Gå till innehåll

Marko 'DaTrucka' planerar och bygger ny luftfuktare.


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

En liten sten med sjärnpolyper som får sprida sig fritt på avrinningshörnet.

Dom har inte dött än, så något är väl rätt.

[ATTACH=CONFIG]108281[/ATTACH]

Ska du verkligen släppa lös den? Den bränner andra och blir lätt en pest som tar över.

/Janne

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt" Var har du köpt sanden nånstans ?

beställt från tyskland då våra sveska butiker inte hade hemma det jag ville ha. Tyvärr glömt vilken butik. Sanden hette något med white reef eller liknande, 1-2mm kornstorlek.

ska se om jag kan hitta exakt vilken när jag är hemma igen om en vecka.

Ska du verkligen släppa lös den? Den bränner andra och blir lätt en pest som tar över.

/Janne

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

meningen är att den ska växa på avrinningshörnet/glaset, den är byggd som en balkong inne i karet så den kommer inte ha kontakt med övrig inredning. Ska bara hitta på något vettigt att sätta fast stenen på boxen med.

skulle nog inte säga att den är särskilt potent, i mitt tidigare kar så vann montipota digitata i ett krig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lånar tråden lite ... bränner alla sjärnpolyper koraller ?

Alla koraller bränner mer eller mindre, därför brukar jag hålla mig till de som bygger eget skelett där är det ju bara och bryta bort det man inte vill ha eller att det blir trångt.

De som växer på inredningen är ju svårare att bli av med, då måste man skrapa bort kolonierna, skrapar man i akvariet så är det risk att de sprider sig och de släpper även nässelgift. Vill man vara säker så måste man ta ut det den växer på och skrapa, vill man vara ännu säkrare så får man inte sätta tillbaka det den vuxit på.

Vem som vinner kampen kan man alltid diskutera, men jag föredrar ingen kamp alls för då måste de använda sitt nässelgift och det påverkar alla korallerna inte bara de som slåss.

Om man tittar på hur t.ex. sjärnpolyper och skivor slåss mot acroporor så kryper de upp längs foten där de inte har så mycket att sätta emot(polyper) och är som mest sårbara, en acropora växer ju mer som ett träd och försöker ta mark genom att ta ljus.

Ska man ändå ha dem så är det väl bra att försöka avgränsa dem som Marko har tänkt, men det är inga garantier för att de inte sprider sig.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok" ja de hade varit najs om du hitta vilken sida.. :)

Här är gruset jag köpte.

http://www.aquapro2000.de/en/Substrates-and-Decoration/Coral-gravel/Coral-gravel-1-2mm-20kg::220.html

Köpte även 3 kg levande sand som jag ympade in i den torra sanden.

http://www.aquapro2000.de/en/Substrates-and-Decoration/Coral-Sand-and-DSB-system/Live-Sand/Ocean-Direct-Caribbean-Live-Sand-227kg::2707.html

Om det gjorde någon nytta att blanda in det levande vet jag inte men inbillar mig det iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp, har klämt och känt lite på bitarna, tack för provbitarna Wrang.

Det är ett trevligt material, väger inte särskilt mycket och känns lättarbetat.

Jag ska dock ha lite större skivor där dom största kommer bli runt 140x80, jag är rädd att det kommer bli lite "sladdrigt", det kan man säkert lösa med ett par stödlister eller liknande.

Man kan ju gå upp i tjocklek med för att få det stabilare, men jag kan nog inte ha tjockare än 10mm, tror det kommer se lite "klumpigt" ut annars.

Men det är ju plast så det är lätt att torka av och man behöver inte vara orolig om det stänker lite eller blir fuktigt.

Kan man bara hitta någon som säljer billigt så, blir ju inte helt billigt med den mängden jag behöver.

En stark kandidat trots priset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märks att det börjat växa kalkalger lite smått nu.

Mg har minskat ganska bra den senaste veckan, Ca börjar gå ner till bättre nivåer sakta men säkert, Kh måste jag fylla på med det avdunstade vattnet.

Så det går åt rätt håll.

Ska se om jag får tid över i dagarna, börjar bli dags att skaffa ett par testpiloter, några fler snäckor/eremiter, ett clownpar och eventuellt putsarräkor står på listan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Google is my friend :)Här (dessa finns på vägen ut till dig :)) och här. Finns säker fler - sökord: Skum PVC för skyltar. Här också

Materialet är väldigt tåligt. På min gamla arbetsplats använde materialet till bas för skyltar. Stog till och med emot ett regnskogsklimat (och det är det inte mycket som gör - 1 tums ekplankor - genomruttna efter 3 år).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då har man börjat leka lite med LED.

Blir totalt 52 st i denna ramp, 50/50 RB och 20000k 700mA. 90 gr linser.

Kommer drivas av 4 st Meanwell ELN-30-48D 630mA med en slinga på 13 dioder i varje slinga.

Dimning blir manuell med potar till en början, sen får vi se om jag skaffar styrning i framtiden.

Detta kommer byggas in i min befintliga ramp med 2x54w T5.

Troligtvis kommer det byggas på med fler dioder i framtiden, men börjar med dessa så får vi se hur det blir.

8u7e8u8u.jpg

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som ett trevligt litet bygge!! Tänk på att ev göra lite plats för utökning av chip om du vill öka antalet senare.. Stående tipset är att försöka få med flera "blåa" våglängder..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som ett trevligt litet bygge!! Tänk på att ev göra lite plats för utökning av chip om du vill öka antalet senare.. Stående tipset är att försöka få med flera "blåa" våglängder..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja det är det som är tanken, men börjar som sagt med detta.

Kommer även bli utrymme kvar att klämma in en eller två profiler till i rampen.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som du har koll på läget.. Har kört 50/50 med 80% på det vita under en längre tid innan hysterin ang blandchip kom igång med fantastisk tillväxt iaf.. Dom där extra blå har ju en tendens att trolla fram färgen ett snäpp till dock ;)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst har Bauhaus ett utmärkt sortiment - de bör dock börjat undra varför de säljer så bra av just den profilen :)

MVH Lasse

Dom har ju det.

Men dock saknar dom en vettig profil att använda till skyddsglas. Får se hur man löser det.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...