Gå till innehåll

Skäl till vävnads död på acroporor?


Knegolf

Rekommenderade inlägg

undrar om det är någon som har svar på varför man kan få vävnads död på acroporor? speciellt om man inte har några fel på sina värden? har en som strök med nu eller ja valda delar av, klippta av en frisk portion och limmade o hoppas på det bästa. Men har ytterligare en som har fått en vit fläck där vävnaden och polyperna dött.

mina värden är:

salthalt: 1.025

Mg: 1500ppm

Kalcium: 490ppm

Nitrat:0.02ppm

Fosfat:0.03ppm

KH: 9,8dKH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns mängder med tänkbara orsaker.

Ohyra, temperatursvängningar, lågt kalium, dålig belysning...

Det kan också ske om andra värden svajar kraftigt, t.ex om fosfat och nitrat ändras för fort.

Har det hänt något speciellt den senaste tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda som hänt nyligen som är tänkbar orsak är att jag var tvungen att lyfta ur rätt mycket för att få fatt i en elak fisk som förpestade tillvaron för mina andra fiskar.. Vilket då troligen ledde till att jag drog upp bundna ämnen.. typ fosfat nitrat spik då.. :( Men inget jag kunde avläsa..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det dör fläckvis skulle kunna tyda på plattmask(AEFW) som inte bör blandas med den vanliga sorten man kan se.

Det är lite mer "predator" varning över dessa då dom är genomskinliga när dom sitter på korallen.

Små runda ljusare fläckar brukar vara ett varningstecken på att det finns mask som tuggar på korallen.

Ett enklare sätt ä o let efter ägg.

Små bärnstens färgade grupper med ägg brukar sitta nära korallen men inte på levande vävnad, gärna lite skyddat.

AEFW är relativt vanligt förekommande i handel och hos privata akvarister.

Det verkar som om det finns 2 olika stammar, en aggressiv som oavsett läget avlägsnar vävnad o allt.

Sen finns den sorten jag tror är betydligt vanligare, den kan parasitera på korallen ända tills korallen till en viss punkt.

Sen är fågan om det blir för mycket mask eller om det är nåt värde som inte riktigt stämmer varpå korallen inte längre klarar av det hela.

En parameter jag skulle dubbelkolla med nån annan är din salinitet, om jag tittar på dom övriga värden så tycker jag att det inte riktigt går ihop sig.(Om du inte doserat en hel del förstås).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer nog att behöva använda någon form av dopp, att hitta dom med bara ögonen är riktigt svårt.

Jag har varit med om fraggar som haft 20+ maskar och det gick inte o se dom medan dom satt på korallen.

KZ´s nya preparat verkar väldigt "mystiskt" dom är ytterst vaga på funktion och vad man skall väta sig för resultat.

Det verkar mera rikta in sig på att sakta hämma maskarna eller att göra samlevnad möjlig.

Jag är lite fundersam då man skall dosera dagligen i 3 månader och det går inte o automatisera doseringen.

Rätt högt Kh om du inte doserar nåt, använder du kranvatten?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer nog att behöva använda någon form av dopp, att hitta dom med bara ögonen är riktigt svårt.

Jag har varit med om fraggar som haft 20+ maskar och det gick inte o se dom medan dom satt på korallen.

Här kanske det t.o.m. går att göra ett sötvattensdopp. Annars finns det speciella medel att doppa i. Detta ska man göra varje gång man skaffat en ny korall... och där har jag missat själv BIG TIME.

KZ´s nya preparat verkar väldigt "mystiskt" dom är ytterst vaga på funktion och vad man skall väta sig för resultat.

Det verkar mera rikta in sig på att sakta hämma maskarna eller att göra samlevnad möjlig.

Jag är lite fundersam då man skall dosera dagligen i 3 månader och det går inte o automatisera doseringen.

Ja, KZ är hemskt hemliga vad de har i sina blå flaskor. Men om korallerna är fastlimmade så kan det ändå vara värt att testa om man misstänker AEFW. Fast som vanligt med KZ:s sortiment så kräver det ett satans pillande och tålamod... jag kör ju själv zeovitmetoden...

Om du har ändra låga värden till höga värden så kan det faktiskt ge utslag på korallerna.

Så mitt tips är att hålla värdena så stabila som möjligt och samtidigt försöka eliminera andra felkällor (ljus, AEFW mm) och observera vad som händer. Rör heller inget i karet (ommöblering mm). Tålamod är en dygd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan avslöja att problemet är påkommet och det visade sig vara mask. Har klippt ner korallen och limmat om den till små fraggar. Fann ägg på basen klippte bort stora delar och har nu börjat dosera med flatworm exit på inrådan av kunnigt folk. Vilket verkar fungera so far. Ferngren du ska ha hjärtligt tack för din forskning i frågan för jag hade aldrig kunnat komma fram till orsak eller åtgärd utan ditt intresse för denna tråden! Så TACK! Vidare kommer jag på ytterligare inrådan i samband med inköp av nya acros hälla i en droppe av saliferts flatworm exit i påsen med vattnet som korallen kommer i o låta det dra i samband med invänjning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flatworm Exit är en väl beprövad och misslyckad metod för att bekämpa AEFW.

Om man sen använder den med hög koncentration för att doppa så skall jag inte säga nåt om funktion/verkan.

KZ´s nya preparat har skapat en hel del diskution internationellt just pga att det är de första preparatet som kan doseras i karet och motverka AEFW.

Dom mer beprövade doppen har en begränsad verkan, dom slår nämligen endast ut vuxna djur medans äggen klarar sig utan problem.

Därav så behövs flera vändor med dopp och ett karantäns kar för att hindra nya generationer.

Att lyckas med detta är rätt svårt, på gränsen till hopplöst skulle jag säga.

Många brukar föreslå olika gyltor etc men dom tar nog någon mask nu och då och jag har svårt att se att dom skulle kunna slå ut en hel population.

Att ta in nya koraller innebär generellt en risk, det är väldigt vanligt med mask och korallerna kan förbli symptomsfria väldigt läge.

Jag har diskuterat detta flera gånger med några som odlar SPS i sverige och det är inte bara jag som har märkt att det börjat bli vanligare.

Vad jag kunnat läsa mig till så finns det flera odligar i tyskland som är drabbade men man klarar av att "leva" med parasiterna..

Om man vill undkomma mask så räcker det inte med att doppa nya koraller, risken för ägg samt enstaka överlevare finns alltid.

Men man minskar risken genom att kapa bort basen på korallen innan man doppar, då finns inget ställe där äggen kan finnas kvar.

Vill man vara riktigt säker så är det karantän med jämna kontroller som gäller...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...