Gå till innehåll

Hjälp räkna ut Mg/ Ca/ Kh i 7 dagar.


niki68

Rekommenderade inlägg

Började förra veckan dosera balling light 3 pumpuar och vet inte hur man räkna allt dosering per veckan i ml.

Finns någon som kan räkna och hjälpa mig.

Dag nr:1 hade:

Kh= 7,7

Ca= 420

Mg= 1350

Dag nr:7 har:

Kh= 7,15

Ca= 445

Mg= 1425

**Kh dosering x 7 =324ml

**Ca dosering x 7=184ml

**Mg dosering x 7 =192ml

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dosera 10ml av varje idag, se vart du hamnar imorgon,

Säg att det tar KH från 7.15 -> 7.25 då behöver du ca 55ml för att höja så mycket kh som går åt på 8dagar (då det blir dag 8 du testar imorgon)

55/8 = ~7ml

7ml skulle vara din dagliga dos för KH i detta fallet. Följ samma princip för CA och MG :) Inte så exakt, men sedan vänta en vecka, se vart du ligger och ta + / - 1ml så borde du hamna rätt

Tänk dock på att du inte bara kan lämna det sedan. När korallerna får stabila värden under en period kommer de växa snabbare och snabbare, samma gäller även när du lägger till nya koraller eller någon annan ändring.

ett tips är att spara alla värden i ett excelark så du enkelt kan titta tillbaka vad som påverkar och hur trenden ser ut ihop med att dina koraller växer.

Hade från början 13ml KH åtgång per dag, nu ligger jag närmre 25ml och det växer med ungefär 4% per månad just nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har hamnat skapligt till med den första doseringen.

Jag vet inte hur koncentrerade din lösningar är men jag ser ju att kH- tillsatsen är för liten. Du bör tillsätta ungefär 40 gram mer bikarbonat på 7 dagar. Det borde betyda ungefär 0,5 liter /7 mer per dag. Men som sagt jag vet inte hur stark din lösning är. Jag räknade med 80 gram per liter.

När det gäller kalcium verkar tillsatsen vara lite för stor. Du bör tillsätta ungefär 46 gram mindre på 7 dagar.

Magnesiumkloridflaskan skulle jag ta bort den närmaste veckan. En slangpump tar inte skada av att gå torr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser att du ligger på en förbrukning av mer än det dubbla på kh mot Ca...... Hur mkt Natrium bikarbonat doserar du/ liter färdig balling blandning? Jag anv 80 gram / liter och 72 gram caCl2/ liter och jag fick då en stabil åtgång där det gick åt samma mängd från bägge dunkarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 dagar hur mycket har doserat !!!

Dag 1.

kh-7,7

ca-420

mg-1350

dosera 4x12ml-total 48ml (mg,kh,ca)

Dag 2.

kh-7,3

ca-440

mg-1320

dosera 4x12ml-total 48ml (mg,kh,ca)

Dag 3.

kh-6,85

ca-440

mg-1410

dosera 4x12ml-total 48ml (mg,kh,ca)

Dag 4.

kh-7,5---dosera 4 x 15ml = 60ml

ca-440----dosera 43ml = 12ml

mg-1275---dosera 4 x 5ml = 20ml

Dag 5.

kh-7,3---dosera 4x 10ml =40ml

ca-445---dosera 4 x3ml =12ml

mg-1410 dosera 4 x5ml = 20ml

Dag 6.

kh-7,3--dosera 4 x10ml =40ml

ca--420---dosera 4x 2ml =8ml

mg--1440---dosera 4x 4ml =16ml

Dag 7.

kh-7,15---dosera 4x 10ml =40ml

ca-445---dosera 4x 2ml =8ml

mg--1425---dosera 0.

Igår doserade bara kh 4 x 2ml = 8ml (resten mg,ca ingeting).

Ikväll tar test igen för alla tre och sen kör ingeting i 3 dagar vi få se vart jag är !

Balling Light method

Three 5-litre canisters are to be prepared separately

1st canister: Dissolve 2.0 kg of Fauna Marin calcium chloride dihydrate mixture into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

Then add ...

25 ml Trace B heavy metal complex

25 ml Trace B strontium/barium complex

... to the canister.

2nd canister: Dissolve 2.0 kg Fauna Marin magnesium chloride hexahydrate mixture into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

The new method does not require magnesium sulphate as it becomes too strongly concentrated and causes ion displacement in the aquarium water.

Nothing else is added to this canister!

3rd canister: Dissolve 500 g of sodium bicarbonate mixture into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

Then add ...

25 ml Trace B iodine/flour complex

... to the canister. !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir en himla massa räknande med den metoden, visst när du fått igång en bra förbrukning så kanske den är bra.

Kör du med Anderas tips istället o kanske börjar med att köra svag lösning typ 40gr/liter bikarb och 36gr/liter CaCl.

så behöver du inte ballansera dina försök genom ständiga omräkningar utan kan hälla i lika mycke från varje dunk hela tden.

bara ett förslag i all välmening

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak jag reflekterade över är hur blandningarna är utförda.... du kan inte lösa mer än 100 geam bikarbonat i en liter vatten hur mkt du än skakar..... så jag fattar inte hur de kan säga man skall ha 500gram till 4 liter vatten. det funkar helt enkelt inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak jag reflekterade över är hur blandningarna är utförda.... du kan inte lösa mer än 100 geam bikarbonat i en liter vatten hur mkt du än skakar..... så jag fattar inte hur de kan säga man skall ha 500gram till 4 liter vatten. det funkar helt enkelt inte.

into 4 litres of osmosis water and then fill the canister with osmosis water.

Tanken är nog att det ska bli 5 liter totalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag såg mitt misstag.... jag kan ändå tycka att 100 gram/ liter är i ovan kant..... Jag tyckte man fick skaka halvt ihjäl sig för att lösa 80 gram så jag kan ana vilket helsike de måste va o lösa 100 gram. Fö så anser jag inte de blandningar du refererar till är balanserade. Med de mängder som refereras till kommer du få dosera olika mkt av var blandning vilket gör det jobbigt och omständligt i mina ögon.

Med 2kg cacl2 i 5l så har du mer än 5 dubblat mängden ca åtgång jämfört med Bikarbonat åtgång...

detta medför att om du för att få i samma mängd byggstenar för att bilda ett kalk skelett lär få dosera ca 10 ml av dunk 1 men 50ml av dunk 3 ... och kanske 4-5ml av dunk 2...

På detta vis kommer du inte häller få en balanserad dosering av dina spår element tillsattser då du kommer ha i 5ggr mer vätska av dunka 3 mot dunk 1....

Ändrat av Andreas N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag såg mitt misstag.... jag kan ändå tycka att 100 gram/ liter är i ovan kant..... Jag tyckte man fick skaka halvt ihjäl sig för att lösa 80 gram så jag kan ana vilket helsike de måste va o lösa 100 gram. Fö så anser jag inte de blandningar du refererar till är balanserade. Med de mängder som refereras till kommer du få dosera olika mkt av var blandning vilket gör det jobbigt och omständligt i mina ögon.

Med 2kg cacl2 i 5l så har du mer än 5 dubblat mängden ca åtgång jämfört med Bikarbonat åtgång...

detta medför att om du för att få i samma mängd byggstenar för att bilda ett kalk skelett lär få dosera ca 10 ml av dunk 1 men 50ml av dunk 3 ... och kanske 4-5ml av dunk 2...

På detta vis kommer du inte häller få en balanserad dosering av dina spår element tillsattser då du kommer ha i 5ggr mer vätska av dunka 3 mot dunk 1....

Jag har 5 liter dunk fick skaka ihjäl mig för att lösa allt men det gick inte ! Efter flera veckor bikarbonat finns kvar i dunken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar om det inte är lika bra att blanda till nya dunkar rent av.....

Ja, det är bra men jag måste först köpa nya burkar,har ingeting extra.

Allt som behövs för 5 liter dunkar är:

Dunk 1.

360 gram CaCl2

MgCl2---ca 150 gram i 5 liter

25ml heavy metall complex

25ml strontium barium complex

Dunk 2.

400 gram Natriumbikarbonat

25ml iodine fluorid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blandar du så, så får du en balanserad lösning. Det enda som du får ha koll på är Mg som kan variera i åtgång jämt emot det andra.

Det där är balling light vilket förutsätter att du gör ett 10%igt vatten byte var vecka för att jämna ut clorid obalansen så du tänker på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har följt ett recept någon hittat på som inte är möjligt i praktiken..... Jag anser att den som skrivet detta recept borde ha en fet smäll.

Lol. Nu kör jag inte med balling men vad anser du vara fel? Jag misstänker att Claude och kompany har ganska bra koll på deras produkter!!!

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har följt ett recept någon hittat på som inte är möjligt i praktiken..... Jag anser att den som skrivet detta recept borde ha en fet smäll.

Klart att det fungerar, enda problemet är väl att det är sjukt svårt att lösa bikarbonaten, jag hade minskat på bikarbonaten till kanske 80-90 gram per liter och justerat min dosering efter det.

Doseringarna får man räkna ut manuellt för varje dunk separat, betydligt knöligare än en balanserad blandning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...