Gå till innehåll

Placering av tubanemon.


nemo

Rekommenderade inlägg

Hur skall en tubanemon placeras ?.

Ngn sa att den skulle "begravas" i lite grus (se bild). är det rätt/fel ?

Jo den är inte "utslagen" på bilden, Men kunde inte låta bli att knäppa ett kort när den var på väg att "slå ut" :ler: :ler:

post-1313-14468912035934_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja,långt ifrån allt annat levande som du vill ha kvar,inklusive fiskar. Så länge det är uppfyllt så verkar de klara det mesta. Är den blekt så bör du nog försöka mata den,vet itne riktigt vad som är lämpligt men prova artemia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns uppenbarligen olika typer. Var hos The Rookie i Malmö som intygade att hans inte brände honom nämnvärt men jag har haft en våldsamt brännande själv från medelhavet. Cylinderrosorna finns inte på korallrev de lever på slam eller grusbottnar utanför reven så revfiskar har knappast något inprogrammerat skydd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker den där tubanemnone ser helt livsfarlig ut... skulle inte våga stoppa den i karet... Enligt nedanstående teori:

En fisk (modell Nyfiken) + En tubanemon (Modell hungrig) = En tubanemon (Modell antagligen fortfarande hungrig) ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar väl egentligen ingen roll om den är hungrig eller ej? Kommer något i kontakt med dess tentakler så kommer ju giftet att lösas ut iaf och fisken håvas in...sen att den inte går plats i magen är väl ett senare problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tog en promenad men det var det sista den gjorde råkade dock bränna ihjäl en annan anemon. Bägge dog och lyckligtvis var jag hemma och kunde städa upp i karet relativt omgående men det var ingen positiv upplevelse för någon inblandad (inkl övriga som bebodde karet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har ett sandskikt som är minst dubbelt så tjockt som röret brukar de hålla sig där. Som skydd skall den kunna dra in sig helt under sanden egentligen.Man kan göra en liten terass med sten och sätta den bakom. Medelhavsanemonen som bränner så våldsamt är vit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det var någon som sa att den var blekt ....dessa anemoner kräver inte speciellt mycket ljus då de är nocturna djur ...fångst tentaklerna är oftast vita med nogon hint av brunt eller liknade svagt synligt. Råkade en gång mata anemonerna först och det ledde till att en mycket hungrig kamikaze bispinosus simmade rakt in i min fina tubis ett par ggr. det syntes att det inte var skönt, dock ledde det inte till annat än att dvärgkejsaren rykte till en aning.

Sedan tror jag inte att man kan placera något i ett akvarium så att risken är mindre att fisken kommer i kontakt ...glöm ej att begrava hela eller minst 3/4 av röret ...annars kommer den att transportera sig runt eller bakåt är nog mest troligt till den pressat upp grusen över sig ...tycker dessutom att det finns få djur som är så intressanta att se på vid utfordring matar med räkor, musslor och silversides var 3:e dag ibland 4:e....

den har hållt sig på samma ställe sedan jag placerade den.....

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...