Gå till innehåll

Planeringsfas - nybörjarfrågor!


denuo

Rekommenderade inlägg

Hej

har nu börjat planera på allvar för mitt första saltvattensakvarium! Har hållit på med sötvatten i ett par år men sneglat över mer och mer på salt, mkt pga denna fina sida!! Har nog varit inne och läst här varje dag det senaste halvåret... =)

det är så att jag har ett alurams-akvarium på 520liter jag tänkte använda. Sedan börja med att skaffa en bra skummare, osmosvatten, Sten (LS och torr LS) och låta det stå ett tag.

Efter hand kommer jag skaffa UVC och kanske en sån där grej som sög ner ytvattnet (jag ska inte köra med någon sump alltså) och såsmåningom några fiskar!

Avancerad belysning, koraller etc får vänta så här i början känns det som.

Det jag funderar över och inte blir riktigt klok på är hurvida jag måste göra nåt med mitt akvarium för att det inte ska hända nåt (dvs ska mittstaget silikonas t.ex) eftersom det är aluram runt?

Jag har också idag ett ytterfilter jag tänkte använda men det verkar vara delade meningar om den där gröna slangen fungerar eller går sönder efter en tid??! Och jag tänkte inte ha filtermtrl i ytterfiltret utan koppla på UVC isf och kanske ha nån nyttig "remover" i.

Synpunkter och förslag?! (känner att det blev lite mkt nu)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du tycker om sidan å det märks att du läst på tycker jag.

Ja skaffa glaslister och sätt under literna så att aluminiumen ej kommer i kontakt med saltvattnet.

Tycker att du skall skaffa dig en ytavrinning med en gång när du ändå skall starta. Sätt en glaskiva i ena hörnet från botten å upp till ytan. Ytan du vill ha minus ca 2cm kan man räkna med för att ytavrinningen blir bra.

Ytterfiltret kan du väl använda men som du skriver till bara cirkulation och tänkbar media i tex Zeolit insuget drar du ner i ytavrinningen å utloppet på andra sidan av karet/ytavrinningen.

Belysningen är en annan tanke finns idag många bra lysrör både valiga T8 rör eller om man skaffar sig de nyare som kallas T5 (dessa passar dock ej in en gammal armatur)

Kort tycker jag så här:

mycket ljus trotts att man bara skall börja med fiskar :)

hur långt är akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har måtten 160*65*50, och vad gäller belysning har jag idag en ramp för 2st 150cm T8 rör som jag tänkte använda till att börja med. Eftersom jag inte tänkte börja med koraller så borde det räcka tycker jag!? Sen kanske man kan köpa en för t.ex 4st T5 rör eller en MH+T5 ramp i framtiden om jag fastnar rejält i salt-träsket =)

Nackdelen med en ytavrinnings-avdelning du beskrev är väl att det blir mer känsligt för nivåskillnader på vattenytan, om jag istället har en såndär som suger ner ytvattnet med en pump behöver jag inte skaffa automatisk påfyllning (fast det är kanske bra att ha en sådan från början ändå..hmm)

En annan sak jag funderar på är själva uppstarten. Det är så att jag ska jobba på annan ort under en del av sommaren. Antingen startar jag upp innan och låter det stå och "puttra" utan några fiskar eller djur under sommaren eller så får jag vänta tills efter.

Det som är bra med att starta innan blir att jag kanske kan hitta nåt bra begagnat innan semestrarna...fast saltvattensfolket tänker förmodligen mer långsiktigt än så ;-)

Risken är att det händer nåt dumt om jag bara kollar till det var 14:e dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag börjar också tycka att det kanske ändå är en bra idé, och om jag har täckglas borde det inte dunsta så mkt vatten att det räcker om jag tittar till det ungefär var 14:e dag kanske.... (om jag nu inte fixar påfyllning direkt)

det är kul att planera! Var på reefzone och spanade lite idag och blev ännu mer taggad till att äntligen starta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar luta åt att göra en avdelning i en hörnet för ytavrinning och sedan placera skummare där + automatisk påfyllning. Förmodligen kommer jag nog ångra mig om jag inte gör det från början....

Det (ovan) + osmosvatten, salt, sten och tester blir starten.

Sedan får det stå några månader över sommaren så stenen blir inkörd innan jag köper något mer levande. Innan de första fiskarna introduceras vill jag helst invenstera i ett UV-filter också!

Tack för synpunkterna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag börjar också tycka att det kanske ändå är en bra idé, och om jag har täckglas borde det inte dunsta så mkt vatten att det räcker om jag tittar till det ungefär var 14:e dag kanske.... (om jag nu inte fixar påfyllning direkt)

det är kul att planera! Var på reefzone och spanade lite idag och blev ännu mer taggad till att äntligen starta!

He he....det där med att springa iväg till akvarieaffären och spana in läget kan vara farligt. Man kan bli nästa äckligt inspirerad....vilket kan leda till väldigt dumma och oplanerade inköp....he he........bara en liten parentes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krångla inte till det - förrän efter sommaren. Men förbered!

Gör ett breddavlopp så du är färdig för att skaffa skummare och allt annat.

Men under sommaren har du några cm lägre vatten i så att det inte rinner över.

Ha täckglasen på så länge så dunstar det inte så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget problem med gröna slangar det har jag haft mycket. Vore jag du skulle jag sälja aluminiumakvariet o köpa ett helglasakvarium. Saltet löser upp metaller vilket förgiftar vattnet. Ytavrinning är också nästan ett måste för att det inte ska bildas en hinna på ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jaha... ska flytta till en 1:a till sommaren och måste tänka om helt angående karet. Tyvärr blir mitt 500 liters för stort då så jag får börja planera för något mindre.

Eftersom karet kommer står i samma rum som jag sover blir ljudnivån ett problem som måste lösas så bra som möjligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...