Gå till innehåll

Sicce slanganslutning storlek


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag börjar bli lite putt på min Eheim 1048, den pumpar bra men har ett återkommande problem i form av att den brukar skramla, utan uppenbar anledning då jag rengjort det väldigt regelbundet till och från för att bli av med problemet. Jag skulle även vilja ha en starkare pump. Eheim pumpen är på 600 liter i timmen, jag skulle vilja ha mer för att få mer fart på min överrinning.

Eheim pumpen har anslutning för 12/16 mm slang och jag skulle gärna återanvända min slang jag har nu.

Jag har kollat på Sicces pumpar då de verkar tysta och bra, men jag blir inte helt klok på deras slanganslutningar. Sicce Syncra 1.0 och 1.5 verkar väldigt nära varandra i pris, skiljer nästan bara en tia på många ställen, av de låter ju 1.5 perfekt med sina 1350 l/h. Men så som jag förstår det så är den anslutningen för grov och min slang passar inte på den. 1.0 pumpen pumpar 950 liter i timmen och verkar ha rätt utlopp.

Är det någon här som har koll på om 1.5an är för grov i utloppet och om isf 1.0 pumpen skulle passa bättre på min 12/16 slang?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja där, jag var visst på fel sida förrut när jag titta efter det, det förklarar varför jag inte såg det.

Men enligt hemsidan så har bara 0.5 och 1.0 samma anslutning, 1.5 ska ha annorlunda. Det står ju i kontrast till det stig skrev? 13-18 mm för de första två och 15-20 mm för 1.5.

Sedan tycker jag måtten är förvirrade ändå. Vad innebär 13-18 mm egentligen, det ser ut att vara två tjocklekar på anslutningen, är det 13 mm diameter på den smala delen och 18 mm på den tjocka?

Deras hemsida för pumpen: http://www.sicce.com/prodottiDettaglio_eng.php/prodotto=syncra-silent-0.5-1.0-1.5/idprodotto=6

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väl gå och kolla...

Pumparna har i alla fall samma ytterhölje och därmed gänga för slangkopplingen.

Den är stegad med 13mm diameter på den yttre delen och 16mm på den inre delen.

Om man inte gör något med kopplingen passar slang med 12 mm eller1/2". Om man sågar av den yttre delen passar slang med 16mm innerdiameter. Jag har tre 1,5 gående med 16mm slang så det passar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sådär ja, nu har jag fått hem min Sicce pump. Stig har rätt, 1.5 passar utmärkt med slang med 12 mm innandiameter. Vad Sicce egentligen menar på sin hemsida vet nog bara de själva.

Tack Stig och Hans på drakfisken för hjälpen. Fredrik kan iofs få ett tack han med :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...