Gå till innehåll

Planeringstråd mikoto 160 liter


mikoto

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...

Två veckor senare, det har inte hänt överdrivet mycket med akvariet. Det är fortfarande en kamp mot fulalgerna, de är riktigt trista :-)

Här är dagens värden:

Ca: 420

Mg: 1320

KH: 7.7

SG: 35 ppm

Känns bra, har lyckats vända från mina gamla värden och jag lyckades ta mig tålamod att fixa det över flera veckors tid. Jag har inte mätt på ett tag, inte sedan senaste vattenbytet för nästan två veckor sedan men jag verkar inte ha någon direkt förbrukning av Mg och Ca än, men jag ska hålla koll på de ändå. Kh verkar förbrukas lite grann för jag sikta på 9 Kh när jag buffra upp vattnet, jag testar öka till 8.7 och mäter snart igen. Kh är ju det som är lättast att mäta så det kan jag försöka hålla lite bättre koll på.

I korallväg har jag nu fått tre hinkar korallfraggar av Wiking :-) Det mesta hamna i mitt temporära 54 liters akvarium men några piloter hamna direkt i 250 liters karet med. Den har inte dött än iaf, men jag kan inte säga om den växt heller. Den verkar sträcka på polyperna iaf, grön fin motipora. Jag fick lite röd montipora och bubbelkorall också. Bubbelkorallen ser lite medtagen ut men den ser ut att kunna repa sig. Det var en rejäl kluns av den jag fick. Roligt att testa, även om jag är mest för mjuka koraller ;-)

I min kamp mot fulagerna har jag börjat dosera nitrat igen, under mer kontrollerade former. Jag får direkt svar på Caulerpan när jag tillsätter nitratet, jag ser varje morgon hur det har växt under natten. Ganska spännande. Min Xenia har skrumpnat ihop väldigt kraftigt, men den har nog börjat blåsa upp sig lite grann efter nitrat tillsatsen, blir kul att se om det hjälper den hoppa igång igen. Xenia har inte tagit sig riktigt bra i något av mina kar jag testat i, men den ser nog värst ut i det här än så länge.

Övriga koraller ser ut att må bra, i vissa fall väldigt bra. Speciellt glad är jag över att min sinularia dura börjat spänna upp sig igen. Hoppas den växer sig stor och fin med tiden. Jag doserar upp nitrat med två ppm om dagen nu, innan körde jag på 1 i en vecka men jag testar två nu istället för att se om det hjälper bättre mot Xenian och Caulerpa tillväxten.

Jag har även tänkt lägga i resten av min sten snart, det känns onödigt att dra ut på saken. Kanske gör jag imorgon... Kanske. Måste bara stapla upp den på ett vackert sätt.

På lördag är det korallträff med, tyvärr krocka det med Skövde Akvarieförenings årliga göteborgs resa så jag hoppar träffen. Har sett fram emot länge att åka till Ciklidhuset och få tag på lite fler fiskar, de skulle ha inne en Scopas kirurg bland annat som jag väldigt gärna vill ha. Men jag hörde på telefon idag att det verkar varit några norrmän där för ett kort tag sedan och nästan tömt hela affären på saltvattensfiskar, grr! Hoppas det finns något kul kvar åtminstone. Annars får jag väl leva med två fiskar i karet till sommaren då det kanske kommit in lite nytt... Jag har ju mina två andra fiskar i 54an som tur är, jag har även funderat på att ta hem mina tre fiskar från föreningen. Men det blir ett senare projekt för jag har fler planer där isf... Kanske en realisering av en dröm samtidigt, kanske...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var i Lerum i går och de hade lite smått och gott, men såg lite utplockat ut i en del kar. De hade en fin liten Wetmorella längst in i källaren i ett av karen. Inte en albofasciata, utan någon annan, kommer dock tyvärr inte ihåg vilken, men eftersom mitt kar är så nystartat och jag redan petat i två clowner fick det vara för den här gången... De hade en riktigt fin Porites med många christmastree-worms i också som jag blev sjukt suygen på, men skynda långsamt å allt det där... Du hittar nog något :) Min sambo blev överlycklig av bumblebee-snails som han hade ett överflöd av. Pluspoäng till mig där och snällt för plånboken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter lovande, och ja, jag tror jag hittar något ändå. Jag brukar inte vara så svårcharmad ;-) Jag vill nog ha några eremiter till, min C. Elegans har jag varit mycket nöjd med. Kanske har Göran några inne, sjöborrar vill jag ha egentligen men jag måste nog ligga lågt med de tills jag listat ut varför de inte klarar sig hos mig egentligen. Wetmorella låter skoj, men den kommer nog mobbas ihjäl av min armada av mördarfiskar som kommer huseras i karet.

Humlasnäckor är fina, trevliga djur. Tyvärr delar mina snäckor samma öde som mina sjöborrar, de håller sig aldrig i liv här. Fast humlorna har nog klarat sig längst ändå, möjligvis klara sig nassarius snäckorna längre... Usch, det här låter bedrövligt. Nu vill jag inte ha mer dödsfall!

Ska försöka ta några bilder med snart, jag behöver lära mig ta ordentligt kort oavsett på karet. Usel kamera eller ej...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

I korallväg har jag nu fått tre hinkar korallfraggar av Wiking :-) Det mesta hamna i mitt temporära 54 liters akvarium men några piloter hamna direkt i 250 liters karet med. Den har inte dött än iaf, men jag kan inte säga om den växt heller. Den verkar sträcka på polyperna iaf, grön fin motipora. Jag fick lite röd montipora och bubbelkorall också. Bubbelkorallen ser lite medtagen ut men den ser ut att kunna repa sig. Det var en rejäl kluns av den jag fick. Roligt att testa, även om jag är mest för mjuka koraller ;-)

...

Den där bubbelkorallen har jag tidigare delat mitt itu ett par gånger under årens lopp, växer så den knakar. Denna gången delade jag den i 4 eller 5 bitar, jag behöll 3 mindre bitar så den du har nu är 'moderkorallen'. Jag är säker på att den tar sig hos dig. Den var ju ganska stor så om du vill så kan du dela den i 3 bitar, då har då ändå minst 3 knytnävsstora köttstycken kvar när var och en blåst upp sig. Den vill ha lagom av allting, vattenrörelse, ljus och näringsvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking: Aha, låter spännande. Den kommer nog trivas bättre i huvudkaret då än det temporära den gått i här. Jag flytta över den lilla biten först efter att du skrivit och den verkar redan trivas bättre. När den ser bra ut flyttar jag över moderkolonin, om inte innan.

Manks: Nej, de är ganska stora, han hade inga inne dessvärre, de hade sötvattenspiraterna från fienden i väster tagit...

Skövde akvarieförenings resa är över nu, jag fick med en del kul hem i slutändan ändå :-)

Ciklidhuset var ganska utplockat dessvärre. Inga av mina förhandsval fanns kvar. Men jag lyckades sno ihop en lista ändå. Därifrån fick jag följande:

* Pholidichthys leucotaenia , brukar kallas Convict Blenny

* Amblyglyphidodon ternatensis , brukar kallas Staghorn damsel

* Lysmata ambionensis , putsarräka

samt en eremit, tror det är en

* Calcinus leavimanus

Han hade en dökul grön krabba med, men jag hoppa den... Ångrar det lite, men lite ångest får man ha. Rörmaskar hade han med... Får bli nästa gång.

Sedan åkte vi förbi Hercules Zoo med och de hade ovanligt många fiskar i saltväg så där fick jag få kul köp.

* Zebrasoma Scopas

* Centropyge eibli

Så nu har jag båda kirurgerna jag ville ha och en dvärgkejsare. Kul fiskar.

Min gamla kirurg blev mycket upprörd över de nya fiskarna dock. Han har spännt sig som tokig och dansat med Scopas och Eibli i en timma nu. Frökenfisken verkar inte sugen på att slåss tillbaka så han simmar mest iväg, fisk nummer fyra är på tok för upptagen med att slåss med sin spegelbild för att hinna bli jagad.

Nu får vi se hur det går...

Möblera om halva karet ordentligt igår med, nu lär algerna förbereda en ännu större invasion...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan jag informera dig om att jag köpte en Zebrazoma scopas på Herkules Zoo den 7 november 2006. Den var ca 2,5 cm. Det första året dubblade han sin storlek och nu är han kanske 1 dm, han har inte växt på flera år. Utmärkt fisk som antagligen kommer att överleva mig:)

En Centropyge eibli hade jag under många år på 80-talet. Jag skulle vilja ha en nu också, men jag har ju redan 6 stycken dvärgar så det går tyvärr inte:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, kul att våra kom från samma ställe. De hade en liten på runt 4 cm inne där. Men jag var rädd att den skulle kanske ha svårare att hantera om någon av fiskarna hemma var tuffa mot den så jag tog en lite större som de också hade inne. Den är lite mager men äter väl och jag ser att han noppar för fullt på algerna så det problemet löser sig nog. Eilbin är fin ja, han noppar också väldigt bra på algerna. Han är lite skygg av sig, kom på i efterhand att det finns ju en kirurg med som ser ut som eilbi när de är små, men jag tror jag har fått den riktiga varan :-)

Här är den lilla bubbel koralls fraggen med, den verkar börja anpassa sig till akvariet. Jag hitta ett bra ställe att sätta den på och varje dag ser den lite bättre ut än så länge. Kul, får nog flytta moder kolonin strax med. Det är nog för strömt i 54 liters akvariet för den.

post-5646-14468928906507_thumb.jpg

Här är även en överblick på hur akvariet ser ut nu, bruna alger i botten och gröna i mitten. Men korallerna verkar trivas mycket bättre på sistone. Det kanske inte var fel att korrigera upp värdena. Får fortsätta byta vatten och suga ut alger nu bara. Dosera vidare nitrat med. Får nog köpa ett nitrat test bara även om jag inte litar på deras kvalitet, men jag behöver veta om nitraten samlar på sig eller sugs upp direkt av algerna...

post-5646-14468928906741_thumb.jpg

Roligt nog var nästan alla fiskar med på bilden, bara "ålen" som dolt sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag mekat med rampen. Jag har nu flyttat över min huvudramp till huvudkaret numera så nu är MHn borta så länge.

Jag fick koppla om rampen lite. Jag har varit lite besvärad över att det blivit för varmt i den så jag gjorde en ny lösning här.

Min ramp har 8 kallvita dioder, 6 st mix av neutral och varmvita dioder och 12 blå dioder. Innan har dessa varit på tre olika slingor. Men nu har jag kopplat om istället så att de blå och varm och neutral vita dioderna sitter på en delat slinga. Denna är även uppdelad så att dioderna körs på två parallella slingor. Nu får alla de dioderna 700 mA var med andra ord. Detta fungerar väl för även om ena slingan lägger av så kan dioderna palla 1400 mA utan besvär.

Kylflänsarna är mycket svalare nu :-) De kallvita har dimbar drivare så de kan jag justera styrkan på för att få en trevlig färgtemp. Utan de kallvita får jag ett väldigt lila sken som lyser på morgon och kväll och sedan slår de kallvita dioderna in och ger ett trevligare vitt ljus. Får se hur det växer nu med bara men det går nog bra...

post-5646-14468928943326_thumb.jpg

Rampen är tyvärr inte så vacker men det får duga, men jag måste få tummen ur och byta fläktarna snart. De låter inte kul alls...

Min 54 liter har fått min 50W diod så länge neddimrad till ungefär 30W, flänsen blir på tok för varm vid full styrka. Notera min vackra upphängning...

post-5646-14468928943131_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imorse var det spännande här! Jag vakna vid 7 tiden av att det lät "bom!" i rummet, följt av ljudet när returpumpen stänger av och allt blir tyst. Prövar tända lampan och det testet visar att proppen gått. Dessutom börjar det lukta konstigt i rummet. Förbannelser och demoner med snedrivna tänder var tankarna som for omkring i huvudet på mig när jag tänkte mig scenariot att kanske returpumpen gått sönder och det bök det skulle innebära att installera en av mina reserver. Men den brända doften kom från mitt 54 liters kar. Det var doppvärmaren som ledsnat på livet, mitt itu hade den gått. Lukten av bränd metall var påfrestande.

Vetekatten varför den givit upp, men den har blivit redigt algbevuxen på sistone. Trodde aldrig att det skulle kunna orsaka något sådant här men i fortsättningen ska jag göra rent mina värmare mer noggrant... Som tur var hade jag blandat upp nytt vatten till karet igår så jag kunde byta 25% på en gång. Glad att det här hände när jag var i rummet iaf, det hade nog varit lagom kul om jag inte varit hemma, då kunde allt stått av i kanske två dagar i värsta fall...

Stora karet fick ett vattenbyte igår med på 40 liter. Idag ser allt mycket lyckligare ut än det gjort innan, måste byta mer vatten tror jag. Fick en del alger utsugna med på samma gång så nu ser det lite roligare ut för ett tag framöver igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Såhär ser bubbelkorallen ut idag, den tar sig riktigt fint :-) Den ser inte så stor ut på bilden men är stor som en knuten näve nu iaf, innan var den bara stenen nästan. Såhär får den gärna se ut, varje dag.

post-5646-14468929088095_thumb.jpg

Några av fiskarna ville vara med på bild för en gångs skull med.

De bruna tråkiga algerna växer fortfarande hejdlöst men korallerna ser bättre ut än någonsin. Det enda som är synd är att små koraller lätt blir övervuxna och skymda. Större kolonier fungerar därmed bäst. Imorgon blir det vattenbyte igen så mer alger kan sugas ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det där är moderkorallen så kommer han att vara stor som en handboll till sommaren. Hos mig var ju hela 'paketet' större än en fotboll. Jag behöll ju tre bitar och alla är som din i storlek. Fortsätt byt vatten regelbundet och sug ut algerna, kanske kan även tillväxt på korallerna förbruka näring så algerna hämmas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det där är den lilla fraggen jag fick :-) Moderkorallen står längre in, den är inte riktigt lika fin men börjar ta sig riktigt bra den med!

Sög ut alger igår med och karet ser mysigare ut.

I förrgår så släppte jag även i två nya fiskar, en frökenfisk och en pyjamas läppfisk. Igår var frökenfisken där men idag har jag inte sett den. Jag har kikat och kikat... Nu tänkte jag bara för säkerhetens skull kika i sumpen med...

Tror fasen att fisken är där! Hur tusan kom den dit! Helskinnad dessutom. Den måste skyndat sig att hoppa över till överrinningsboxen igår när jag gjorde rent förfiltermattan och på ett mirakulöst sätt överlevt hävertröret ner! Det röret är rena kvarnen med 6000 liter i timmen genom en kulventil. Nu var fisken liten men det känns ändå livsfarligt. Jag tror inte den hoppa ner genom evakueringsröret...

Aja, fisken ser skärrad men frisk ut så nu får jag försöka fånga stackaren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 fiskar på runt 250-300 liter vattenvolym borde fungera ganska bra. Jag har inte märkt någon trend åt det värre sedan jag ökat fiskantalet så jag tror inte det gör till eller från. Jag är helt säker på att problemet ligger med min sten, det är något i karet som läcker ut något och det ordentligt.

Jag är inte så bekymrad över algerna egentligen utan det besvärliga är att även de högre macroalgerna slås ut av den här cyano/dino/kisel algs invasionen jag slåss emot. Det tyder på att något är konstigt. Den slogs jag även mot i mitt förra kar(som hade samma sten) och här. Båda karen visa ingen större skillnad oavsett om jag hade fisk i öht eller inte. Kirurgerna och dvärgkejsaren betar dock en hel del av algerna och gör nytta där. Övriga fiskar är små 4 cm fiskar så deras last är nog relativt försumbar.

Jag ska byta sumpen med annars och starta ett refugium med alger och omvänd belysning alternativt en ny kraftfullare ATS än min gamla som jag till slut ledsna på då den blev dåligt implementerad. Men just nu är inte målet nödvändigtvis att utrota algerna, utan att utrota de trista slemmiga algerna och gynna en tillväxt av högre alger. För så länge inte algerna stör mina koraller så stör de inte heller mig.

Iom att min nya ramp blivit klar med så har jag kunnat dra ner det vita ljuset till en fjärdedel av vad jag kört innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag funderar hela tiden på lösningar.

Jag tror att jag har ett överskott av fosfat och ett underskott av nitrat. Jag har en nitrat lösning, om jag tillsätter den så att den höjer nitratvärdet i karet med 2 ppm på kvällen så ser jag direkt på morgonen efter hur Caulerpa algerna skjutit nya fina skott. Annars växer de väldigt långsamt. Så iaf så verkar en brist på nitrat ur de algernas synpunkt vara växtbegränsande där. De bruna tråkiga algerna jag inte riktigt kan identifiera tror jag är ett resultat av att jag har ett överskott på fosfat och de klarar sig utan nitrat, det kan vara en form av cyano. De klarar sig med bara fosfat.

Men det är mycket svårt att hitta en bra dos för nitrat tillsättning då jag inte kan mäta den på ett stabilt sätt. Så jag doserar mycket små doser tills vidare och inte helt regelbundet för att kunna identifiera ändringar i systemet av doseringarna.

Om jag har för mycket fosfat så kanske en absorberare inte skulle vara fel dock, det är den metoden jag tycker är mest intressant nu. Kolkälla kan jag inte dosera manuellt då jag inte är hemma här med akvariet varje dag och det kan bli en oregelbunden dosering. Jag tror inte det fungerar bra med min filtrering som använder filtermattor med, de kommer nog slamma igen fort.

Men jag ska nog testa fosfat absorberare ett tag, det vore intressant att se om och i så fall vad för skillnad det gör.

Idag morse med så tyckte jag att jag såg något i min överrinningsbox med... Tror fasen att min Parasema fröken var där igen! Först tänkte jag Houdini... Men sedan såg jag att en eremit satt där med. Det visa sig att min förfilter matta har krympt ihop lite och lämnat en öppning som de kommit in genom. Så nu är det problemet löst iaf...

post-5646-14468929119248_thumb.jpg

Jag arbeta lite över sumpen med, jag är lite less på att det är så mörkt där jämt så jag montera upp ett 21W lysrör där. Nu har jag bra ljus. Måste köpa en strömkontakt till den bara. Jag köpte en sådan här: http://biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-46392/

Jag har köpt andra 21W armaturer på biltema innan men den här var visst annorlunda. Mest uppenbart var att det sitter ingen strömkontakt på eländet! Den verkar vara till för att monteras i anslutning till någon kopplingsdosa eller liknande... Industrimodell antar jag. De hade den andra varianten kvar med, den var dyrare men jag rekommenderar den mer. Lättare att länka ihop fler armaturer, trevligare och löstagbar strömsladd och en bra strömknapp monterad på. Men det följde med ett 865 lysrör till den här dock. Det var inte så tokigt. Väldigt kallt ljus faktiskt...

Nu är den monterad och uppe iaf, lite lättare att arbeta där inne nu.

post-5646-14468929118883_thumb.jpg

Nu ska jag bara bygga klart botten på skåpet med....Varför är jag så seg.

Planen är att sätta in en ny sump, det har det varit länge. En ganska lång med ett stort refugiefack där jag kan ha alger och otäcka djur. Det blir schysst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för värde på fosfat och nitrat? Om din caulerpa reagerar positivt på nitratdosering så skulle jag nog testa att tillföra det dagligen. Men du bör mätta din nitrat så du vet om den ökar eller minskar i vattenkolumnen.

Jag plockade ut min biopellets ur mitt kar idag och sköljde den ordentligt under vattenkraften. Tänkte låta den torka och sedan väga. Möjligen så har jag oanvänd kvar i förpackningen också. Vill du ha det?

Jag håller med Henric, du borde gå på med fosfatremover och kolkälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte ge något tillförlitligt svar. Nitrat har jag inte kvar något test av och mitt fosfat test är rena ormoljan känns det som... Men jag kan testa det imorgon iaf, se vad den säger.

Ja, jag har testat tillföra nitrat dagligen i någon veckan på prov innan men som du säger är det livsfarligt att göra utan att veta. Jag kanske sitter och ackumulerar eländet, det blir ingen gladare av.

Jag är inte så sugen på biopellets, inte än iaf då det verkar finnas en risk att mjuka koraller tar stryk av de(se DSB här på forumet tex, det var ganska öde i hans tank när jag var där sist). Då det är de jag håller karet för primärt och de faktiskt ser ganska lyckliga ut för stunden vill jag inte riskera de. Men jag tackar ändå för erbjudandet.

Jag ska köpa lite grejer av Stigigemla väldigt snart, jag ska nog testa hans fosfatremover lite och se vad det gör samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bläää! Jag låg igår i sängen och tänkte på att det var trevligt att akvariet och skummaren faktiskt är riktigt tysta och somna gott... Sedan vid 5 tiden väckte min flickvän mig och sa att det lät konstigt från karet. Ett sörplande oljud gjorde att jag drog ut skummaren och la mig för att kolla på problemet senare...

Nu när jag tagit isär skummaren så hitta jag orsaken. Jag trodde pumpen lagt av på något vis, axeln pajjat eller liknande. Men tyvärr visa det sig att det var min hexataenia läppfisk som låg klistrad bakom venturin :-( Jag hade nog tusan föredragit om axeln var av och försökt tigga till mig en ny från fish-street... Jag förstår inte hur fisken kom in där ens. Eller om den varit i sumpen en längre tid. Blää, det är bara acceptera. Mitt system med att fiskar inte ska kunna komma ner i sumpen fungerar inte. För nu har två fiskar redan tagit sig ner, som tur var gick den första rädda...

För övrigt växer de bruna tråkiga algerna fortfarande, vattenbyte igen snarast står på listan. Har även en liter fosfat reducering som väntar nere på posten med jag ska testa. Hoppas den ger effekt, blir intressant att se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en balkong som det ligger 5 cm filtermatta som täcker hela botten på ovanför hålen som leder vidare ner mot sumpen. Jag misstänker att fiskarna smugit förbi när jag plockat ut mattan för att göra rent den. Eller så har de hoppat över och de två som kommit vidare har lyckats hitta någon liten, liten öppning längs med kanten...

Systemet fungerar normalt sett väldigt bra annars. Jag har iom min filtermatta en balkong i akvariet med en intern vattenvolym på 40x5x5 cm. Jag har en gul frökenfisk som brukar hoppa över 1-2 ggr i veckan, det tar i genomsnitt runt 10 sekunder att sätta ner handen och skopa upp fisken till andra sidan vilket är trevligt för båda mig och fisken. Så överlag är jag mycket nöjd med lösningen. Den verkar krångla dock när det gäller mycket små smidiga fiskar... Lösningen blir att bara köpa stora fiskar... ;-)

Men kamm har jag inte, och det saknar jag verkligen inte heller :-) Jag hade kam på mitt förra kar och den satte igen sig hela tiden. Där hade jag ett flöde med som var en tiondel av vad som är här så min lösning med en kam och osmolator kan skapa häftiga grejer snabbt när man har mycket skräp i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bläää! Jag låg igår i sängen och tänkte på att det var trevligt att akvariet och skummaren faktiskt är riktigt tysta och somna gott... Sedan vid 5 tiden väckte min flickvän mig och sa att det lät konstigt från karet. Ett sörplande oljud gjorde att jag drog ut skummaren och la mig för att kolla på problemet senare...

Nu när jag tagit isär skummaren så hitta jag orsaken. Jag trodde pumpen lagt av på något vis, axeln pajjat eller liknande. Men tyvärr visa det sig att det var min hexataenia läppfisk som låg klistrad bakom venturin :-( Jag hade nog tusan föredragit om axeln var av och försökt tigga till mig en ny från fish-street... Jag förstår inte hur fisken kom in där ens. Eller om den varit i sumpen en längre tid. Blää, det är bara acceptera. Mitt system med att fiskar inte ska kunna komma ner i sumpen fungerar inte. För nu har två fiskar redan tagit sig ner, som tur var gick den första rädda...

För övrigt växer de bruna tråkiga algerna fortfarande, vattenbyte igen snarast står på listan. Har även en liter fosfat reducering som väntar nere på posten med jag ska testa. Hoppas den ger effekt, blir intressant att se.

Tråkigt med fisken Daniel. Lycka till med fosfatreduceraren. Kommer säkert göra gott för ditt kar.

Mvh Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, mina fiskar verkar underligt självmordsbenägna tyvärr... Jag ska nog inte ha läppfiskar är det de vill säga mig.

Jag har hämtat ut min fostfat reducerare nu iaf och installerat i akvariet. Jag köpte Ocean Akvariums järnbaserade fosfat reducerare. Han rekommenderar max 50 gram per 100 liter, så jag körde på 75 gram till mitt system. Det blir ungefär halva rekommenderade max dosen. Jag byggde en mycket primitiv reaktor till detta av delar som låg, för man ska ju helst ha en sådan.

post-5646-1446892924794_thumb.jpg

Den blev väl inte sådär fruktansvärt vacker men det fungerar nog tills jag bygger en bättre :-) Tyvärr ser jag inte om det skvalpar runt riktigt som det ska där i men det är ganska gott flöde ut ur den så lite vispas det förhoppningsvis runt... Jag satte på en 90 graders vinkel ovanpå med för att höja reaktorröret något med. Det blev lättare att följa flödet ut ur reaktorn då.

Nu är frågan hur ofta man ska byta eländet. Kanske bäst att skriva ett mail till Stig...

post-5646-14468929247826_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...