Gå till innehåll

Marko 'DaTrucka' planerar och bygger ny luftfuktare.


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Rördragning.....check.

Avrinningshörn... not check.

Bubbelfällor i sump.... not check.

Ska slå en signal till lokala glasmästaren på måndag och beställa glasen som behövs.

Enligt mina beräkningar så ska en avrinningskam på 40cm räcka mer än väl.

Har en AM OceanRunner 3500 som returpump, den kommer ge ungefär 2000 liter timmen över kammen, efter avstick till refugiet och lite motstånd i böjar mm.

Synpunkter på det?

Nu är det nära.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har roat mig lite igen.

Vatten påfyllt, blev kranvatten till första fyllningen (ja, har mätt fosfat och nitrat innan påfyllning.). Med min osmos hade det tagit en vecka att fylla den annars.

Pumparna provkörda så det är ok med, simulerat strömavbrott och sumpen svalde allt som rann ner med god marginal.

Och till min glädje var det tätt, så det blev till att slänga i salt och sten :)

Stenen är från mitt gamla kar som låg torr i två år innan det slängdes i en tunna för att mogna till när planerandet började för ett år sedan ungefär.

Så nu får det stå och gotta till sig ett tag tills jag får hem nya streamers, och lite kraftigare doppvärmare med styrning.

Fosfatmedia och kol är på väg hem med, så här ska lakas fosfater och filtreras gifter innan det kommer i några djur.

Lyset ska ju göras något åt med, har inte bestämt mig ännu om jag ska börja med mina 6x54w ett tag, eller om jag ska knåpa ihop LED/T5 hybrid, har ett tag på mig att fundera på det.

Bänken ska kläs med under vintern är det tänkt.

Insåg precis att bakväggen på karet måste täckas så man inte ser in bakom sen, måla eller plansch det är frågan det, lutar åt en bild av något slag om jag kan hitta en i rätt höjd.

Sumputrymmet

post-2410-14468931547128_thumb.jpg

Bild från kortsidan

post-2410-14468931547355_thumb.jpg

Framifrån,

ja det ska kompletteras med lite mer finsten ganska snart, även sand ska det vara.

Får se om det i slutändan blir den scapen, men för tillfället är jag riktigt nöjd med denna.

post-2410-14468931547612_thumb.jpg

Ovansidan,

med två utlopp från returpumpen

post-2410-14468931547829_thumb.jpg

Avrinningen, 25mm som huvudrör och 32mm som backup.

post-2410-14468931548065_thumb.jpg

Over and out för denna gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du är igång!

Riktigt kul faktiskt.

Ser kanon ut Marko, snygg scape också, ligger stenarna löst staplade? Ser lite ut som rasrisk om de inte är limmade?

Jo, dom är staplade bara än så länge. Är inte helt 100 på att det blir den slutgiltiga scapen ännu, men det ska säkras upp sen.

Passa på att hälla i bakterier nu också, eller seeda karet med någon ny sten från butik tex.

Läste nog inte hela inlägget ;), där står att det ska i lite finsten ganska snart.

Kommer även hälla i lite kultur vad det lider, det skrev jag dock inte i föregående inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fick bli färg på bakrutan, passande nog så heter kulören bora bora från beckers.

Så nu väntar man bara in några paket med grus, pumpar, ato mm...

Lite mer extra fin LS ska ympas in, hoppas jag hinner förbi butiken nästa vecka. Sen får det stå och mogna under tiden bänken kläs.

ysuzyhes.jpg

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2x54w T5 fixat, ett vitt och ett actinic. Dom får gå en timme om dagen nu ett tag framöver, tänkte öka på tiden med en timme i veckan.

Framifrån.

post-2410-14468931749565_thumb.jpg

Rampen, i mellanrummen mellan rören kommer det byggas LED under vintern.

post-2410-1446893174985_thumb.jpg

Kortsidan, måste hitta på något med det bortre glaset.

Väggen lyser igenom, blir nog en målad skiva som ska skjutas in mellan kar och vägg.

post-2410-14468931750117_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

På begäran.

Lite kiselalger har det blivit, dom är på tillbakagång nu så det börjar dyka upp en och annan tofs med trådalger.

Mer exotiskt än så är det inte.

post-2410-14468932007313_thumb.jpg

En liten sten med sjärnpolyper som får sprida sig fritt på avrinningshörnet.

Dom har inte dött än, så något är väl rätt.

post-2410-14468932007617_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser trevligt ut DaTrucka. Vad planerar du att köpa för fiskar?

Har inte riktigt planerat på det än, troligtvis blir det något 10 tal av någon sorts liten stimfisk, som chromis t.ex.

Sen resten blir förmodligen nemo, doris, bubbles, jaques... Ja ni fattar, har barn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2x54w T5 fixat, ett vitt och ett actinic. Dom får gå en timme om dagen nu ett tag framöver, tänkte öka på tiden med en timme i veckan.

Framifrån.

[ATTACH=CONFIG]107032[/ATTACH]

Rampen, i mellanrummen mellan rören kommer det byggas LED under vintern.

[ATTACH=CONFIG]107033[/ATTACH]

Kortsidan, måste hitta på något med det bortre glaset.

Väggen lyser igenom, blir nog en målad skiva som ska skjutas in mellan kar och vägg.

[ATTACH=CONFIG]107034[/ATTACH]

Snyggt" Var har du köpt sanden nånstans ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...