Gå till innehåll

125l Saltvatten, Frågor och idéer.


Beauty

Rekommenderade inlägg

Okej. Ja jag kan tyvärr inte gå över 20mm då jag inte vill såga i akvariet. Men i mitt stora Malawi kar kör jag med en 1000l/h pump som går på ett 16mm rör och det trycket tycker jag är rätt så klent. Och då är lyft höjden max 10cm. Tänkte platta till utblåsen alt montera lock line på dom. Kollade in skummaren du länkade till men den var bara till 120l :/ Jag har ju 125l + sump 40l = 165l.

Jaha... Jag tror tyvärr att det kommer bli lite som en jetstråle om du inte fixar till någon snygg lösning med utblåset.

Jag tror att den skummaren blir perfekt för ditt ändamål. Din vattenvolym överskrider nog inte 120 liter ändån, Sump 45*25*15=15 liter + huvudkar på 125 liter utvändigt mått. Jag tror den blir perfa till dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Okej. Tänker nog plata till utblåsen lite men borde inte strålen bli hårdare då? notera att et blir 2st utblås. Kollade på skummaren på Youtube och den verkar dock låta lite för mycket för att ha i sovrummet :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den skulle säkert fungera bra :-) Jag har en Sicce Syncra 1.5 och den fungerar bra men jag tycker inte den är helt tyst... Men den står torrt. Om den står i vatten i ett skåp blir det nog en helt annan volym. Som det är här så är den relativt ljudlös med en kudde över sig, då stör den inte min sömn.

Kan du inte rita upp på hur du tänkt lösa det med utblåsen? Så blir det lättare att rådgiva :-) 1000 per munstycke låter bra annars, det ska nog gå fixa.

När jag körde min aquabee 2000/1 i mitt 112 liters så gjorde den att hela ytan blev sne, men hälften ska nog gå ordna. Det bästa blir om du kan rikta det lite uppåt egentligen tror jag men du får se vad du kan göra med din PVC dragning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej här kommer lite bilder. Går tydligen inte att ladda upp bilder så här kommer lite länkar :)

http://s1068.photobucket.com/albums/u454/GlennWi/?action=view&current=DSC_0082-2.jpg

Där ser du hur det är tänkt att dras. blir svårt att rita 3d på ett papper så allt fick bli platt.

http://s1068.photobucket.com/albums/u454/GlennWi/?action=view&current=DSC_0084-2.jpg

Detta uttag har jag på vardera sida av akvariet och är 21mm högt. det är där jag tänker dra in rören därav begränsad till 20mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, nu hänger jag med lite bättre!

Det är svårt att rita vad man vill på ett tydligt sätt. Jag har envist lärt mig google sketchup för att göra 3D modeller av karen jag planerar. Det är svårt, frustrerande och ett elände. Men resultaten och skapandet är ändå väldigt kul :-)

Jag ska göra nästan likadant som dig till mitt nästa kar, en pump upp till två utblås. Så jag har två saker jag tänker på:

1. Du har en kran upp, men du skulle nog behöva två kranar. Du har ett T kors som delar upp röret till två. Du borde ha en krav på var rör direkt efter T korset. Då kan du justera så att flödet blir detsamma ur båda utloppen. Min erfarenhet av vatten är att det bryr sig föga om akvaristens ideér och det finns en risk att det kan bli så att det ena utblåset får nästan allt flöde och det andra lite. Det fungerar nog ändå, jag har ingen praktisk erfarenhet. Men så tänker jag inför mitt bygge :-)

2. Du får då dra in 20 mm rör genom locket. Men du kan sätta en 20mm till 32 eller 40 mm förstoring inne i karet, innan en 90 graders böj tex som används som utblås. Hänger du med? Då borde strålen brytas upp och bli mjukare. Kan försöka rita annars om min beskrivning är otydligt... Fast du kan ju prova utan förstoring först, det kan ju hända att det fungerar super! Man vet inte innan man testat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja. Ja jag brukar rita lite det programmet med. Det bästa jag gjort i det programet är väll detta akvarium http://s1068.photobucket.com/albums/u454/GlennWi/Aquarium/?action=view&current=page1image128.png

Ja jag funderade med på att sätta 2 kranar så man kan reglera dom. Men då skulle akvariet igen hamna för långt ut :/ Så tänkte sätta T-korset exakt lika långt från båda ändarna för att det iallafall ska bli någorlunda jämt tryck i båda. Hade men funderingar på att göra röret större inne i karet. Men sedan såg jag loc linen jag länkade till och tänkte att det kanske fungerar om man köper ett bredare munstycke till dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inte så tokigt ut, pilla lite mer så blir det nog balla bilder :-) Du kan ladda hem demo versionen av Indigo renderer och så kan du rendrera din bilder med. Då blir det genast mycket roligare att pilla.

Jo, två kranar bygger ju på både utrymme och budgeten det är klart. Men det ska nog fungera för dig utan med, det tror jag. Loc line stryper nog flödet ganska hårt misstänker jag. Men de kan säkert vara smidiga att ha annars. Du kan ju göra stril rör annars att koppla utblåsen till om du vill, sådana man brukar ha på ytterfilter tex. Där är det ju bara borra fler och större hål om strålarna blir för starka. Funderat på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej det ska jag ta och kolla in :P

Ne det har jag aldrig tänkt på. Verkar ju riktigt bra :P Köpte pumpen på pwss och den går tydligen att dra ner till 1100l/h om man vill. Men det med strilrören kan ju vara en riktigt bra ide om man får för hård stråle. Sitter nu och funderar på hur man ska göra i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte sätta inlopps rören och skummaren i ena änden sedan en bubbelfälla och efter det filtermaterial och pumpen i andra änden. Fins det något form av när man kan lima dit i hörnet så att inte filtermaterialet kommer in till pumpen?

Ändrat av Beauty
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ska nu bygga bubbelfällan i sumpen. Hade tänkt bygga enligt min skiss nedan. Skummaren är en NAC 3.5 och har måtten 115x170. Tänkte då sätta första glasskivan efter 15cm så då är det 3,5cm mellan glasskivan och skummaren. Tänkte sedan köra 3cm mellan glasskivorna. den mittersta sitter 5cm upp. skummaren ska ha en vattennivå på 20-25cm så körde första och sista glasskivan på 23cm. Så vad tycker ni? Kan det fungera? // Beauty.

post-6219-1446892523376_thumb.jpg

Ska även ha en plexi skiva över sumpen som det sedan kommer sitta 2-4 fläktar på som blåser ner/ur luft så man kyller vattnet lite. Kommer ha lock då katten inte ska leka med vattnet och för att dottern inte ska lägga något i sumpen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker men jag tror fläktar som blåser luft ut ur lådan kommer bli kortlivade pga fukten. Sätt hellre fläktar som blåser in så torr luft det går och låt luften fara ut genom vanliga öppna hål.

Kan tyvärr inte råda på din bubbelfälla då jag inte har någon erfarenhet av sådana.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej det kan jag ju också göra smart ide :P Har haft fläktar som blåser urluft i mitt andra akvarium nu i 6 månader så dom verkat tåla en del fukt :P Man kan ju lika gärna köra din model för då sparar jag ju några fläktar :)

Ne såg 2 olika modeller och folk säger olika :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad blir skillnaden på att köra så som ni kopplat det där eller att köra bara rakt rör ner?

har mina hål i mitten på akvariet och vill då inte ha rören i mitten på sumpen utan i ena änden av sumpen. Sedan antar jag att det låter lika mycket. Om du undrade varför jag kör med ett rör ända ner på häverten så är det för att det inte ska bli något stillastående vatten längst ner i kammaren :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick glasboren idag och borrade upp 2 st hål. Fick släppning på båda hålen.

Bifogar bild. Tror ni det gör något? Det är ett 42mm hål.

[ATTACH=CONFIG]75602[/ATTACH]

Slipa för hand av kanterna ordentligt med ett bryne så att du inte har några vassa kanter kvar - då eliminerar du sprickrisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...