Gå till innehåll

vilken Balling?


Lunka

Rekommenderade inlägg

blir väldigt förvirrad över vilken metod som är bäst, köra med light innebär fler vattenbyten vad jag förstått vilket skulle vara väldigt trevligt att slippa,

jag har mg sulfat och nacl-fritt salt men skall jag skippa dem och köra light? har bara 3pumpar till doseringen, försökt leta här på forumet men blir inte klok på det, och är det bättre att köra Mg i dunk för sig? så att det blir lättare att justera, när jag kollar på Aquacalculator så skall det gå åt väldigt mycket mer Mg än Ca vilket jag förstått som att det är galet. 44g av Ca i 5 liter och 1000g Mg i 5 liter för att få samma dosermängd,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 liters dunkar

Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (CalciumKlorid)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex (Strontium, Barium)

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex (Tungmetaller)

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydrogen Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex (Jod)

Dunk3

4 liter Osmosvatten

220g Magnesium Hexa Hydrat (MagnesiumKlorid)

32g Magnesium Hepta Hydrat (MagnesiumSulfat)

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

nu har jag ingen åtgång på mg alls längre legat på 1410 i 1 månad utan att dosera utan bara kört naclfritt salt i den dunken funkar kanon bra

doserar inte helt jämt utan 40ml dunk1 50ml dunk2 40ml dunk3 har hög åtgång av carbonat

men deta skall man kuna dosera lika mycket av igentligen

sen på aquacalc tror jag att det ränknar när vätskan blir mättad så med andra ord kan man klösa upp mer magnesium än calsium i vatten innan det blir mättat och inte löser sig mer.

sen kolla vilka aktuella värden och börvärden du ställt in kan påverka uträkningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

balling är ingen ersättning av vattenbyten, den gör en hel del som vattenbyten gör, men är ganska få kar jag sett som klarar sig helt utan. Beror självklart från kar till kar, ser själv i mitt kar när jag har slarvat med mina vattenbyten i en månad (byter 10% varannan vecka)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur starka lösningar man vill ha är ju det som det handlar om ("pulver" vs. "vatten").

Det ju alltid svårt o få ner värden därför är det ju också bättre med ett salt som håller lägre eller lika med kalcium innehåll om 420 (420-440) och magnesium 1310 (1200-1350).

Då kan man sedan vid vattenbytet ställa in korrekt värde i den vattenblandningen som motsvarar de värden man med ballingens hjälp fått i akvariet.

Nära nog idealiska salt är ju annars:

HW Marine Mix Reefer Ca 440 kH 8,8 Mg 1350

Tropic Marin Pro Reef, Ca 425 kH 7,3 Mg 1245

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länken ligger med i inlägg nr 6.

Själv körde jag med Balling Classic, samma som receptet i inlägg 2 fast utan spårämnen och utan Mg.

Mg och spårämnen doserade jag manuellt.

Jag kör också Balling Classic, och jag doserar alltid lika mycket ur varje dunk. Undantaget är då och då när jag måste tillsätta mer Mg vilket sker varannan vecka. Varför doserar du spårämnena manuellt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör också Balling Classic, och jag doserar alltid lika mycket ur varje dunk. Undantaget är då och då när jag måste tillsätta mer Mg vilket sker varannan vecka. Varför doserar du spårämnena manuellt?

I början körde jag med FMs spårämnen i dunkarna enligt receptet, men korallerna blev missfärgade och hängiga.

Troligvis något ämne som det blev för mycket av, när jag slutade med dosera i dunkarna så återhämtade dom sig inom någon vecka. Därefter körde jag manuellt med en dagsdos en gång i veckan, alltså 1/7 dels dos av vad som stod på flaskan / ballingreceptet.

Doseerna på flaskorna är bara en angivelse på ett ungefär, man får helt enkelt prova sig fram på hur karet regerar.

Dock rekommederar jag att man börjar med spårämnena i låg dos, minska till åtminstone hälften och se vad som händer.

Detta baseras som sagt på mina erfarenheter, andra har säkert annorlunda resultat.

Antar det även beror på hur mycket av ballingen man doserar dagligen med, jag var uppe i dos på över 200ml/dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I början körde jag med FMs spårämnen i dunkarna enligt receptet, men korallerna blev missfärgade och hängiga.

Troligvis något ämne som det blev för mycket av, när jag slutade med dosera i dunkarna så återhämtade dom sig inom någon vecka. Därefter körde jag manuellt med en dagsdos en gång i veckan, alltså 1/7 dels dos av vad som stod på flaskan / ballingreceptet.

Doseerna på flaskorna är bara en angivelse på ett ungefär, man får helt enkelt prova sig fram på hur karet regerar.

Dock rekommederar jag att man börjar med spårämnena i låg dos, minska till åtminstone hälften och se vad som händer.

Detta baseras som sagt på mina erfarenheter, andra har säkert annorlunda resultat.

Antar det även beror på hur mycket av ballingen man doserar dagligen med, jag var uppe i dos på över 200ml/dygn.

Enligt doseringsanvisningen på¨FM´s spårämnen så är väl rekommendationen att börja med låg dos, typ 25% av doserningen - just för att hitta matchningen mellan nivåerna i karet, saltfabrikatet och förbrukningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kör på receptet som postades tidigare i tråden så ska man låta Kh värdet styra.

Mao sänk doseringen, stoppa gärna helt någon dag.

Eftersom det är ett någorlunda balanserat recept så brukar det stabilisera sig ganska bra.

Vad har du för värden på ca och mg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mnjo.

Eftersom du har ett såpas högt Ca så spelar det mindre roll.

Kh är det dom förbrukas mest och relativt små förändringar kan mätas, därav använder men det som riktvärde.

Det är lite det som är grejen med ett balanserat recept.

Mg kör du manuellt?

När jag körde med det receptet så använde jag den metoden, funkade hur bra som helst.

Kh mätte jag en gång i veckan ungefär och justerade ballingdosen vid behov.

Ca och Mg kontrollmätte jag lite då och då, en gång i månaden kanske.

I början är det bra att mäta alla värden lite oftare, innan man hittar balansen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...