Gå till innehåll

Dax att bege sig in i nanoträsket men vilket ska jag välja?


loopmannen

Rekommenderade inlägg

I dag har jag kikat på ett par olika nanoakvarium, jag vill inte lägga ned en förmögenhet men givetvis ska det bli ett fungerande akvarium. Behöver ett projekt medan det stora akvariet mognar till sig. Jag fastnade för två modeller ett 13l och 20 eller 30l. Ok det låter som jag velar och det gör jag oxå. 13l akvariummet har en inbyggd sump så all teknik är dold plus att det säljs med ledbelysning. Perfekt med plats för kol osv..( jävligt snyggt oxå) Medan det som talar för det andra akvariet är att det är lite större. Nästa färd till affären är beräknad till måndag då jag ska ha bestämt mig.

Hjälp till nu plus och minus, funkar det med 13l eller kommer jag att få massor av problem? Jag ska köra utan skummare och i stället köra täta vattenbyten.

20 liters akvariet

mått: 25 x 25 x 30 cm

belysning: energisparlampa 11 W

doppvärmare: 15 W

filter: kapacitet upp till 400 liter/timme

post-5391-14468924548895_thumb.jpg

Dymax IQ5 är ett nanoakvarium på 13 liter byggt i akrylplast. Det har inbyggt avancerat filter med flödesreglering, belysning med 43 LED-lampor som kan ställas in i två olika färger (blått eller vitt).

Måtten på akvariet är: bredd 27 cm x höjd 27 cm x djup 22 cm. Nanoakvariet har inga vassa kanter och eftersom det är tillverkat i akrylplast tål det stötar bättre än ett glasakvarium. Det finns i flera färger.

post-5391-14468924548962_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är riktigt snyggt men frågan är om 13l är tillräckligt? Men jag var riktigt nära att ta med det hem i dag :)

Jag hade utan tvekan kört iq5 karet.. jävligt snyggt! Fast jag redan har ett nano så lutar det endå åt att jag kommer köra ett sådant också! Perfekt i köket! :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilderna jag skådat och trådarna jag läst om dessa kar så har folk lyckats jäkligt bra faktiskt! Har för mig jag såg någon tråd här på detta forumet med ett iq5 också. Jäkligt snyggt!

Det andra du länkar till påminner mycket om ett standard "aqua el" shrimpset har några sådana stående hemma i en skrubb då dom ser så tråkiga ut av någon anledning, Filtrena är värdelösa! Och all teknik blir ju synlig :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kikat på din tråd Lasse och det var den som fick mig att bestämma mig för att nu var det dax. De hade ett 16l EHEIM och det är där jag tvekar lite precis som med IQ5 tanken är de för små? Givetvis kan de säkert beställa hem ett större. De hade ett 30l akvarium som var igång i butiken (sötvatten) men där får man en bild av hur man kan få till det med några liter extra.

Titta på EHEIM:s nanoserie också - är väldigt nöjd med mitt på 24 liter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kikat på din tråd Lasse och det var den som fick mig att bestämma mig för att nu var det dax. De hade ett 16l EHEIM och det är där jag tvekar lite precis som med IQ5 tanken är de för små? Givetvis kan de säkert beställa hem ett större. De hade ett 30l akvarium som var igång i butiken (sötvatten) men där får man en bild av hur man kan få till det med några liter extra.

Jag köpte 24 literskaret och med den tanken om att belysnigen kanske var i minsta laget. det funkade dock ganska bra, Euphyllia växte en del. Dock så behövs det nog mer lyse, men framförallt saltvattensanpassat. Jag har läst att EHEIM taget fram ett chip med blått och vitt i men inte sett det i verkligheten. När jag klantade till det med min belysning så böt jag ursprungschippet mot ett blått och vitt chip från AC-RC och behöll den gamla drivaren. Det funkar bra men det blir väldigt blått - skulle nog tagit ett 20 000 Kelvin chip istället. Det var dock inte helt enkelt att byta så det får vara som det är nu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat en LED lampa som jag har funderat på, jag kan allt för lite om belysningen och om vad som krävs men tanken är att jag ska kunna köra lite hårdkoraller i mitt kommande nano. Vad tror du kan denna fungera, ska man ha 2st i ett tänkt 20-30l.

Haquoss Snakeled 40

Spotlight med fäste för belysning av små akvarium.

Den har 32 LED-dioder med vitt ljus och 8 med blått.

Styrka: 3W

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=14386&prodid=12271&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D14386

Jag köpte 24 literskaret och med den tanken om att belysnigen kanske var i minsta laget. det funkade dock ganska bra, Euphyllia växte en del. Dock så behövs det nog mer lyse, men framförallt saltvattensanpassat. Jag har läst att EHEIM taget fram ett chip med blått och vitt i men inte sett det i verkligheten. När jag klantade till det med min belysning så böt jag ursprungschippet mot ett blått och vitt chip från AC-RC och behöll den gamla drivaren. Det funkar bra men det blir väldigt blått - skulle nog tagit ett 20 000 Kelvin chip istället. Det var dock inte helt enkelt att byta så det får vara som det är nu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man bara köra mjukisar så är det nog inga problem. Jag har bara 3w till min burk nu och ska testa med någon sps som får sitta högt uppe så får vi se hur den klarar sig. I värsta fall så får jag uppgradera belysningen senare.

Skulle den där LED armaturen på 3w fungera till ett 8l? Eller blir det för svagt det med? Har inte tänkt att ha SPS i början utan senare

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...