Gå till innehåll

Planeringstråd mikoto 160 liter


mikoto

Rekommenderade inlägg

Det var precis den jag tänkte på! Jimmy med det magiska minnet! Rolig tråd att läsa.

Det verkar som om bänk bygget kan komma igång här snart med. Farsan har hittat lite fyrkantsrör på jobbet som kunde fungera bra som stomme till bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har det börjat trilla in lite fler delar till karet.

Jag köper belysningen lite tö om tö, har fått hem en 50W diod och linser till denna och en till. Verkar vara trevliga grejer. Har prövat AC-RCs 20 W kombinations LEDs innan. Från början tänkte jag ha två 50W drivare dvs en per diod men när jag kikat lite så har jag upptäckt att deras 100W drivare borde fungera precis lika bra om man kopplar dioderna i serie. Så det får bli en sådan istället, så blir det mindre sladdar upp till rampen och billigare i inköp.

Har fått hem 10 kilo mer korallsand med om den jag har inte skulle räcka till det nya karet. Prövade ta hem ett nytt salt med för mig, Aqua Lights salt blev det. Får man se om det är något att hurra för... Då min inriktning fortfarande är "enklare" koraller så tror jag det kommer fungera bra. Det hade väldigt sympatiskt pris om inget annat.

Får nog beställa hem PVC snart med tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Det här projektet är inte dött, nu har det börjat rulla in lite saker!

Bioted Marine verkar inte har brist på fantasi när han packar iaf :-)

[ATTACH=CONFIG]80352[/ATTACH]

Fler grejer på G. Nu måste jag bli klar med bänken med...

Oj, kom det fram helt packat så ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer grejer, idag kom dioderna. Jag hade planerat att köra på multichips dioder, men de sluta sälja den dioden jag skulle ha och ersättaren var så dyr att jag tyckte det vägde tyngre att köra på Cree dioder istället. Så det blev så istället.

12 x blå XT-E

8 x kallvita XM-L

4 x neutralvita XM-L

2 x varmvita XM-L

Mest vitt den här gången, jag var sugen på att ha ett lite vitare ljus, lite blandning av vita för att lappa över våglängderna lite och förhoppningsvis ge lite bättre färgåtergivning.

post-5646-14468926228878_thumb.jpg

Två invertronics drivare med, har ingen erfarenhet av de men de lät bra. Jag trodde de gav konstant ström, men det är ju både 10V in och ut? Någon här som vet vad de är till för? Får googla upp manualer annars...

Flänsar köpta med. Är osäker på om jag ska gänga och borra eller limma de. Limma är ju helt klart enklare... Men då behöver jag nog mer lim.

Måste skaffa PVC lim och några muffar med, jag visste att det saknades något när jag la beställningen. Grr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10v Är väl styrningen till dom men du får nog komma med en bättre bild eller manual så man kan säga säkert, invertronics gör en del kraftiga don.

Om du vill ha ett bättre spann med färger så skulle du behöva turkosa och eventuellt röda dioder, dom olika starka vita har en begränsad verkan.

Det finns en kombo som verkat börja bli populär där man har 1 Royal 1 röd och 1 turkos som resulterar i nästan vitt ljus, detta används för att ta fram färger man missar med vita o blåa dioder.

Men med tanke på att du har XM-L dioder och 1/1 förhållande så tror jag det kommer bli en 6,5-8000K känsla på färgen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat lite nu och de hade fina datablad på Inventronics hemsida. De är visst dimbara, vilken trevlig överraskning. De kan dimras manuellt och då behövs bara en 20K potentiometer. Eller så kan man ha en akvariedator som klarar av att ge en analog 1-10V signal. Roligt värre.

Här är databladet om någon är intresserad: http://www.inventronics-co.com/uploads/2012_3_12143854.pdf

Drivarna känns väldigt robusta och trevliga. Jag köpte allt den här gången från ledgroupbuy och Inventronics var det de hade att erbjuda så de blev det.

Ja, det blir nog en färgtemp åt det hållet men det var medvetet. Jag ville ha ett ljus som påminner lite mer om en ljus överdel av revet den här gången. Ångrar jag mig får jag köpa fler blå dioder eller dimmra ned de vita. Det är kul dock det här med blanda färger, ser fram emot när det blivit mer färdiga lösningar av blandningar och styrkor för det. Jag valde att fega lite och köra vitt och blått, även om jag var så vågad att jag slängde in några NV och VV dioder. Har inga linser till dessa dioder nu dock, får se om det blir bra eller om jag ångrar mig. Det går ju åtgärda det med som tur är. Nu ska jag hitta ett par tysta fläktar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har suttit och grejat nu igen.

En tråd jag inte kunnat missa är lasses 100W hybrid LED tråd. Där satt jag och tänkte. "Den där skulle man ju skaffat...", men sedan kom jag på att så har jag tänkt hela tiden. Så jag tog bestämde mig för att försöka vara glad över vad jag har istället. Så jag drog fram mitt paket med LED kittet från ledgroupbuy jag beställde!

post-5646-14468926309368_thumb.jpg

Dessa kylflänsar använder jag till bygget, jag har velat fram mellan olika profiler, rätskivor och andra kylmonteringsalternativ. Men ingen verkar riktigt optimal så jag tog och köpte dessa som jag använde till mitt förra ledbygge med. De är tjocka och kraftiga. Jag tror de ska kunna hantera värmen med en väl riktad fläkt. Som jag driver mina nuvarande så håller de 18W kylda till rumstemperatur med en usel position av en fläkt.

post-5646-14468926308938_thumb.jpg

Från början tänkte jag bara ha 7-8 dioder per fläns, men jag fläska på med 13 stycken istället. Det blir strax under 50W LED totalt per fläns vid full ljusstyrka, jag tror de klarar det. Annars får jag bygga om. Jag har två till flänsar som är något mindre som det går flytta över dioder till i värsta fall.

post-5646-1446892630916_thumb.jpg

Dioderna blev limmade. Jag orka inte borra och skruva fast de i slutändan. Bättre att limma och få det gjort än att önska borrning men aldrig få det gjort. Min lathet går illa ihop med min ambition. Efter detta och nogrann koll av lödningarna så var det dags att testa...

post-5646-1446892630956_thumb.jpg

Och lyser gör det. Gud i himmelen vilket ljus! Jag är fortfarande bländad. Det är så starkt så starkt och så vackert så vackert. Det här känns bra mycket mer än strax över dubbelt så starkt som mitt gamla ljus. Tyvärr har jag klantat mig... Jag köpte en driver för lite! Så mina neutral och varmvita dioder är inte ens igång. Det här kommer bli super tror jag.

Jag hoppas kylflänsen ska klarar värmen, jag är förtjust i att ha dioderna ganska tätt ihop för att göra det till två starka ljuspunkter så att diodernas ljus flätas ihop trevligt. Men det ska nog gå bra, det tror jag...

Nu måste jag sova, varför gör jag dessa saker mitt i natten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, coolt!

Ingen som har någon åsikt om min vansinnes idé om att "laminera" två 4 mm glas med silikon istället för en 8 mm ruta? Jag vill tro på idéen, varför borde det inte fungera. De borde ju staga upp rutorna väl mot varandra.

Vad det gäller detta så tror jag inte mycket på att laminera.

Är det för ren ekonomisk vinning så är det bättre att du köper ett gammalt kar för några hundralappar och skär upp det.

Jag har själv kört dubbla glas i en sump. men detta för att få in bakgrundsfilm emellan.

se inlägg #23 i min tråd

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40440-Sardellen-uppgraderar-till-350L-h%F6rna-Sump/page2

Detta har inte varit hellimmat utan en grov och en tunn glasskiva med film emellan och silikon enbart på kanterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100x88x35 mm är yttermåtten på de. De är 5 mm tjocka på mitten av bottenplattan. Köpte de på Svebry som ligger lokalt. http://svebry.noxshop.se/?item_id=04-0600

Jag tror jag knep de sista dock, fast det kan de nog ta hem fler av.

Samma som dessa?

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/kylflans-oborrad-100mm-p90367

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bänken är färdig! Eller på god väg iaf. Alla fyrkantsrör är klara iaf. Det är runda ben på den dock, så jag får se hur det går att klä den. Men det ska nog lösa sig. Får ta konstruktören till hjälp... I värsta fall får man ställa ett skåp under den. Det går det med.

Så lite arbete till sedan är den delen klar. Kan nog beställa hem karet nästa vecka då.

Jag ändrar mina planer fram och tillbaka något våldsamt. Men nu är det så till slut att det ska borras här ändå! Två 32 mm ner och en 32 upp som förstoras till 40 på slutet. 25 och 32 ner är väl det normala men jag har ingen hålsåg till 25 mm genomföring och priset på genomföringarna i sig var ganska litet så jag kan lika gärna köra 32 på båda.

Det blir en liten ytavrinningsbox i karet och tre 60 mm hål som leder vattnet till en låda på kortsidan av karet där rören sitter. Jag har renderat en bild för hur jag tänker. Dock inga rör för att det är ett elände att rita rören tycker jag ännu så ni får nöja er med hål... Fast jag glömde såklart rita dit hålen för genomföringarna på boxen så de får ni tänka er dig med.

Det blir ett hål med ovanför vattenytan som returröret får gå igenom. I boxen så ska det sitta grov filtermatta i den triangulära delen så att det är en vattenspalt på 5x5 cm ovanför 60 mm hålen så att fiskar som vill testa boxen ej ska komma ut till den rördragna delen. Vattennivån i "avrinningslådan" kommer då bli 1 cm lägre än karets nivå. Vattennivån i karet blir 6 cm under glaskanten. Fiskarna ska då ej heller riskera att torka ihjäl ovanpå filtermattan. Det är nog lite klumpigt planerat men jag har försökt garantera att boxen och hålen ska ta de flöden jag vill ha igenom de.

Rampen ska få en liten makeover med inom kort hoppas jag så ska man kunna få ordning på den med...

Är är några taskiga och snabba renderingar på glaskaret.

post-5646-14468926336522_thumb.png

post-5646-14468926336779_thumb.png

post-5646-14468926337483_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Arbetet går inte blixtsnabbt men det går, nu är karet beställt iaf. Det borde komma hit nästa vecka. Annars har dagen ägnats mest åt LED rampen, den ska förhoppningsvis bli klar imorgon, annars blir nuvarande karet mörkt...

Det mesta är ordnat redan dock, fläktarna är monterade. Det som är kvar är väl att montera upp flänsarna på ett bra sätt i rampen, ska lista ut hur imorgon. Jag har testat flänsarna lite nu redan genom att bara lägga de ned och köra med en av fläktarna i rampen. De blir något varma men aldrig så varma att man inte kan röra de, snarare runt 37 grader. Det duger åt mig! Det får bli bra nog, det blir nog svalare med då de är ordentligt uppsatta istället för att bara ligga i rampen och dessutom orienterade på rätt köl.

post-5646-144689263498_thumb.jpg

Jag testa rampen i rummet intill, hade dörren lite på glänt. Det här häftiga ljusmönstret leta sig igenom dörrspringan.

post-5646-14468926349675_thumb.jpg

En bild av min bänk med! Eller bord kanske är mer rätt. Får se hur man kan lösa det med sakerna under, det är inte jättelätt att sätta upp skivor med runda ben på bordet... Men det ska nog ordna sig! Hålla lär det nog göra iaf, justerbara fötter med, så kan jag få karet i lod.

post-5646-14468926349552_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rampen lever! Nu är den kla... Funktionsduglig. Jag behöver fortfarande en drivare till de kvarvarande vita dioderna, snygga till kabeldragningen och fixa potentiometrar till dimmring om jag skulle försöka roa mig med det.

Här är rampen över gamla karet som fortfarande är igång, vad ljust och härligt karet blev, och då saknas ändå nästan 30W... Korallerna verkar glada med. Den låter bedrövligt dock, jag behöver köpa nya fläktar och gickla lite med fästena. Men då kan man fokusera lite på annat ett tag runt karet.

post-5646-14468926356097_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarium har kommit! Kanonbra service från Akvariecenter här i Skövde, gratis utkörning så klockan ett så kom akvariet.

Det kändes synd och läskigt att ge sig på att borra i ett helt nytt kar, men jag tog mod till mig. Borrningen gick bra dock, efter två haverier och ett lyckat försök att borra på en testskiva så kände jag mig manad och gav mig på detta. Jag borra först ut hålen i träskivor(med trä hålsågar såklart) som jag spände fast mot akvariesidan efter tips från Stefan Molin, detta fungerade kanonbra och gjorde att man helt slapp styra sågen när den tog sig igenom glaset. De första två hålen gick galant men det tredje hålet nog nästan tre gånger så lång tid, osäker på varför men jag tror sågen fastna lite. Men till slut gick det.

Jag hoppade att borra tre 60 mm hål för de såg så enormt stora ut när man gjort det att jag inte kan tänka mig att två inte skulle räcka för 5000 l/h(eller vad nu det slutgiltiga flödet blir).

Här är akvariet färdigborrat, tjocka fina rutor. Jag är ganska förtjust i Imazos basic kar, enkla och snygga. Täckglas följde med också, kanon då jag planerat att använda det!

post-5646-14468926400086_thumb.jpg

Här är hålen, ett 42mm och två 60 mm. Alla genomföringar blir i en separat låda brevid karet som jag får bygga upp nu. Även ytavrinningen får fixas till snart.

post-5646-14468926400368_thumb.jpg

Jag har beställt mer PVC hem nu med och bytt en fläkt i rampen. Rampen är inte jättetyst, men jag tror det beror mest på mina gamla fläktar och lite vibrationer. Det ska nog gå ordna i slutändan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det börjar ta sig nu :-) Inte så långt kvar...

Jag fick hem mina PVC delar idag, ännu ett roligt paket. Nu har jag nog allt sådant jag behövde. 42 mm hålsågen jag köpte gjorde perfekta hål åt Bioted marins 32mm genomföringar. Det var trevligt att märka, så slapp jag slipa upp hålen något.

Jag har beställt glas med nu av glasmästaren, det borde vara klart nästa vecka. Genomföringarna tog 60 mm utrymme som mest det blev bra med då boxen blir 8 cm invändigt på bredden.

Jag apar efter molin mycket annars, jag ska också har svängbara utblås...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ja just nu är det lite så. Jag tror plånboken tycker det med... Men jag lyssnar inte så mycket på den just nu för efter att kunna jobbat 6 veckor iaf i sommar så har den fått växa sig fet igen ;-)

Borra var riktigt läskigt men ganska kul, det blev bara läskigare efter varje hål för "fasen, nu har jag lyckats med två och nu kommer det gå skit på det tredje sedan kommer jag ångra detta i år framöver!". Men det gick bra. Om du vågar dig på saken så kan jag varmt rekommendera att borra ut guide hål på en bräda som du spänner fast, här är min bräda för 60 mm hålen.

post-5646-1446892644395_thumb.jpg

Den gjorde det mycket lättare för mina vingliga händer. Spänn inte för hårt bara, det gjorde jag på testbiten. Då går det kras väldigt fort... Spänn bara precis så att brädan inte kan röra sig. Tipset om att inte trycka som alla säger är med vettigt, det råka jag också göra på andra test försöket. Enda positiva var att det gick fort ;-) Som tur var så provborra jag på en separat glasbit som sagt. Den är i spillror nu, med ett fint hål på en av spillrorna.

Dagen här har det slitits! Mest ATS relaterat. Jag skar ut skivorna som ska bli reflektor skärm till min undervattens ATS. Vanlig skärbräda är materialet. Billigt, tung, styv och enkel att arbeta med. ATS skärmen ska bli 15 cm lång och ska givetvis har ljus från båda sidorna. Höjden blir nog runt 10... För det var ungf så hög skärmen blev(12 cm). Totalt nästan tre gånger större än min nuvarande. Jag gillar undervattens ATSen men jag tycker inte om att det är så luddigt runt den, storleksrekommendationerna känns tveksamma och det finns ingen rekommendation på hur stark luftpumpen ska vara.

post-5646-14468926443687_thumb.jpg

Min ATS drivs av en luftpump, en Schego Optimal. Den presterar utmärkt men låter tyvärr något förskräckligt. Stryper man den så blir den någorlunda tyst men då blir luftströmen bedrövlig. Så jag har byggt en låda med biltemas ljudisolering på insidan som pumpen får stå i. Här är den öppen men när jag är hemma sätter jag på sidan, när jag är borta ett tag tänkte jag öppna den. Jag tror inte det är någon större fara egentligen, för pumpen är redan så inkapslad att jag tror inte att den blir så mycket varmare av att sitta i lådan. Men jag tänker jämföra temperaturer för säkerhets skull. Givetvis har den ett ganska stort lufthål ovanpå. Resultatet av lådan verkar ännu lovande iaf, men jag märker först inatt hur väl det fungerar. Då allt annat i rummet är tyst.

post-5646-14468926444466_thumb.jpg

Jag har även fixat klart mina vridbara utblås! Woho. Här är ett komplett sådan, det enda som saknas är 32 mm rör av valfri längd. Översta ringen limmas fast på röret och den undre ringen limmas fast i 40 mm vinkeln. Så kan det undre 32 mm utblåset roteras efter behag. Var lätt att konstruera även om det var riktigt jobbigt att försöka sätta ihop hur det skulle fungera i huvudet :-)

post-5646-14468926444216_thumb.jpg

Mycket gjort idag! I helgen blir det nog paus så tar jag och fixar mer nästa vecka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...