Gå till innehåll

Newbie med RSM 130D


MaddeI

Rekommenderade inlägg

  • Svar 320
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fick oväntat besök idag när jag kom hem från jobbet, vilket också innebar 2 nya invånare i karet! :) Glenn/Genne dök upp och levererade 2 små, underbart söta, Banggaier. Stort tack, Glenn! :) Och kul att träffa dig, det var länge sen nu! :)

Hoppas att de klarar sig bara. Polumnushonan var direkt framme och jagade dem när de kom i karet, och bispinosan nafsade efter dem så fort den kom åt! :( Men de fick vara i fred en stund, tillräckligt länge, för att jag skulle få möjlighet att ta några bilder på dem. Inte de bästa bilderna precis, men man ser dem ju i alla fall. Tog sen en promenad i ösregnet, och sen jag jag kom hem har jag bara sett till en av dem. Den står uppe högra hörnet, bredvid ytavrinningsbalkongen och trycker. Förhoppningsvis har den andra letat sig ner till en trygg plats bland stenarna. Trist dock att de kom ifrån varandra, hoppas att de hittar varandra snart igen. Tror att de hade uppskattat livet lite mer om de hade haft sällskap av varandra när de hamnade i en ny skrämmande värld.

Inkoppning

post-5681-14468926179792_thumb.jpg

Fyra bilder på den lite större av de två.

post-5681-14468926180221_thumb.jpg

post-5681-14468926180605_thumb.jpg

Dessa två bilder är på den som är lite mindre. Här kan man också få en liten uppfattning om storleken på dem, om man tittar på knapparna och skivan i bakgrunden. :)

post-5681-14468926180968_thumb.jpg

post-5681-14468926179974_thumb.jpg

post-5681-14468926180409_thumb.jpg

post-5681-14468926180776_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbade hemifrån idag igen, och tänkte använda lunchen till att fixa rent fläktarna till belysningen. Med facit i hand ska nog inte börja med sånna saker när man inte har obegränsat med tid. En lunchrast är inte obegränsat med tid. :) Och det var väl inte så mycket som gick som det skulle heller...

Hittade till att börja med ingen skruvmejsel som passade, den som var lagom lång, var för tjock för hålen skruvarna sitter i, och den som gick in i hålen var för kort! Fick plocka isär den lilla skruvmejseln och använda en polygrip och vrida den med för att lossa skruvarna. Naturligtvis tappade jag en av skruvarna ner i facket där returpumparna sitter! :arg:

För att få tag på skruven så fick jag plocka bort pumparna, och påsen med makaroner, vilket grumlade ner vattnet i det facket ganska duktigt, så jag passade på att suga ur 10 liter ur det facket och gjorde ett vattenbyte samtidigt. När pumparna skulle tillbaka sen, så gled den ena så klart ner i karet och slog sönder min lamellosafragg!! :censur: Allt som den har växt sen jag fick den slogs bort!! :arg:

post-5681-14468926200235_thumb.jpg

Fläktarna blev rengjorda iaf, men den som stannade tidigare, är det ganska mycket vibrationer i, så jag funderar på att byta ut den innan jag skruvar ihop locket igen. Och skaffa en skruvmejsel! Behöver jag säga att lunchenrasten blev lite längre än en timme? Typ två...

Nått positivt idag var ändå att de små Banggaierna lever och har hittat varandra, och ikväll käkade de också, det ville de inte göra igår. :)

post-5681-14468926200488_thumb.jpg

Första dygnet tillbringade den ena lilla nere bland stenarna, medan den andra försökte gömma sig uppe vid plastlisten på akvariet.

post-5681-14468926200678_thumb.jpg

Bispinosan är på och jagar ner dem bland stenarna så fort den kommer åt. Den kör även lite med clownerna ibland.. verkar vara kejsaren som bestämmer i karet, även om det är en dvärg.

/Madde

post-5681-14468926199936_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lågt KH igen..

Den 26/7 låg KH på 5,2. Tillsatte 5 gr "dubbelbuffert" (Natriumkarbonat/Natriumbikarbonat 20/80). Dagen efter låg KH på 7,2. Tillsatte då ytterligare 5 gr, så en gissning är ju att KH då gick upp till ca 9,2, men vet inte för jag kollade inte det då.

Idag, 9 dagar senare, är KH nere på 5,5 igen. Bytte 10 liter vatten i torsdags. Vad är det som förbrukar så mycket KH?

Ca låg den 26/7 på 390. Tillsatte 11 g Kalciumklorid, vilket borde höjt värdet till ca 420. Idag, 10 dagar senare, låg Ca på 350. Känns också om ganska hög förbrukning, eller?

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 gram bikarbonat motsvarar 12,5 gram kalksten. Har dina stenkoraller vuxit så mycket?

Ett tättvuxet SPS- kar kan förbruka 1 kH om dagen.

Inte så mycket, nej. Visserligen växer de, men de är ju både få och små, så förbrukningen känns märkligt hög tycker jag.

Kan ta med mig lite vatten och komma över och dubbelkolla.

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Göteborg imon och Skåne imon kväll tills på söndag.. har förberett karet idag med vattenbyte, vattentester och tillsatt 5 g natriumkarbonat igen då KH var nere på 6,2 och fyllt på hinken med ro-vatten.

Fredagskvällen förra veckan vigdes åt rengöring, skrapning av alla rutor, inklusive baksidan, ni som läste tråden om mitt andra kar kanske minns min inställning till svart/rosa bakgrund, även om jag kan leva utan den blå plexin i detta kar. ;)

Det blev ättiksbad för ytavrinningen och Tunze 6045-pumpen, skruvade ihop locket igen, trots avsaknad av passande skruvmejsel. En ordentlig rengöring av sumpen, fick en liten sump av Martin/sir_martin78 på 18 liter, som går in i skåpet under karet och som jag ska använda till påfyllningsvattnet. Idag har jag en stor salthink stående på en stol bredvid karet. Inte sådär jättesnyggt, så det är kanske tur att jag inte har någon flickvän/fru, har hört att sånna brukar vara kinkiga med allt som har med hobbyn att göra, en stor salthink på en stol i vardagsrummet är nog definitivt en sak som de skulle opponera sig över. ;) Sen att hela badkaret och halva badrummet är fullt med hinkar, dunkar och andra saker till karet hade nog inte gjort saken bättre.. :)

Torkade av ytor och torkade rent rutorna. Flyttade någon fragg som hade ramlat, och ett par som inte såg ut att trivas med sin placering, vilket resulterade i att jag tappade bort en fragg... tog ett dygn att lokalisera den bakom stenarna igen.

Ytavrinningen och pumpen blev som nya av ättiksbadet, svarta och fina igen. Pumpen blev dock lite väl bra.. kanske skulle ha låtit vara lite skitig med facit i hand. Efter det badet kan jag nämligen inte starta den i karet utan att de små bangaiierna får simma för livet för att inte sitta som frimärken i motsatt ruta. Sanden, som inte yr runt i akvariet, bildar en stor hög i bakre vänstra hörnet och korallerna ser ut som träden under stormen Gudrun. Så just nu kör jag bara med den ena returpumpen. Testade att starta den andra igen, med då ser man ju inte in i karet för alla bubblorna. Blir nog till att hämta hem Koralia nano-pumpen igen och använda så länge tills jag har hittat någon annan pump. :(

Idag efter vattenbyte skulle jag i alla fall byta ut min salthink, som jag har påfyllnadsvattnet i, till sumpen och ställa in under karet. Sladdarna till vattenpåfyllningen har varit för korta för att räcka ner under karet så jag har inte kunnat göra det tidigare. Men idag har jag varit hos Stig och fått hjälp att förlänga sladdarna, så nu räcker de ner under karet. :) Men när jag sen skulle ändra fån hinken till sumpen, dök nästa problem upp! I ena änden av sladden sitter det en pump och i den andra änden sitter det en givare.. och varken pumpen eller givaren får ju plats bakom akvariet så att jag kan få ner pumpen i skåpet på baksidan! Vet inte hur jag tänkte medan vi fixade sladdarna.. en gissning är ju att jag inte gjorde det alls? :smiley24: Så den snygga inredningsdetaljen med påfyllningsvattnet står fortfarande kvar på sin stol bredvid karet. :(

Dessutom har jag inte sett det ena Bangaiiynglet på 2 hela dagar nu. :(

Men bortsett från detta så funkar allt bra! :) Hoppas det ser bra ut när jag kommer hem igen också och att den lilla Bangaiien har kommit till rätta. :) Hittade nästa fisk som kommer att få flytta in i karet hos Stig idag! :)

Ska göra ett besök hos Magnus/_Manne_ och hos André/Andy88 på vägen hem på söndag! Ska verkligen bli roligt att få se deras fina kar! :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Finn ett fel!

post-5681-14468926376284_thumb.jpg

Någon som tror att jag blev lite förvånad när jag kom ut till akvariet i morse och det såg ut såhär? Man kan undra om jag var onykter eller bara trött när jag matade dem igår kväll. :) Vad är annars förklaringen till att matskålen ligger i karet kan man undra?! Och jag har ju varit ensam hemma i helgen, så jag har ingen annan att skylla på heller. :)

Studerade mina euphyllia idag och såg detta. Är det nya huvuden som är på väg ut eller?

post-5681-14468926376599_thumb.jpg

Mina vattenmeloner växer bra, de är i alla fall dubbelt så många nu mot när jag fick dem. :) Men de lila verkar inte trivas riktigt lika bra tyvärr.

post-5681-14468926375936_thumb.jpg

Här växer det också lite vattenmeloner, de har också blivit fler.

post-5681-14468926374496_thumb.jpg

Lite blandade bilder.

post-5681-14468926375589_thumb.jpg

Nu är jag i alla fall helt säker på att jag bara har ett banggaiyngel kvar. Nu är det snart två veckor sen jag såg två stycken. :( Men den som är kvar verkar må bra, men gissar att den känner sig lite ensam, de vill väl inte vara själva har jag förstått, så det blir till att skaffa en till igen.

/Madde

post-5681-1446892637479_thumb.jpg

post-5681-14468926375229_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju fått det riktigt fint. Riktigt fina zoanthus. Kul att du får mellonerna att växa;)

Har haft lite dåligt samvete angående ricorden du ville ha. Glömde helt bort dej. Men kommer du till stockholm i vinter så kan du ju ta med lite melloner (Zoanhus) så kan vi byta=)

Tackar Alex! :) Ja, melonerna verkar som sagt trivas. Även de som sitter på stjänpolypen som ligger på botten förökar sig.

Dåligt samvete behöver du inte ha! Men visst undrade jag lite vart du tog vägen. ;) Det låter som ett bra byte iaf. Får se om Jecica ska upp nått till Akvarieleasing, i så fall åker vi nog tillsammans, annars är det ju tyvärr inte ofta som jag besöker Sveriges framsida, det är ju så j-a långt att åka! :)

/Madde

Ändrat av MaddeI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra det. Man ska ju inte stressa i denna hobby så när du kommer så står det en fragg här och väntar på dej. Såg precis nu ikväll att en fragg blivit två, så har du tur har du två-tre skivor när du kommer:nöjd:

Haha.. nej så är det ju förstås. Det låter ju kanon, Alex!! :) Jag ska försöka få melonerna att växa över på en sten också, misstänker att jag har ganska lång tid på mig så det ska nog lyckas... :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hej Madde!

Hur funkar karet just nu?

Hejsan Larry!

Jo tack, det funkar bra! Det händer inte så mycket, allt flyter på. En liten Banggai har ju försvunnit, men jag har blivit lovad att den som är kvar, ska få sällskap snart. Men annars så finns det inte så mycket att rapportera just nu, vilket väl är bra antar jag. :)

Hittade ju min nästa invånare hos Stig för några veckor sen, dock var jag lite för långsam med att köpa hem fisken, så nu bor den i Olas/Odel68:s kar i Bromölla istället. :) Nästa gång ska jag vara lite snabbare! Träffade både honom och Daniel/Tribiani hos handlaren här i Gemla en kväll. Alltid kul att träffa saltisar härifrån och få lite ansikten till fler användarnamn från guiden. Har ju förresten varit förbi André och Manne i Hässleholm också, och tittat på deras vackra kar! Det va precis innan André bytte sitt kar, så nu har jag en anledning att åka via Hässleholm igen, nästa gång Helsingborg står på schemat. :) En röd skiva följde med hem från André också, men den har tjurat lite sen den kom hem, tror inte den var riktigt nöjd med behandlingen när jag skulle få fast den på en sten. Men den håller på att återhämta sig nu, så bild kommer så småningom.

Monteporan jag fick av dig har förresten växt fast i stenen nu. Och lamellosan håller på att återhämta sig efter att jag råkade slå sönder den med pumpen. Melonerna förökar sig och verkar trivas. :)

Min ena Euphyllia ser ju ut att få nya huvuden, gissar jag på att det är i alla fall. Förresten, min Tunzepump som blev lite väl bra efter avkalkningen, fick sitta kvar i karet och gosa till sig lite, så nu har jag kunnat starta den igen, utan att det är orkan i karet!

Ja, lite fanns det väl att berätta om i alla fall då, men några nya bilder har jag inte för tillfället, inte på karet i alla fall, men det kommer. Har haft en del att göra här hemma. Jag har löst mitt boendeproblem tillfälligt genom att hyra ut två av rummen i huset till två studenter, så det var lite jobb med att fixa ordning rummen tills de kom förra helgen, men det betyder ju samtidigt att jag kan bo kvar i huset ett par månader till. :) Sen har jag jobbat lite extra också vissa kvällar, så tiden har inte riktigt räckt till. Men det blir nog snart lugnare igen, så man kan sätta sig i lugn och ro framför karet med kameran i högsta hugg.

Ha en trevlig kväll!

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju kanon Madde, riktigt kul att det växer på i karet. Dessutom så måste även ja ta mig till Hässleholm endra dan man ja vill vänta tills den stora byttan är igång.

Har t.o.m sagt att inget levande ska köpas innan dess därför är det mest kem i tankarna när ja besöker Stig.

En trevlig kväll till dig oxå:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har det hänt lite saker i karet. :)

Har äntligen fått i några Ricordea florida! Köpte en sten med 4 eller 5 stycken på. Det är 5 munnar i alla fall. Supersnygga, så fler lär det blir. :)

post-5681-14468926594525_thumb.jpg

En liten röd Mini Carpet Anemone har också flyttat in. En vacker liten sak som verkar nöjd med sin placering. Den flyttade sig 3 cm från där jag satte den, och hade inom några minuter satt sig fast och pumpat upp sig. :)

post-5681-14468926594944_thumb.jpg

Knapparna växer på, nu har även de lila knapparna börjat se glada ut igen.

post-5681-14468926594733_thumb.jpg

Sen har jag även bytt ut min originalskummare mot en Tunze 9002. Den har bara gått två dygn nu och den låter fortfarande en del, men jag hoppas att den ska bli lite tystare. Har sett att det finns förslag på lite förbättringsåtgärder som ska göra den ännu tystare, så jag tänkte modda den lite sen. Skummar gör den i alla fall. :)

/Madde

post-5681-14468926595158_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze 9002 ska gå att få vara tyst, min låter iallafall väldigt lite efter gjort lite modds. (Har kvar orginal koppen och kan stänga huven)

Först, se till så inte skummaren ligger emot ngt, eller sitter löst så den kan skapa resonsans i sumpen. Annars så är det mest att det är 'glapp' mellan skummarkoppen och skummaren som orsakar ljud, samt insuget till luften. Men som sagt finns modd för det med.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fina nyförvärv och väldigt fina bilder Madde!

Jag har också en Tunze 9002 o min låter också en del. Får försöka fixa till det när jag får tillbaka den från Ola.

Mvh Daniel.

Tack så mycket, Daniel! :)

Skummaren är mycket tystare nu, så nu inser jag att jag måste byta fläktarna i huven också! ;)

/Madde

Ändrat av MaddeI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze 9002 ska gå att få vara tyst, min låter iallafall väldigt lite efter gjort lite modds. (Har kvar orginal koppen och kan stänga huven)

Först, se till så inte skummaren ligger emot ngt, eller sitter löst så den kan skapa resonsans i sumpen. Annars så är det mest att det är 'glapp' mellan skummarkoppen och skummaren som orsakar ljud, samt insuget till luften. Men som sagt finns modd för det med.

~Henrik

Det låter ju intressant! Har du dokumenterat dina modds här på SVG, hur du gjorde för att kunna stänga huven med originalkoppen?

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...