Gå till innehåll

Planeringstråd mikoto 160 liter


mikoto

Rekommenderade inlägg

Nja, jag är inte vän av komplexitet! Att labba med för många variabler i taget är inte att göra det enkelt för sig. Skummare och refugium är väl beprövade. S.k. koltillsatser bör användas tror jag av fantaster som är beredda att minutiöst iaktta och mäta sitt akvarium systematiskt. Saker kan svänga fort.

Det jag slarvade med tidigare var att inte ha koll på detritus. För mycket levande sten :-) Så dra inte ner för mycket på vattenrörelsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pavonan och Montin är inte så kräsna spm andra sps. Vill du ha Acorporor, Stylipora etc så är stabila vattenvärden, vattenströmning, bra ljus, vattenbyten, detritusbekämpning, kraftig skumning och algskördning nåt som borde klara biffen. Vodkan eller zeovit kan man ju testa när de sakerna satt sig (och man är rutinerad) för att få bättre färger.

Det finns förresten en tråd på RC där Thales håller massor av fina sps med galet höga näringsnivåer så allt är möjligt tydligen. Kanske bara handlar om anpassning.

Ta inte dessa pekpinnar för bokstavligt :) De kommer inte från ett sps-proffs. Mjukisar och makroalger däremot har jag hållit med framgång.

Bekvämast är kanske att prioritera mjukisar då du gillar dem, och kanske några av dina sps klarar sig ändå. Du sparar in en massa pengar på lyse doserpumpar (streamers) det kanske räcker med algodling så då slipper du krångla med skummare.

Läste förresten i Corals att mjukisar liksom sps verkligen gillar stark vattenrörelse.

Ändrat av PatrikD
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt kul med lite input! Jag brukar aldrig göra riktigt som folk säger åt mig iaf ;-)

Jag gillar inte stenkoraller, tycker de är astrista, men jag hoppas såklart de klarar sig hos mig. Men det är inget mål i sig. Mitt intresse ligger i mjukkoraller och fiskar mest.

Jag har redan märkt vissa resultat av det minskade flödet. Korallerna verkar inte alls misstycka här utan de blåser upp sig kraftigare och expanderar polyperna mer. Framför allt min bubbelkorall, den har aldrig varit så stor som den var igår en timme efter att jag dragit om den sista cirkulationen. Ska lämna karet två dagar nu, blir kul att kika på fredag hur det ser ut då. Får en ny ballast på måndag med, så då kan jag testa om mina WGN lampor fungerar bättre med den. Det blir trevligt...

Skummaren har jag gärna kvar, jag tycker om hur den luftar vattnet så effektivt. Min är väldigt lättskött med och tyst. Ska testa dra en luftledning utifrån till den och undersöka om jag kan få upp PH lite. PH test saknar jag, men det skulle vara intressant att se hur det ligger till med det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hmm, det här var inget roligt.

Det har hänt något med min osmolator. Nivåavkännaren verkar ej längre fungera. Den reagerar inte öht på vattenivån i sumpen längre. Att göra rent stackaren gjorde ingen skillnad alls. Det går heller inte köpa bara nivåavkännaren från Tunze utan närmsta reservdel blir i princip en ny osmolator utan pump och magneter för 140 euro. Då blir det nog billigare att köpa en ny pump...

Jag får se om jag kan kolla i kontrollern om det är något där som gett sig som jag kan laga...

Akvariet går bra för övrigt med den gamla MH lampan. Flera koraller verkar trivas några snäpp bättre nu. Dock så har jag en ny LED ramp på gång så det lutar åt att jag inte fortsätter med MHn. Jag ska dock testa en ny lampa snart för skojs skull...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Osmolatorn har definitivt inte blivit roligare. Men jag ska se om det inte går anpassa sig till ett osmolatorfritt liv egentligen. Om jag får ner avdunstningen till under 10 liter i veckan så kommer det inte vara några bekymmer att fylla på manuellt. Så slipper jag en pryl till under skåpet...

Jag har även börjat få hem delar till min nya LED ramp jag ska bygga. Jag kan nog börja sätta igång snart. Men det är nog ett tag kvar tills den är färdig. Så tills dess så kör jag vidare med MHn.

Jag tycker det är svårt att hitta ordentligt bra lampor till vettiga priser. Så jag körde en riktig fuling. Jag köpte något lite mer industrianpassat för skojs skull. Mitt val föll på en Osram Powerstar Daylight Pro. Detta inspirerad av tillväxten en del verkar få från 6500K lampor(ex Iwasaki, som dock inte gick hitta för normalt pris). Daylight lampan är inte riktigt 6500 K dock. Den är ratad som 5300K snarare. Men jag räds inte gult ljus så jag köpte en ändå. Fick hem den för ett litet tag sedan och har kört nu.

Lampan kom i en otroligt fin förpackning, den är jag mycket förtjust i. Tjock kraftig papp med tydligt matt tryck. Lampan i sig låg i en minst lika fin innerlåda av plast. Fotot framställer den dock ganska dåligt så jag kanske behöver fler bilder, den sitter i som handen i hansken iaf. Jag la i min gamla lampa i den för övrigt för bildens skull om ni tycker den ser sliten ut. Instruktionerna på kartongen inkluderade trevligt nog svenska, vilket var lite otippat då jag köpte den från tyskland(hitta ingenstans i sverige som hade den här, bara de varmvitare modellerna.).

post-5646-1446893342613_thumb.jpg

Lampan i sig ger ett... Ok ljus. Fullt godkänt här men många andra hade nog kastat ut den genom fönstret :-) jag har ljusspektrumet för lampan här:

post-5646-14468933425959_thumb.png

Jag valde att testa den då den hade en ganska god mängd ljus i 400-500 nm. Det är synd att peaken är redan vid runt 400 nm, det hade nog inte skadat om den låg snarare vid 420. Största nackdelen med lampan är den stora spiken vid 540 nm. Den ger en ganska märkbar grön ton åt karet. Fast den är ok i karet, det är nog snarare mer problematiskt att rummet i sig får en grön ton. Det är mest synd tycker jag att inget använder det ljuset i karet, möjligtvis att den röda cyanon kan använda lite av det... Annars är jag nöjd med ljuset. Hade jag kunnat kombinera med två lysrör hade det nog gått balansera upp väl till ett riktigt bra ljus. Mina frökenfiskar ser iaf väldigt snygga ut i ljuset. Det blå blir lite baktonat men klar blå färg fortfarande men det gula blir väldigt levande och trevligt.

Karet är för tidigt att bedömma resultat från ännu men korallerna har generellt sett redan större polypexpansion än de hade med den gamla lampan. Får se hur det gått om en månad.

post-5646-14468933425703_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allra mest köpte jag den för att se om den faktiskt kördes vettigt på min ballast. Jag litar inte riktigt på den men den körs helt stabilt. Därför ville har ha någon "känd" lampa som jag visste höll istället för att köpa någon billig kinalampa som troligtvis kommer från någon större tillverkares b-lager.

Det är enda lampan över karet ja. Ska ta några referensbilder, det behövs ju om man ska få ut något vettigt... Belysningstid är klena 5 timmar om dygnet. Ska nog utöka det till 7 iaf. En kvarleva från min LED ramp där jag körde vitt ljus 5 timmar plus blått ljus 8 timmar. Men det är bara den "vita ljustimern" som jag vågar köra med MH då den är digital med ett relä, problemet är bara att den är så jobbig att ställa om...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Uj, nu är det ett halvår med Osram redan.

Resultaten är svåra att säga egentligen. Det har inte varit någon definitiv explosion i tillväxt efter lampan. Men det är ingen försämring. Jag har en Pavona Cactus och en montipora som börjat växa väldigt starkt. Jag tror övriga koraller trivs med bra, men det är svårare att hålla koll på mjukisar.

Jag har ganska länge varit totalt less på att mäta parametrar. Men jag har sedan en liten tid tillbaka börjat bevaka KH regelbundet och börjat buffra upp det till 9. Det verkar gett ganska god effekt för nu växer kalkalgerna tokigt mycket jämfört med innan.

Algerna i karet är dock envisa. Knappast någon enorm tillväxt av de, men de är alltjämnt kvar.

Hade inte min LS på föreningen varit så infesterad med glasrosor hade jag för över all min sten dit och börjat om det här karet med granit och gråsten istället. Men den planen får jag skjuta på så länge...

Såhär ser karet ut nu för övrigt.

post-5646-14468934672847_thumb.jpg

Jag var i Danmark nyligen och köpte fyra stycken banangyltor, men tre av de bor i sumpen nu. Eller iaf två. Jag släppte ner tre men det är över två veckor sedan jag såg tre på samma gång. Jag köpte även en pyjamasgylta som också bor i sumpen. Anledningen till att de bor där är för att de får råpisk i karet ovan, grr... Blir klurigt hur jag ska introducera de. Men jag ska flytta om en månad ungefär så då kommer alla fiskar i på en gång så då kanske det löser sig ändå. Måste försöka mata upp de också då de är riktigt magra stackare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch, nu är det en fisk mindre i akvariet. Jag kom hem nu på kvällen och min Scopas kirurg satt fast i överrinningen. Det var synd men inte helt oväntat. Jag har haft han i åtta månader nu och han har aldrig kunnat lägga på sig något hull öht utan sett revbensmager ut hela tiden, oavsett hur mycket jag matat. Det har varit en otroligt pigg fisk annars som åt allt man slängde i och picka i sig massor av alger från stenar och rutorna. Men den har aldrig lagt på sig. Man vill gärna misstro att man själv svultit ihjäl den, men jag undrar om den inte haft någon parasit eller så. För mina andra fiskar inklusive min andra kirurg har betydligt bättre hull, och de är äldre än Scopasen var.

Sådant som händer tyvärr.

Jag sitter även med det kära problemet att lyckas få nya fiskar att äta. Banangyltorna är riktigt kräsna av sig här hemma och äter mycket försiktigt. De testar allt men spottar ut det mesta igen. Arrgh! Ibland blir man bra avundsjuk på odlade sötvattensfiskar, mina ciklider jag köpte för en månad sedan till ett annat kar åt alla former av torrfoder direkt utan att spotta en enda gång :-)

Jag får väl riva lite sill och testa med, det åt ju mina matvägrande västkustfiskar med glädje iaf...

Eftersom bilder är kul lyckades jag få till en riktigt dålig en på min Pavona Cactus korall. Här sitter den och lyser, mitt bland fulalgerna.

post-5646-14468934691851_thumb.jpg

Jag är lite sugen på att ha större kar egentligen. Men ska nog satsa på en annan layout istället, betydligt lägre scape. Får jag fart på mjukisarna så kommer de stå för större delen av landskapet. För jag är sugen på att skaffa en ny kirurg nu istället. En Acanthurus triostegus har jag länge varit sugen på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har flyttat, så nu ska karet flytta snart med. Äntligen dags att lösa bänk situationen här...

post-5646-14468934995443_thumb.jpg

Delar.

post-5646-1446893499524_thumb.jpg

Monteringsplats.

post-5646-14468934995629_thumb.jpg

Montering.

post-5646-14468934995798_thumb.jpg

Stomme klar!

Så, nu skulle jag kunna ställa karet på den. Jag ska dock klä eländet först. Jag kommer nog klä klart den i efterhand. Men jag ska sätta en spånskive baksida på den först innan karet åker på. Även ett "golv" att ställa sumpen på med. Bänken blev ganska hög men höjden ska användas för att få god tillgång till sumpen. Något jag knappast varit bortskämd med innan.

Behöver investera i lite ny pvc med... men först ska projektet att flytta det levande igång. Exakt hur jag löser det återstår att se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det börjar gå framåt här. Akvariet är flyttat. Först gjorde jag iordning två 50 liters kar i garderoben där fiskar och korallerna fick leva först. Sedan fick jag även hem akvariet i sig. Akvariet överlevde större delen av flytten utan skråmor Men någon minut innan det var på plats sedan så råka jag spräcka ett hörn i avrinningsboxen. Lösningen där blir nog helt enkelt att silikona över en glasbit och bara ha två genomföringar. Returen kör jag brevid istället. Jag tror det blir bättre ändå i slutänden så det gör inte så mycket. Även om jag var olycklig för stunden då.

Karet i sig är igång nu med koraller och fiskar i. Men sumpen är fortfarande inte ikopplad pga att jag fått jobba som en dåre i december. Men nu kan jag börja se vad jag behöver ta hem för delar för att det ska bli klart. Tills vidare sitter det en streamer och ett kraftfilter på karet istället. Ljuset är min gamla LED ramp. Den fungerar rätt bra faktiskt. Jag ska komplettera upp och uppgradera den när tiden kommer dock för även om korallerna verkar trivas så är ca 60W LED lite väl snålt. När jag är klar sedan ligger jag nog på mer respektingivande 230W gissar jag på. Då ska jag inte ha ljusbrist iaf...

Bänken är fortfarande inte klädd men baksidan och "hyllplanen" är där iaf så den är brukbar tills vidare.

Scapa om karet med ganska annorlunda mot innan. Med ett lågt stenröse hela karets längd istället. Än då länge är jag nöjd. Men behöver fortfarande vänta tills jag fått i hela vattenvolymen. Fiskar och koraller mår bra, korallerna riktigt bra tom. Tyvärr försvann två fiskar i garderoben, de kom med till lägenheten men fanns ingenstans när jag tömde karet. Jag hoppas på att de ligger gömde inte i stenarna men det ser mörkt ut tyvärr. Jag tror jag ska satsa på mer robusta fiskar i fortsättningen. Det är ingen vits att skaffa fiskar jag inte är fullt kapabel till att hålla. Övriga fiskar ser mycket glada ut iaf. Piggare än någonsin. Måste mata upp de bara. När skummaren kommer igång, då jäklar...

post-5646-14468935151173_thumb.jpg

post-5646-14468935150493_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Lite uppdatering här igen. Karet tuffar på. Jag håller på att beställa hem lite nya rördelar så jag kan koppla in sumpen. Just nu ser det fortfarande så bra ut som man bara kan önska. Flera koraller ser gladare ut nu än på mycket länge. Får kämpa lite så den trenden håller i sig tror jag.

KH ligger på 9,3 idag. Känns utmärkt, fungerar på att försöka hålla det kring 10 för att buffra PH lite. Just nu är jag sugen på att fortsätta köra utan skummare en period med för att se hur det ter sig. Än så länge verkar det fungera utmärkt och jag kan använda sumpen till lite annat roligt istället... Fiskarna är väldigt glada iaf, de äter som galna. Men jag har å andra sidan mycket bättre möjligheter att skämma bort de nu då jag faktiskt bor i samma hem som jag har akvariet i. Får se hur det här utvecklar sig.

Jag ska väl uppgradera ljuset så småningom med. Men för tillfället räcker det till ser det ut som. Ska försöka föra in lite skivanemoner från föreningskaret med, ville inte föra hit det innan flytten men nu är ju den klar... Är väldigt, väldigt sugen på att ny kirurg med, hålet efter min scopas är mycket ödsligt... Får hålla koll när jag besöker butiker framöver.

post-5646-14468935368516_thumb.jpg

post-5646-14468935367908_thumb.jpg

post-5646-14468935368161_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har fått hem de mesta rördelarna till sumpen nu så nu har jag limmat och fixat och lyckats få ihop en komplett dragning. Det är inte helt 100 ännu. Jag behöver några liter vatten till innan jag kan testa ordentligt men det verkar lovande. Behöver även fästa returledningen ordentligt. Men annars så...

Här är sumpen med rören ner, jag köpte en flervarvig ventil av blåbert för väldigt länge sedan nu, den har jag kopplat in. Så nu kommer nog inställningen av häverten bli mycket trevligare. Den är amerikansk och därmed i tum storlek. Men jag limma den med riktigt med tangit samt att jag limma ytterytan med 45 graders böjen med så den verkar hålla bra. Nederdelen är inte limmad alls utan jag satte dit ett vanligt 32 mm rör med lite eltejp runtom som sitter bra.

post-5646-14468935635973_thumb.jpg

Min överrinningslåda sprack vid ena hålet i flytten pga min lathet i att inte ta bort just det röret. Men det gjorde inget för jag hade fått dra returledningen lite underligt då med. Så nu går returen utanför karet och är i 25 mm delar. Jag behöver dock fästa returen ordentligt på något vis. Som den är nu är den för lös och kommer nog vibrera en del.

post-5646-14468935635252_thumb.jpg

Här är min tvist, jag är jättesugen på hela gyre grejen med maxspects nya pump. Men så rik är jag inte att jag kan köpa en utan istället har jag gjort ett strilrör som går hela vägen längs karets baksida. Returen är iaf på 6000 liter i timmen så lite fart blir det nog på vattnet. Jag har gjort en liknande lösning på ett sötvattenskar innan och det har fungerat bra. Men det återstår att se här hur det blir, men jag tror det blir helt ok. Tyvärr ingen vidare bild.

post-5646-14468935635614_thumb.jpg

Här är en överblick över karet där man ser röret lite bättre. Röret är inte fastlimmat ännu så jag kan justera det. Kommer nog inte limma fast det heller.Även om det far loss så kommer inte vattnet fara ut ur karet, det blir bara väldigt stormigt med en så stark stråle som det blir....

post-5646-14468935636159_thumb.jpg

Korallerna ser ok ut för närvarande annars, men salthalten har skenat lite i takt att vattnet dunstat och har legat på nästan 40 promille. Men det har jag justerat ned försiktigt. Fiskarna är glada iaf och äter mycket ordentligt. Ska köra igång sumpen och byta en skvätt vatten om ett tag. Jag måste börja bli bättre på att byta. Ska nog börja med att köpa en till blandningshink till att börja med för att förenkla bytena. Får dra förbi där jag köpte min förra.

post-5646-14468935635442_thumb.jpg

post-5646-14468935635797_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är sumpen igång! Ledningarna är klara, kapade och limmade. Det är även tätat för läckor. En av mina kopplingar blev riktigt taskigt limmad och behövde mycket kärlek för att undvika att droppa. Men det löste sig med till slut. Men jag måste säga att det är mycket trevligare att arbeta med tangit burkarna med pensel i locket än kaviar tuberna. Mycket, mycket trevligare...

Systemet har varit igång en stund men är ganska tyst, lite smådetaljer är kvar att bråka med, som fiskhopps skyddet. Det är för tätt, måste fixa detta ordentligt så fort det går... Pumpen vibrerar lite ibland med, men det går nog lösa.

Pumpen är suspenderad i returfacket, den hänger i silikonslangen från röret och röret i sig är fäst i taket med en annan silikonslang. Verkar fungera bra, sanslös skillnad från när jag testa systemet först och lät pumpen stå med gummiploppar på sumpens golv.

Hur gyre effekten fungerar återstår att se, jag behöver ta bort de två andra pumparna i karet. Men det är definitivt ordentligt med fart på vattnet.

post-5646-14468935657136_thumb.jpg

post-5646-14468935656165_thumb.jpg

post-5646-14468935656504_thumb.jpg

post-5646-14468935656813_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite fler uppdateringar här, mest som logg åt mig själv.

Nu är de andra pumparna ute ur karet, det är bara en pump som driver retur och cirkulation i huvudkaret. Enkelheten är skön, tyvärr är den inte felfri. Det då på ljudfronten. Pumpen låter, den har ett tydligt återkommande brummande ljud. Jag ska ta och göra rent den ordentligt en gång, annars får jag kanske kika på andra pumpar. Det går nog komma runt på något vis. Ljudet dör fort, men jag vill ha det tystare ändå. Det bör gå...

Det är verkligen inget fel på prestandan dock. Det blåser riktigt ordentligt i karet, nästan för bra faktiskt. Jag hade tre rörmaskar men jag tror de flugit mot bakrutan för jag har inte sett något av de på länge nu. Men mina fiskinvånare är inte snälla mot maskarna annars heller tyvärr. De biter inte i deras plymer men tar gärna tag i rören och simmar runt med. Annars är det duktig fart, all sand far iväg från framrutan. Jag har valt att köra det här karet utan sand nu faktiskt, har inga sandlevande djur iaf. Botten har börjat täckas med kalkalger istället som nog blir ett trevligt substitut. Min bubbelkorall verka inte gilla det nya flödet dock, eller så är det något annat för de har tynat bort ordentligt. Jag har lagt de i sumpen nu istället för att se om de kan räddas i en annan miljö.

Jag överväger att ta ur röret och dubbla antalet hål på det, det borde öka flödet något men fördela det jämnare så att det blir lite mindre turbulens. Som det är nu så är det så kraftigt flöde rakt ner vid framrutan att det drar ner luft i vattnet. Så det är en del bubblor.

KH idag var 6,7. Men jag vill ha som ambition att hålla det runt 10 istället, det sjunker av min erfarenhet i mitt kar snabbt ner till runt 7 så jag tror det förbrukas. Mer KH bör därför bli mer tillväxt. Måste även komma igång med vattenbyten mer ordentligt. Jag behöver en till tunna för att göra detta smidigare för mig.

Jag har gjort en vändning på ljusfronten med, jag har bytt ljuskälla. Nu har jag T5. Första gången jag gör något allvarligt försök på det. Jag har just nu lite taskiga rör jag hade hemma i en 4x39W Aqua Connect ramp. Men har beställt hem fyra nya ATI rör. Först kika jag på Aqua Lights rör för de var så sjukt billiga, men jag valde ATI sedan ändå då det kan vara värt att köpa ordentliga grejer när jag ändå kostar på mig. Får förhoppningsvis hem de nya rören nästa vecka. Det är väldigt skönt iaf att ha en tyst ramp igen. Mina olika LED funderingar blev så komplicerade och dyra att jag inte orka ta tag i de, rampen är min sambos som bara låg i förrådet så den kosta mig inget. Så det här blir bra. Nu ska jag bara fästa den vid karet på ett bra sätt...

Jag har nu löst min bästa lösning hittills för fiskar som simmar in i överrinningen. Tror jag, men den är snäll mot fripassagerare iaf utan tvekan.

En grej jag märkt jämfört med mitt gamla rum där karet stod innan är avdunstningen. Den har ökat något otroligt här, det är mycket torrare luft i lägenheten. Det dunstar nog 3-4 liter om dygnet här. Med täckglas. Det kan bli besvärligt. Men jag kan alltid hälla i lite KH buffer i påfyllningen iofs så får jag en halvautomatisk och jämnare dosering av det. Gäller bara lista ut hur mycket KH som går åt i veckan ungf.

Inga bilder idag, det orkar jag inte med. Det blir nog när de nya rören kommit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Nu har det gått en stund igen. Dags att skriva något.

 

Karet har tuffat på sedan sist, mest lite på latsidan från mig. Har inte orkat lägga allt för mycket tid på det dessvärre. Akvariet ser helt ok ut men jag kämpar lite med fulalger och har ingen direkt tillväxt på någon av korallerna. Ett litet bekymmer tycker jag är att allt blir relativt blekt. Detta är väldigt tydligt med mina sinularia. All sinularia jag har kommer från samma källa nämligen. De blir vit-gröna i mitt kar men är i princip bruna i donatorburken och håller även den färgen till en början i mitt kar.

 

På fiskfronten har det stått ganska stilla, min kejsare har dött. Vet ej varför men en dag gav han upp helt plötsligt. Så kan det bli. Annars har jag mina fem fröknar och kirurgen. Vet inte vad jag ska investera i för mer fiskar. Något nytt kan man ju köpa...

 

Här är karet idag:

 

post-2341-0-43267600-1450388772_thumb.jp

 

Här är ett taskigt foto på min fortfarande ej färdiga ställning och överblick. Ska även forma om rampens fäste så den ligger på bättre.

 

post-2341-0-07446500-1450388772_thumb.jp

 

Teknikmässigt har jag gjort om lite. Jag gilla inte de trista algerna så jag återinförde min skummare. Jag satte den i ett separat fack jag matar med en 300 liters pump. Så återcirkulerar vattnet mer i skummaren. Slängde i ett innerfilter och lite filtermedia med den för att dra nytta av det förhoppningsvis lite syrerika vattnet. Kanske blir det bra...

 

Har väldigt mycket skräp uppe i visningskaret, därför hänger tunze streamern däri. Blåser runt lite då och då. Jag får byta lite mer vatten ett tag och kanske försöka hitta någon bra powerhead med klocka man kan köra vadd i. Kan bli bra...

 

post-2341-0-56415600-1450388771_thumb.jp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Lite sent men tackar för de positiva orden :-)

 

Här har det inte hänt jättemycket, men karet går framåt långsamt ändå. Den största skillnaden jag gjort är att jag börjat byta mer vatten. Försöker byta 50 liter i veckan. Vilket iofs nog varit ganska normalt, jag har varit otroligt dålig på att byta vatten här... Jag försöker suga ut och göra rent så mycket som möjligt varje gång. Kriget mot algerna i sig går inte helt oväntat väldigt långsamt. Men positivt är att resten av invånarna verkar väldigt positiva till de ökade bytena. Flera av korallerna ser mycket lyckligare ut, framför allt min Sinularia Dura som jag tror växt lite tom, den sträcker ut hela kroppen och polyperna mycket mer iaf. Även min Lobophytum ser ut att vara positiv. Min Sacroptyhon ser tyvärr ganska eländig ut, men den sträcker sig fortfarande ganska mycket på dagarna. Kan det gå fragga ner den kanske om det är något fel med själva huvudkolonin? Får jag väck de flesta algerna så att ett fraggsubstrat har en god chans testar jag nog.

 

Mina stjärnpolyper lever, de verkar varken frodas eller dö av, alltid något :-) Till min stora förvåning verkar även min Pavona Cactus leva! Jag placerade en sinularia korall för nära den och den växte på den och då verkade den den. Men nu tusan verkar ett hörn längst från sinularian börjat lysa grönt igen. Spännande... Får byta mer vatten. Kalkalgerna har tagit en återkomst med, syns dåligt men på vissa ställen finns det tveklösa bevis på detta.

 

Jag är sugen på att ändra lite teknik i karet. Jag tänkte ändra cirkulationen en del, inspirerad av Jonas Romans tråd och Lasses inlägg i den som verkar säga att ganska lite syresättning sker vid ytan. Så jag tänkte mångdubbla och förstora upp utblåsen på mitt strilrör för att behålla samma flöde, men sprida ut det något våldsamt för att skapa ett mer långsamt flödande vatten. Gärna något som påminner om i princip stillastående vatten.

 

Min tanke från början med att ha den starka kraftigt riktade cirkulationen har gått i kras totalt. Tanken var ju att allt bös och elände skulle fara runt och upp i avrinningen. Det har jag insett är ett önsketänkande med våra eländiga stenar :-) De är ju som gjorda för att skapa fickor där grums ansamlas och ligger och pyr för att skapa härliga alggrogrunder. Sedan när algerna växer är de kleniga och onda och mer skit fastnar i de, en ond cirkel... Nästa gång skapar jag korall karet med gråsten istället...

 

Jag är även sugen något våldsamt att byta belysning över kart med. Lysrören verkar fungera, det växer ju. Men ljuset är ju tråkigt något fruktansvärt. Sterilt, och färgtemperaturen är trist. På ett av mina sötvattenskar installera jag ny belysning för ett tag sedan i form av halogen lampor, vår tveklöst mest bespottade ljuskälla. Jag har varit väldigt sugen på att testa det över karet här med. Det plockar fram färger på ett helt annat sätt. Men köra bara halogen kommer bli på tok för varmt, dessutom vill jag nog ändå ha ett något kallare ljus. Lite mer blått skulle nog balansera ut det gula som dominerar lite, speciellt om man inte har vattnet tillräckligt klart. Jag starta lite i smyg en tråd i belysningsdelen om alternativa LED ramper för att få ut lite ideér om att ha två reflekterade längder med blå dioder och UV för att få en extra skjuts där till en eventuell ramp... Men jag tror jag är för trött nu så jag kommer nog inte bygga någon ramp. Den lätta lösningen vore nog istället att bara koppla upp min MH ramp istället. Problemet är bara att hitta en lampa jag gillar till den. Överväger att skaffa en 150W ramp istället. De har mycket bättre utbud av lampor och de är dessutom mycket billigare. 150W räcker säkert för mig iaf...

 

Jag är även sugen på att skaffa fler koraller. De ser ju fina ut och konkurrerar ut algerna då de skuggar stenarna. Helst hade jag haft mer Sarcopyton med långa tjocka polyper, de är min favorit. Av någon anledning har jag aldrig fått skivor att trivas i detta kar, kanske för stark cirkulation? Om jag bygger om röret ska jag testa det igen.

Dura.JPG

Lobophytum.JPG

Overview.JPG

Sarcophyton.JPG

Stjärnpolyper.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Delarna till nytt strilrör har inkommit. Ska köpa en stegborr med bara så jag kan göra fina hål i det med. Sedan ska vi se om vi kan fördela flödet jämnare över karet och se vilken effekt det gör på systemet...

 

Jag har även fått ett pH test, så nu har jag mätt pH lite här också. Det var tusan i mig inte lätt dock, jag köpte saliferts test men känner mig väldigt osäker på resultaten från det. Man vänjer sig kanske lite... Hur som verkar pH gå upp en del efter att lampan startar iaf, från vad som verkar vara under åtta till lite över åtta i pH. Jag tycker mig se en antydan till högre pH i skummarfacket med. Oavsett så ligger jag ju normalt, vilket är ganska lågt. Jag hade gärna viljat ligga vid 8.3 och uppåt. Mörkgrön färg... Får läsa på här och se om det går uppdatera det till bättre, ämnet är ju på tapeten...

 

Jag har även suttit och läst på massa om ljus, och kommit fram till att jag har för lite ljus! Det vill jag dock minnas att jag redan kommit fram till innan... Mitt kar har en bottenyta av en halv kvadrat(0,495 m2) ungefär. Nu har jag ca 160 W lysrör över karet som då motsvarar ca 320 W per kvadratmeter. I huvudsak försöker jag hålla ljusälskande mjukkoraller som för mig växer väldigt dåligt utan verkar bara trivas. Mina ökade vattenbyten verkar höja deras trivsel men jag ser ingen direkt antydan till tillväxt. Så jag tänker fortsätta sköta vattnet men öka nästa parameter som då blir ljuset. Jag har mest gjort eftersökningar på reefcentrals Tank Of The Month artiklar där de har ljuskrävande kar, de verkar ligga på 800 till 1200 W per kvadratmeter, men oftast lite högre kar än mitt så jag vågar ta lite i underkant. Har även jämfört mig lite med andra här med och jag ligger ändå i lä. Ljus är svårt, men det är ju trevligt så jag får öka :-)

 

Jag har dammat av min metallhalogen armatur och testkör nu min ena Watergrass lampan bakom mig över golvet för att se om den fortfarande håller på att stänga av sig. Men den verkar hålla bra, peppar peppar... Jag slänger troligtvis på den över karet snarast om lampan håller, då blir jag uppdaterad till ca 500 w per m2. Jag vill nog helst ha runt 600 w egentligen men då behöver jag skaffa en ny ramp. En med dubbla 150W lampor hade nog fungerat perfekt.

 

Jag gillar MH som jag tidigare skrivit men det känns tyvärr lite som att mediet är döende. Det finns mycket bra info om de på nätet men det mesta är gammalt och jag tycker de flesta rekommenderade lampsorterna har försvunnit. Helst hade jag viljat ha Iwasaki 6500 K lampor. Som både borde ge det varmare ljuset jag gillar titta på och dessutom ha utmärkt med kraft för tillväxt. Men de hittar jag ingenstans, de verkar helt borta... Det finns en del lampor kvar men de flesta verkar vara dyrare "blå" lampor. De är jag inte intresserad av. Sedan finns det ju en stor uppsjö billiga "no-name" lampor. Men utan att kunna mäta på de är jag inte så sugen på att testa de bara sådär, hade jag haft mer effekt kanske än 250W kunde jag testat ändå... Får se hur jag gör. Jag köpte tidigare en Osram lampa som dock har lite för kraftigt grönstick, men själva lampan i sig hade en helt annan bygg kvalitet än mina övriga lampor, den hade finare och jämnare keramik, snyggare skarvar och texten på lampan i sig ser fortfarande ut som den gjorde när lampan var ny, till skillnad från mina andra lampor där den brunnit bort ganska omgående. Det ger ju en tanke om att byggkvaliteten inte nödvändigtvis är helt jämn mellan tillverkarna. Men bara ljuset är rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har jag satt upp MH armaturen, byggde en liten hylla åt den att sätta på för jag kände inte för att borra i taket... Nu ska här bli ljus, nu får vi börja på strilröret och ett vattenbyte, tagit fram byttan redan.

 

Jag behöver fixa klart bänken någon dag med, en list som döljer skivan karet vilar på och snygga till min avrinningsbox med på något vänster...

IMG_2440.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rumpetroll! Jag gjorde en felbedömning, eller ja, innerst inne visste jag att det borde bli så men så är det :-)

 

Jag har satt i mitt nya strilrör med sina massiva hål. På den positiva sidan ledde det till ganska kraftigt ökat flöde, jag fick ställa om kranen ganska mycket. Men jag har placerat hålen för tätt, för att få ett jämnt flöde över ett helt strilrör behöver man antingen strypa flödet en del, eller så får man borra hålen glesare och glesare desto längre från pumpen man kommer. För vattnet försöker alltid ta sig ut längst bort i röret i första hand och så byggs trycket bakåt. Aja, överlag blev det nog mildare iaf :-)

 

Jag har sjukt mycket skräp i karet dock, antagligen är det mitt största bekymmer nu bortsett från ljusmängden. Det bästa är nog att ösa i ett par hinkar i stenen innan man byter så att skiten spolas ut ordentligt. Nu blev den ju kvar istället då jag hinkade i det nya vattnet när jag bytt klart... Ihärdighet betalar av sig i längden.

 

Den nya lampan fungerar inte så bra som jag trodde tyvärr. Den stänger fortfarande av sig ibland, dock ungefär en gång var fjärde timme. Så det problemet är inte så illa. Lampan verkar känslig. Går kanske få stabilare om man kortar sladden och går igenom kopplingarna så det inte är någon oxid eller så på de. Men ljuset ser även lite sådär ut, det ser lite dunkelt ut jämfört med mina andra lampor. Som att den inte körs ordentligt eller något... Korallerna verkar nöjda iaf, de sträcker på sig. Jag står i ett dilemma, ska jag anse att 250 räcker och köpa en riktig lampa(triton hade visst för bra pris hitta jag) eller ska jag investera och skaffa två stycken 150W ramper istället. Därmed få upp både spridning och ljusstyrka. Jag springer mellan de två, min sambo tycker MHn läcker lite mycket ljus så jag fundera på att sätta en sarg på karets topp, då kan jag montera in en liten LED ramp med bara blå-uv ljus för att få lite extra tryck där. Den grejen som LED gör allra bäst, blåljus...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrotlampa! I soporna åker den! Nu har den dött flera gånger under dagen och ljuset är skit iaf. Nu slängde jag i min Osram lampa istället, den var bara marginellt mycket gulare och skillnaden i ljusstyrka är enorm! Det är som att titta in i en exploderande sol när man tittar mot lampan. I ren ilska slängde jag iväg en beställning på en 14K BLV lampa hos triton nu, köpte även en impeller till min Aquabee pump som jag tänkte använda som snabbfilter med vadd. Men jag kom på nu att jag vet inte var min Aquabee pump är någonstans...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Redan några timmar efter att jag satte i 5K lampan så har algerna börjat fotosyntesa ganska ordentligt, ph vätskan såg lite grönare ut faktiskt. Blir jag ändå inte kvitt de än på ett tag så får de gärna producera lite syre iaf och suga upp lite Co2. Får kolla imorgon hur algerna ser ut när lampan fått gå ett fullt pass. BLV lampan kommer nog inte än på en stund men den här duger nog så länge.

Fotosyntes.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Undrar om jag borde byta titel på denna tråden, fast det blir nog rörigt, hela tråden handlar ju egentligen om tre olika kar. Den får vara som den är tror jag.

 

Karet går på men det gör även dessa alger som växer i det, hade glömt av hur tråkiga dessa är... De är gyllengula och slemmiga, jag vet inte om de kan vara kisel alger eller dinos kanske. Trivs gör de iaf...

 

Jag suger bort så många jag kan vid vattenbyte men de återhämtar sig ändå ganska fort. Kanske kan fortsätta byta vatten ändå och se om de ger sig? Jag kör dock fortfarande kranvatten, så jag kanske bara göder de vidare om jag har något i vattnet? Men jag är inte säker på det heller, jag tror det är mer troligt att det är något elände i min sten då jag inte kan bli av med det... 

 

I en annan tråd här nu så diskuteras det flitigt om ammonium bland annat och hur det kan gynna mikroalger, eftersom jag inte bryr mig så mycket om näringsvärden iaf så tänkte jag att man kanske kan försöka svänga detta lite och öka nitrifikationen i karet för att istället ha mer nitrat. Det är ju en byggsten för det jag vill hålla ändå. 

Jag har "kinesisk siporax" som jag låtit ligga i mitt skummarfack men har nu flyttat upp den till min avrinningsbox istället där jag tycker den borde få en effektivare placering och utnyttjas bättre pga högre flöde samt bättre kontant med huvudakvariets vatten. Jag kan putta i lite mer media innan det blir för högt så jag fundera på att investera i något mer... Riktig siporax kanske? Det är här jag är glad att jag valde så grova rör, allt media bromsade flödet en helt del först men det var bara vrida på kranen så löste det sig. Ingen bild tyvärr då jag glömde kameran på föreningen när jag skulle dokumentera sump bytet där.

 

Jag får se hur mycket lön jag får denna månaden, så kanske jag köper en ny osmos anläggning med ett bra silikat filter. Så raderar jag en möjlighet iaf.

 

Jag har köpt lite aktivt kol med, jag tänkte dosera lite på underhållsnivå för att se om korallerna reagerar positivt, min tanke var att då jag har flera sorters mjuka koraller kanske de slåss med gifter. Något större mirakel annars tror jag inte det utför. Nu ska jag bara se hur mycket som blir en lämplig dos till mitt akvarium...

 

edit. Just det, jag köpte lite nya koraller till karet med! Colan här på forumet åkte jag hem till för att köpa lite koraller och fick hem fyra stycken fina exemplar. En Sacrophyton, en sinularia, en Lobophytum samt ett knippe stjärnpolyper. De får jag fota, de har alla visat sig trivs än så länge trots algerna, Lobopytumen är iofs något tveksam men har börjat sträcka på sig och visa polyperna. Min gamla Sarcophyton verkar dock vara nästan död men jag skar bort en liten fragg iaf som jag hoppas tar sig. Hade varit trist att bli av med kolonin helt.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...