag oxå kört med flaskor i över 1mån. Att bäst före säger en sak behöver inte betyda att det håller så länge efter dess att det öppnats.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick det beskedet av DO. Visst har jag oxå kört med flaskor i över 1mån. Att bäst före säger en sak behöver inte betyda att det håller så länge efter dess att det öppnats.

Allright om man läser lite på zeovit.com så har verkar det ligga på runt 3 månader för en öppnad flaska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs inlägg 13,14

hehe några andra som reagerade innan. Tycker bara man skall vara väldigt noga med information som lämnas ut som fakta som är felaktig. Någon kan läsa det och ta det som sanning och sedan sprida det vidare. Kan lätt bli att något som är helt bisarrt blir allmän tro hos folk, något som i mina ögon inte får hända

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe några andra som reagerade innan. Tycker bara man skall vara väldigt noga med information som lämnas ut som fakta som är felaktig. Någon kan läsa det och ta det som sanning och sedan sprida det vidare. Kan lätt bli att något som är helt bisarrt blir allmän tro hos folk, något som i mina ögon inte får hända
Min källa till faktan har jag angivet. Hur varan behandlats innan köpet vet vi aldrig, dvs har den stått varmt/kallt i butiken har betydelse.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe några andra som reagerade innan. Tycker bara man skall vara väldigt noga med information som lämnas ut som fakta som är felaktig. Någon kan läsa det och ta det som sanning och sedan sprida det vidare. Kan lätt bli att något som är helt bisarrt blir allmän tro hos folk, något som i mina ögon inte får hända

Lika farligt som att skriva att Pellets inte funkar. Eller att kol måste användas när man har både mjuk- och stenkoraller eller anemoner och andra koraller. Eller...

Ja, listan kan göras lång, det är ju så med alla som skriver här, man skriver det man upplever själv och hör från andra, sen är det upp till var och en att undersöka det som sägs eller skrivs innan man vidtar egna åtgärder. Det som funkar i ett kar funkar inte nödvändigtvis i ett annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om andra användare är mer noga att inte förorena sina flaskor (t.ex att torka av en droppe på toppen med fingret innan man sätter på locket) så har väl tråden nått sitt syfte.

Tråkigt för Martin84 men nu har vi minskat risken att andra råkar ut för samma sak. Bra Martin att du tar upp det på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara ta upp en detalj, det kan hända att flaskorna packas i inert miljö, då är det inte lika illa att dom är utanför kylskåp innan dom öppnas.

Bakterierna hamnar i ett viloläge där det inte händer så mycket med dom jämfört med om dom har tillgång till syre...

Detta är dock bara en teori ;)

Jag brukar bara köpa 10ml flaskor just för att undvika kontamination, det är lite säkrare och om nåt händer(närmare sagt jag glömmer framme flaskan) så blir skadan mindre.

Man bör nog vara lite försiktig även med aminosyror och kolkälla, det finns inte så mycket skrivet om vad dom använder för konserveringsmedel.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...