Gå till innehåll

Medelhavs akvariet?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Som ett fan av gammal litteratur så läser jag ofta lite äldre böcker om akvaristiken. Något som nämns med något kapitel ibland är akvaristik med djur från medelhavet.

Medelhavet verkar ha ett roligt och ganska brett utbud av blennider och gyltor framför allt, som verkar vara härdiga och lämpliga akvariefiskar. Även vissa koralldjur som de anemoner som finns där. Hur kommer det sig att detta verkar ha dött ut så pass egentligen? Stora grossister och så verkar inte ha något utbud öht. på det här området.

Kollar vi på den onda sidan(sötvatten) så verkar de överlag plocka fiskar från hela världen, iaf där det är varmt vatten(20+). Men saltvatten verkar kommersiellt iaf vara begränsad till just de revlevande djuren, men medelhavets fiskar verkar ju ganska anspråkslösa vad gäller skötsel. Är det en brist på efterfrågan av djur därifrån helt enkelt som gjort att situationen ser ut såhär?

Den roliga boken Saltvattens akvariet av Jörgen Eggers(1968) rekommenderar att man åker ned och fångar sina fiskar själv, lämpligt vis med fiskelina bunden till en gren mer krok utan hullning :-) är det lättaste sättet att få tag på en Coris Julis idag med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det är åtminstone en till som fortfarande gluttar i Eggers bok! Jo, medelhavet verkar intressant. Kanske beror det att det är dåligt med djur därifrån i handeln dels på att de stora grossisterna inte ligger så dramatiskt långt från medelhavet så konkurrensen med att helt enkelt åka ner och hämta själv blir svår, dels på att det i våra trakter kanske är lite känsligt med att samla in djur kommersiellt.

På den riktigt goda sötvattenssidan, den kalla, har jag dock sett att det dykt upp en del från närområdet hos grossister och butiker. Sutare, sarv, näsling, mal, sandkrypare osv, det finns en del europeiskt att köpa nu. Kanske dyker det upp motsvarande salta djur också. Det är dock ett problem att det blir mer krångel med tanke på sjukdomar och sånt att flytta såna djur än vad det är med tropiska arter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: Jo, i de länderna som finns i närheten av medelhavet så verkar det ju klart finnas en del akvarister med fisk från det innanhavet. Våra roliga kallvattensakvarister har jag inte missat heller :-) Men jag tycker inte riktigt medelhavet kan klassas som kallt? Snarare ganska ljummet på gränsen till varmt. Det verkar som de borde gå fint i mitt rum där medeltempen är runt 20-21 grader...

Bygert: Är det känsligt med att samla in djuren kommersiellt här? Hur kan det komma sig egentligen. Man fiskar ju kommersiellt på våra kuster efter andra fiskar som vi äter, akvaristiken borde väl kunna samla in djur på liknande villkor.

En sak som skulle kunna vara problematisk kanske är det faktumet att det aldrig går undvika att folk släpper ut fiskarna i naturen ibland när de ledsnat. Då skulle ju kanske en art som lever i liknande naturvillkor som vi har här kunna etablera sig eller sprida sjukdom etc. Det verkar ju vara nästan militanta kontroller av dvärgkräftor här i sverige pga komplikationer med kräftpesten.

Och Eggers bok är bra :-) Köpte den direkt när jag såg en tångräka på en av bilderna vid genombläddring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är ju sant. Medelhavet är ju tempererat fortfarande. Det är ju ett otyg egentligen tycker jag :-) Att behöva justera temperaturen beroende på året. Om djuren kräver det är det ju givetvis något man får göra bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är givetvis roligt, men det känns lättare att ordna med i ett kallare kar, där man redan får ha isolerat akvariet ordentligt. Då blir det enklare att sänka ned temperaturen.

Medelhavsakvariet skulle ju egentligen till stor del av året klara sig i ett normalt icke isolerat akvarium. Men sedan kommer den onda vintern och då blir isoleringsbristen smärtsam.

Det är jobbigt av rent tekniska skäl. Biologiskt är det bara kul :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...