Gå till innehåll

Brunt osmos vatten


Dregs

Rekommenderade inlägg

Hej

Nyligen inhandlat en Osmos enhet (AquaLight Osmos 300 liter / dag) samt ett Fosfat/silikat filter (AquaLights fosfatfilter 1500ml)

Kopplade ihop Osmosen Bruksanvisning på eng så var inga problem.

Sen var det då filtrets tur anvisningar bara på tyska *suck* men med lite google translate så löste det sig (tror jag) Zulauf borde vara In och Ablauf Out.

Det som gör mig lite suspekt på att jag gjort nå fel är följande på själva fosfat filtret står det stansat i plasten in och out..... Out står där Zulauf är och IN står där Ablauf är (Zulaf/Ablauf är på klistrat över IN/OUT stansningen).

Nästa grej är ju då att vatten som den producerar är svagt brunt färgat efter det har passerat Fosfatfiltret.

Har ej vågat använda vattnet som den har producerat än utan bara hällt bort det.

Den har varit i gång ca 12timmar nu så tycker inte det ska vara nå inkörnings problem

Kan det vara att man ska placera fosfat filtret först i filtreringen ? just nu är den efter osmosen

20120324387.jpg

Mvh

Dregs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zulauf är inflödet dvs. från vattenposten (kranen)

Aublauf är avlopp dvs. utflöde.

Det borde ju vara så att du har en för spillvattnet också, det är den som den i så fall rinner snabbast ur och det vattnet skall du inte ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zulauf är inflödet dvs. från vattenposten (kranen)

Aublauf är avlopp dvs. utflöde.

Det borde ju vara så att du har en för spillvattnet också, det är den som den i så fall rinner snabbast ur och det vattnet skall du inte ha.

Så då har jag iaf kopplat den rätt :D och spill vattnet går ned i avloppet den med en röd liten slang efter kranen.

Kan det ha betydelse om jag kopplar in fosfat filtret före osmosen i ställe? så vattnet börjar med att gå igenom fosfat filtret och sedan till osmos enheten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om fosfatfiltret tömt sig självt på luft när du startade är det rätt inkopplat. Är det felvänt är det en luftblåsa upptill i filtret. Det förutsätter att filtret stått upp hela tiden.

Jag skulle tro att Aquaphos skall sköljas före användning. Men det är vad jag tror...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som färgning av järnrester - se Stigs inlägg ovan. Testa vattnet före fosfatfiltret direkt efter osmosdelen.

Jag tycker det är bättre det sitter efter osmosen - håller länge då och tar då bara silikat

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker den ska ha blivit ursköljd då jag låtit den gå och producera i över 12 timmar men man kanske måste ta ut AquaPhos och skölja separat ?

Om jag kopplar bort fosfat filtret så är vattnet som produceras kristallklart :-/

Det kan inte vara menat att AquaPhos ska färga vattnet så här eller så är det att vattnet ska först gå i genom fosfat filtret och sen osmos enheten,

men som du säger det skulle slita på den mera hmm hmm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte meningen att AquaPhos ska användas i reaktor eller strumpa i karet?

Osmosen i sig tar väl bort fosfat, men är dålig på att ta bort kisel?

Detta är väl media för ett silikatfilter

http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?products_id=5604

Finns säkerligen i våra svenska buitker med, men detta hittade jag snabbt på google.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är Aquaphosen som fäller järnoxid ut i karet. Placerar du det före RO membranet så täpper du till det.

Skölj ut - placera efteråt.

Fosfat och silikatfällning är i princip det samma men om du köper samma sak två gånger så är det bra för bruttonationalprodukten :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På så vis.

Ska prova att öppna och skölja ut Aquaphosen.

Om problemet kvarstår dvs brunt "rent" vatten ska jag prova annat filter media ?

Typ Aqua All Ex den kanske inte tar bort Fosfat men det känns inte rätt att använda brunt vatten :P

Tackar för alla ide'r iaf :D

Mvh Dregs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På så vis.

Ska prova att öppna och skölja ut Aquaphosen.

Om problemet kvarstår dvs brunt "rent" vatten ska jag prova annat filter media ?

Typ Aqua All Ex den kanske inte tar bort Fosfat men det känns inte rätt att använda brunt vatten :P

Tackar för alla ide'r iaf :D

Mvh Dregs

Hej Andreas,

AquaLights fosfatfilter är mer tänkt att användas som en reaktor kopplat direkt till akvariet. Till den användningen du har skulle jag snarare rekommendera deras silikatfilter som mycket riktigt innehåller Aqua All Ex.

Det går givetvis att använda filtet så som du gör, men skölj då igenom AquaPhosen ordentligt först. Sen kommer det inte bli något problem med färgning av vattnet.

Med vänliga hälsningar

Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas,

AquaLights fosfatfilter är mer tänkt att användas som en reaktor kopplat direkt till akvariet. Till den användningen du har skulle jag snarare rekommendera deras silikatfilter som mycket riktigt innehåller Aqua All Ex.

Det går givetvis att använda filtet så som du gör, men skölj då igenom AquaPhosen ordentligt först. Sen kommer det inte bli något problem med färgning av vattnet.

Med vänliga hälsningar

Hans

Aaah k

Men då borde det vara np bara å byta filtermaterial.

Om jag nu inte kan skölja det rent nog dvs =)

Tackar åter igen^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...