Lunka Postat 28 februari 2012 Dela Postat 28 februari 2012 blir väldigt förvirrad över vilken metod som är bäst, köra med light innebär fler vattenbyten vad jag förstått vilket skulle vara väldigt trevligt att slippa,jag har mg sulfat och nacl-fritt salt men skall jag skippa dem och köra light? har bara 3pumpar till doseringen, försökt leta här på forumet men blir inte klok på det, och är det bättre att köra Mg i dunk för sig? så att det blir lättare att justera, när jag kollar på Aquacalculator så skall det gå åt väldigt mycket mer Mg än Ca vilket jag förstått som att det är galet. 44g av Ca i 5 liter och 1000g Mg i 5 liter för att få samma dosermängd, Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 28 februari 2012 Dela Postat 28 februari 2012 5 liters dunkar Dunk 1 4 liter Osmosvatten 288g Calcium Chlorid Dihydrat (CalciumKlorid) ev. 20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex (Strontium, Barium) 20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex (Tungmetaller) Dunk 2 4 liter Osmosvatten 328g Natrium Hydrogen Carbonat (NatriumVäteKarbonat) ev. 20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex (Jod) Dunk3 4 liter Osmosvatten 220g Magnesium Hexa Hydrat (MagnesiumKlorid) 32g Magnesium Hepta Hydrat (MagnesiumSulfat) 96g Mineralsalt (NaCl fritt) nu har jag ingen åtgång på mg alls längre legat på 1410 i 1 månad utan att dosera utan bara kört naclfritt salt i den dunken funkar kanon bradoserar inte helt jämt utan 40ml dunk1 50ml dunk2 40ml dunk3 har hög åtgång av carbonatmen deta skall man kuna dosera lika mycket av igentligensen på aquacalc tror jag att det ränknar när vätskan blir mättad så med andra ord kan man klösa upp mer magnesium än calsium i vatten innan det blir mättat och inte löser sig mer.sen kolla vilka aktuella värden och börvärden du ställt in kan påverka uträkningen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 28 februari 2012 Dela Postat 28 februari 2012 balling är ingen ersättning av vattenbyten, den gör en hel del som vattenbyten gör, men är ganska få kar jag sett som klarar sig helt utan. Beror självklart från kar till kar, ser själv i mitt kar när jag har slarvat med mina vattenbyten i en månad (byter 10% varannan vecka) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lunka Postat 28 februari 2012 Författare Dela Postat 28 februari 2012 Tack får testa receptet. Tanken var inte att hoppa över vattenbyten men om jag förstått saken rätt så behöver man inte lika stora Vb om man kör classic, eller är jag ute och cyklar? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 28 februari 2012 Dela Postat 28 februari 2012 Du har kanske missat och ställa in parametrarna i Aquacalculator.Välj verktyg Ca/Alk/Mg recept.Fast personligen föredrar jag Balling plus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lionofmarley Postat 28 februari 2012 Dela Postat 28 februari 2012 Stigs recept fungerar bra för mig, doserar lika från alla dunkarna. Och byter lite vatten varannan månad kanske.http://oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 28 februari 2012 Dela Postat 28 februari 2012 Jepp Oceanakvariums Balling funkar för mig oxå, enkelt eftersom det går lika från dunkarna, ökar tillväxten är det bara att lägga på samma tidsomställning på timrarna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 28 februari 2012 Dela Postat 28 februari 2012 Jepp Oceanakvariums Balling funkar för mig oxå, enkelt eftersom det går lika från dunkarna, ökar tillväxten är det bara att lägga på samma tidsomställning på timrarna.lägg gärna upp tack Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 28 februari 2012 Dela Postat 28 februari 2012 Hur starka lösningar man vill ha är ju det som det handlar om ("pulver" vs. "vatten").Det ju alltid svårt o få ner värden därför är det ju också bättre med ett salt som håller lägre eller lika med kalcium innehåll om 420 (420-440) och magnesium 1310 (1200-1350).Då kan man sedan vid vattenbytet ställa in korrekt värde i den vattenblandningen som motsvarar de värden man med ballingens hjälp fått i akvariet. Nära nog idealiska salt är ju annars:HW Marine Mix Reefer Ca 440 kH 8,8 Mg 1350Tropic Marin Pro Reef, Ca 425 kH 7,3 Mg 1245 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 29 februari 2012 Dela Postat 29 februari 2012 lägg gärna upp tack Länken ligger med i inlägg nr 6.Själv körde jag med Balling Classic, samma som receptet i inlägg 2 fast utan spårämnen och utan Mg.Mg och spårämnen doserade jag manuellt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 29 februari 2012 Dela Postat 29 februari 2012 Länken ligger med i inlägg nr 6.Själv körde jag med Balling Classic, samma som receptet i inlägg 2 fast utan spårämnen och utan Mg.Mg och spårämnen doserade jag manuellt.Jag kör också Balling Classic, och jag doserar alltid lika mycket ur varje dunk. Undantaget är då och då när jag måste tillsätta mer Mg vilket sker varannan vecka. Varför doserar du spårämnena manuellt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 29 februari 2012 Dela Postat 29 februari 2012 Jag kör också Balling Classic, och jag doserar alltid lika mycket ur varje dunk. Undantaget är då och då när jag måste tillsätta mer Mg vilket sker varannan vecka. Varför doserar du spårämnena manuellt?I början körde jag med FMs spårämnen i dunkarna enligt receptet, men korallerna blev missfärgade och hängiga.Troligvis något ämne som det blev för mycket av, när jag slutade med dosera i dunkarna så återhämtade dom sig inom någon vecka. Därefter körde jag manuellt med en dagsdos en gång i veckan, alltså 1/7 dels dos av vad som stod på flaskan / ballingreceptet.Doseerna på flaskorna är bara en angivelse på ett ungefär, man får helt enkelt prova sig fram på hur karet regerar.Dock rekommederar jag att man börjar med spårämnena i låg dos, minska till åtminstone hälften och se vad som händer.Detta baseras som sagt på mina erfarenheter, andra har säkert annorlunda resultat.Antar det även beror på hur mycket av ballingen man doserar dagligen med, jag var uppe i dos på över 200ml/dygn. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lunka Postat 29 februari 2012 Författare Dela Postat 29 februari 2012 vad är skillnaden mellan classic och Plus? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 29 februari 2012 Dela Postat 29 februari 2012 Balling Classic är balanserat om jag minns rätt, det är inte Balling Plus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 29 februari 2012 Dela Postat 29 februari 2012 Balling plus är när man lägger till magnesium i 3:e behållaren (tillsammans med saltet).Jag måste revidera mig då jag i hastigheten skrev att jag körde med Balling plus.Det gör jag inte så jag kör alltså med Balling Classic rätt o slätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lunka Postat 29 februari 2012 Författare Dela Postat 29 februari 2012 ok. tack för all hjäp, men om man kör med receptet från inlägg två, hur mycket skall man börja dosera per dag per hundra liter? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lionofmarley Postat 29 februari 2012 Dela Postat 29 februari 2012 Du kan ju börja med 20 ml/100 liter Så får du mäta dig till hur mycket som förbrukas. Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 29 februari 2012 Dela Postat 29 februari 2012 Jag började med 20ml/dygn till mina ca400 liter.Det märkte jag ju ganska fort att man fick öka på den, så 20 ml/ 100 liter/ dygn är nog ganska bra början.Mät vattnet kanske 2 ggr/v. Mäta varje dag finns ingen anledning att göra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 1 mars 2012 Dela Postat 1 mars 2012 I början körde jag med FMs spårämnen i dunkarna enligt receptet, men korallerna blev missfärgade och hängiga.Troligvis något ämne som det blev för mycket av, när jag slutade med dosera i dunkarna så återhämtade dom sig inom någon vecka. Därefter körde jag manuellt med en dagsdos en gång i veckan, alltså 1/7 dels dos av vad som stod på flaskan / ballingreceptet.Doseerna på flaskorna är bara en angivelse på ett ungefär, man får helt enkelt prova sig fram på hur karet regerar.Dock rekommederar jag att man börjar med spårämnena i låg dos, minska till åtminstone hälften och se vad som händer.Detta baseras som sagt på mina erfarenheter, andra har säkert annorlunda resultat.Antar det även beror på hur mycket av ballingen man doserar dagligen med, jag var uppe i dos på över 200ml/dygn.Enligt doseringsanvisningen på¨FM´s spårämnen så är väl rekommendationen att börja med låg dos, typ 25% av doserningen - just för att hitta matchningen mellan nivåerna i karet, saltfabrikatet och förbrukningen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lunka Postat 1 mars 2012 Författare Dela Postat 1 mars 2012 nu blandade jag enligt inlägg2 men drog ner på spårämnen så nu får jag se hur det blir framöver, tack för all hjälp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lunka Postat 5 mars 2012 Författare Dela Postat 5 mars 2012 Nu har jag kört i fem dagar och mitt Kh har gått upp från 9 till 11 medans mg och ca ligger bra. Hur reglerar jag det enkelt? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 5 mars 2012 Dela Postat 5 mars 2012 Om du kör på receptet som postades tidigare i tråden så ska man låta Kh värdet styra.Mao sänk doseringen, stoppa gärna helt någon dag.Eftersom det är ett någorlunda balanserat recept så brukar det stabilisera sig ganska bra.Vad har du för värden på ca och mg? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lunka Postat 5 mars 2012 Författare Dela Postat 5 mars 2012 Mg 1340 och Ca 430. Ok men det betyder ju att mg och ca sjunker med eller stabiliserar det sig med tiden? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 6 mars 2012 Dela Postat 6 mars 2012 Mnjo.Eftersom du har ett såpas högt Ca så spelar det mindre roll.Kh är det dom förbrukas mest och relativt små förändringar kan mätas, därav använder men det som riktvärde.Det är lite det som är grejen med ett balanserat recept.Mg kör du manuellt?När jag körde med det receptet så använde jag den metoden, funkade hur bra som helst. Kh mätte jag en gång i veckan ungefär och justerade ballingdosen vid behov.Ca och Mg kontrollmätte jag lite då och då, en gång i månaden kanske.I början är det bra att mäta alla värden lite oftare, innan man hittar balansen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lunka Postat 6 mars 2012 Författare Dela Postat 6 mars 2012 Doserar samma mängd av Mg dagligen med, vad bra då testar jag att sänka hela dosen på alla tre dunkarSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.