maxium Postat 14 april 2014 Författare Postat 14 april 2014 Detta är nog den slutgiltliga placering av dioderna. Kommer att fräsa en spegel akrylskiva att täcka över det mesta av alu-rampen så det blir som en reflector. Citera
alexochingencarina Postat 14 april 2014 Postat 14 april 2014 Skönt att mindervärdeskomplexet lever även i salthobbyn! Citera
maxium Postat 14 april 2014 Författare Postat 14 april 2014 Skönt att mindervärdeskomplexet lever även i salthobbyn!Mindervärdeskomplex, mindervärdeskänsla, mindervärdighetskänsla, låg självkänsla, en känsla av kroppslig eller mental underlägsenhet, att känna sig mindre värd än sina medmänniskor. Teorier om fenomenet lades fram av österrikaren Alfred Adler, 1870-1937Det kan inte vara bra om du känner dig så Citera
Maglofster Postat 14 april 2014 Postat 14 april 2014 Haha, mitt akvarium luktar mer åt Lomma just nu.Lomma=sockerbeta=bönder.. Citera
alexochingencarina Postat 14 april 2014 Postat 14 april 2014 Haha! Nu kan vi väll hålla oss till den salta världen så inte någon moderator måste styra upp;) Citera
Maglofster Postat 14 april 2014 Postat 14 april 2014 Jag lovar att skärpa mig.OnT: Rampen ser ut att bli riktigt fin! Citera
maxium Postat 14 april 2014 Författare Postat 14 april 2014 Off-T OnT:Hoppas att man kan få till spridningen ordentligt. De dioder som kommer närmast rutan ligger 22cm in från framrutan... Hoppas att det inte blir för långt in. Men risken är man får massa alger om man kommer för nära framrutan med.Det går att göra om det men kostar massa + tid. Kommer att limma istället för att skruva om man skulle tänka sig att byta ut några eller det i framtiden kommer något mer komplett i ljusväg. Citera
maxium Postat 6 maj 2014 Författare Postat 6 maj 2014 Nu har det puttrat ett par veckor.. Har skummare i och kör med vodka för export av ämne. Har precis bytat allt vatten så ska göra de första riktiga mätningar om ett par dagar.Fick hem lite delar och sladdar till led-rampen så till helgen blir det att löda dioder. Citera
maxium Postat 10 maj 2014 Författare Postat 10 maj 2014 Update!Har fräst ut spegel-akrylen som ska sitta under lampan samt gjort mallar för att kunna placera ut dioderna på rätt ställe och få dem centrerade.Har lött fast kablarna på dioderna så det är bara att börja limma och skarva ihop kablarna.Har inte tagit några nya mättningar på vattet men det börjar klarna upp från ha varit gult sedan start. Så det går på rätt håll iallafall. Citera
_Manne_ Postat 11 maj 2014 Postat 11 maj 2014 Ser ut som det ska bli riktigt kanon.. Väldigt mycket arbete bakom hela karet från första stund..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
maxium Postat 18 maj 2014 Författare Postat 18 maj 2014 Update!!Har börjat att montera dioderna och koppla in dem. Är vädigt glad att jag tog beslutet att ha olika färger på kablarna. Det hade annars varit ett helv*** att hitta rätta dioder annars.Har börjat limma sumpen så den borde vara klar till helgen att montera.Bytade vatten i helgen igen och det luktar inte sur mer så det har blivit bättre men har inte tagit någta nya tester än det får bli helgen. Citera
akutmottagning Postat 19 maj 2014 Postat 19 maj 2014 Som manne skriver imponerande att se allt arbete som läggs ned och att alla planer o ritningar genomförs!Imponerande Citera
Laggeman Postat 19 maj 2014 Postat 19 maj 2014 Det här ska jag komma och kika på en dag när du kommit lite längre, om man får så klart. Citera
maxium Postat 25 maj 2014 Författare Postat 25 maj 2014 Du är välkommen när bygget har kommit lite längre Citera
maxium Postat 25 maj 2014 Författare Postat 25 maj 2014 (ändrat) Update! Har fått glaset till sumpen och har limmat ihop det.. Ska sätta i lite fler klaffar sen är den klar hoppas jag, har inte provat med vatten i sumpen än. Ändrat 25 maj 2014 av maxium Citera
maxium Postat 25 maj 2014 Författare Postat 25 maj 2014 Har gjort ett vatten test nu några veckor in i urlakningskuren på stenen.Fosfor 0,05 7 dagar efter ett vattenbyteNitrat 0Nitrit 0Ammoniak 0Resten är inte lönt att mäta pga att jag använder salt för avkalkning istället för akvarium salt. Billigt och bra Första bilden hur det ser utan att tillföra något under en vecka.(Endast saltvatten)Med hjälp av lite olika bakterier samt sprit,no3 för att hjälpa till med närings export.. Så ser det ut så här efter dag 1-4. Citera
maxium Postat 25 maj 2014 Författare Postat 25 maj 2014 Har en AquaMedic Turboflotor I 400 som jag har i för tillfället.Det är en skummare som jag hade över men den orkar inte med att skumma ut alla men den tar en del.. Resten försvinner mellan vatttenbyten.Kommer att använda min Reef Octopus xp 3000 med en waveline dc 6000 pump som jag har i mitt 200l nu. Citera
maxium Postat 31 maj 2014 Författare Postat 31 maj 2014 Update!Det blev lite helgarbete. Fick gjort några hållare till mina drivkort så man kan fästa dem i spåren på kylaren. Passformen blev så bra så man behöver inte skruv dit hållarna för att hålla de på plats.Hållarna är gjorda i skummat-pvc som är ett väldigt lätt materiel att jobba med. Citera
maxium Postat 30 augusti 2014 Författare Postat 30 augusti 2014 Liten uppdatering..Har monterat alla dioder och provat. Och det funkar som det ska Vänter på ett Pwm-kort till som ska monteras för det blev en del LDD-drivers.Så jag kan inte tända alla på en gång än.Har lagt till en extra diod i rampen. Det blev en 570nm(lime)De andra dioder som är monterade https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?59741-Lite-LED-hj%E4lp-med-placering-av-dioderSka rätta till kablarna så det ser bättre ut men hela kommer att täckas men en 3mm spegelplexi så det kommer inte att synas sen.Lite bilder Citera
maxium Postat 6 september 2014 Författare Postat 6 september 2014 Liten preview innan jag startar en ny tråd på akvarium delen..Ljuset är bara på 10 % (4st dreamchip 100w) Citera
maxium Postat 7 september 2014 Författare Postat 7 september 2014 Funkar fint än så länge. Men man får se nu när resten av ljuset kommer på. Har ju rätt många nya färger på den nya rampen som saknas i dreamchipet.. Citera
maxium Postat 7 oktober 2014 Författare Postat 7 oktober 2014 Nu börjar rampen bli klar.. Ska bara klä in den med plast sen är det dax att montera den på akvariumet. Det blev riktigt bra krut i ljuset. Får se hur det blir ovanför akvariumet till helgen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.