Gå till innehåll

Fack i sump


Purre

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag håller på och planerar min sump. Har några funderingar och frågetecken. Sumpen är till mitt 1400 liters akvarium som jag ska dra igång med salt. Sumpen är på 360 l (155x58x40 cm). Det jag funderar kring är hur många olika fack jag ska ha i sumpen. Det jag tänkt ha i sumpen och som jag har är: skummare, kalkreaktor, en filterbehållare som jag tänkt ha biopellets i el något annat, samt en returpump. Returpumpen har jag tänkt att ha i ett fack längst till höger i sumpen, som föregås av en bubbelfälla. (Vattnet från akvariet kommer ner längs till vänster i sumpen).

En fundering jag har är om jag ska ha ett fack där vattnet kommer ner från akvariet, där jag exempelvis kan ha en filtermatta som tar hand om grovt skräp? Eller är det dumt, kan det bli en nitritfälla? Efter detta fack så kommer vattnet ut till facket med skummare, kalkreaktor och filterbehållare. Sen vidare genom bubbelfällan till returpumpen och upp i akvariet igen.

Mycket tacksam för synpunkter och tips

Purre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag det är bra att ha den integrerad i sumpen. Fördelen med detta är att ifall sensorn kalkar igen eller pumpen hänger sig eller något annat går fel som får osmolatorn att gå för fullt, så slipper man få vatten på golvet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

360 liter låter stort till det du räknar upp att du tänkt att ha i den... Det borde finnas utrymme för ett refugium eller vattenbytesdel eller något annat trevligt också... ;-)

Min egen sump är på ca 380 liter och då har jag nästan 100 liter osmosvatten och dessutom en del på nästan 100 liter som vattenbytesdel. Här ser du hur jag gjorde med min sump: Länk

EDIT: Vi verkar ju bo i samma stad så du kan ju komma och titta på min sump om du vill någon gång framöver...

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag hade haft plats så hade jag haft både plats för fraggar och osmosvatten

om du gör ett filterfack med filtermatta så måste du se till att vattnet kan ta vägen någon stans om den sätter igen. detta sker säkerligen när du är på semester!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...