Gå till innehåll

Vilken rördimeter? 25 eller 32?


Beauty

Rekommenderade inlägg

Hej håller på att dra rör ner till sumpen i mitt 125l kar. Men vet inte om jag ska köra med 25mm eller 32mm. Tänkte köra hävertprincipen. Det höga röret är i reserv ifall det skulle bli stopp i det låga.

post-6718-14468925110242_thumb.png

Tänkte ha 20mm på returen som delar sig med hjälp av ett (T) så det har 1 utblås på vardera sda. Tänkte ha 2000-2200l/h på returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 25mm avlopp med kran (hävert) samt 32mm med en s.k. gurglebuster på som tar "det lilla extra" som häverten inte plockar. Min retur är en Eheim 2400l/h. Kranen på 25mm röret är uppskattningsvis öppet till 90%.

Det är helt knäpptyst, och funkar utomordentligt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej håller på att dra rör ner till sumpen i mitt 125l kar. Men vet inte om jag ska köra med 25mm eller 32mm. Tänkte köra hävertprincipen. Det höga röret är i reserv ifall det skulle bli stopp i det låga.

Den design som du beskriver är inte genomförbar. Du kommer alltid att behöva ha en liten mängd vatten genom det höga röret som du kallar "reserv" för att systemet med ett hävertrör utan bubblor skall vara stabilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 25mm avlopp med kran (hävert) samt 32mm med en s.k. gurglebuster på som tar "det lilla extra" som häverten inte plockar. Min retur är en Eheim 2400l/h. Kranen på 25mm röret är uppskattningsvis öppet till 90%.

Det är helt knäpptyst, och funkar utomordentligt :)

Okej så då räcker det med 2st 25mm rör i mitt fall då?

Den design som du beskriver är inte genomförbar. Du kommer alltid att behöva ha en liten mängd vatten genom det höga röret som du kallar "reserv" för att systemet med ett hävertrör utan bubblor skall vara stabilt.

Givetvis kommer det nog rinna ner väldigt små mängder vatten i det andra röret men inte tillräckligt för att det ska börja skvalpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beauty: Kan inte svara på vad som kommer fungera i ditt fall, jag beskrev bara hur jag gjort och att det fungerar bra i mitt kar :-)

Däremot behöver du nog ha en högre vattennivå ovanför häverten, annars kommer den suga ner luft = toalett-effekten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beauty: Kan inte svara på vad som kommer fungera i ditt fall, jag beskrev bara hur jag gjort och att det fungerar bra i mitt kar :-)

Däremot behöver du nog ha en högre vattennivå ovanför häverten, annars kommer den suga ner luft = toalett-effekten.

Funderde på om jag med kanske skulle sätta dit en gurglebuster. Men om jag fattad det rätt så ska man ställa in dom? Om ditt 25mm rör skulle bli helt blokerat kommer då din gurglebuster klara av att svälja 2400l/h med den inställningarna den har nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej, därför har jag ett extra 32mm "akut-rör" :). Min strategi var att få allting knäpptyst, och det lyckas jag med hävert och en gurgelbuster. Jag har totalt 4st hål i min ytavrinning, se bilden:

post-2391-14468925115835_thumb.jpg

i ordningen: akut | hävert | gurglebuster | retur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

remnes kar är väl helt i glas vad jag kan se :-) Riktigt snygg lösning där...

Ultimate reef länken ser ut att länka till ett ganska vanligt hävertsystem? Det är det som gäller idag :-)

Hehe ja hans är snyggt. Jag har ju Juwels möbelakvarium Rio :D

Men då fungerar Ultimate reef lösningen bättre än min skiss? För funderar på att köra den men skita i returen genom botten och köra den som innan dvs dra den över kanten på akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju det. Nu ska jag böra försöka hitta någon som vet det där med hur långt ifrån man ska borra samt diameter på rören. För enligt ett program ska 25mm räcka och googlar man lite så sägs det att man bör ha minst 32mm. Samma sak med borrningen vissa säger 2cm in på skivan och andra 5, 10cm. Svårt att veta hur långt in man ska borra :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man köra med 2st 32mm till det systemet? Tänkte först köra 32 som evakuering och 25 som hävert men kom på att man kanske vill ha lite större pump senare och då kanske det är lika bra att köra med 32mm på båda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle dra mig för att betala i förskott till någon som skriver "Total utförsäljning. Upp till 80% rabatt" på hemsidan.

Men i detta fallet har han haft det i 5 år minst fast då kanske det bara var 50% rabatt.

Så jag tror nog du får dina grejor.

I Tyskland är påsken en större helg än i Sverige så han har nog bara rest och hälsat på släkten.

Problemet är nog mer att han förstår inte ett ord engelska så skriv på Tyska om du har frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du att jag år nog får varorna eller att jag nog inte får varorna? Har försökt googla lite men hittar inget negativt om det företaget. Tänkte om det nu skulle blåsa folk så borde det väll finnas flera trådar om det här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...