Gå till innehåll

Barnkammare


Genne

Rekommenderade inlägg

Tycker det börjar likna en barnkammare med hot om och folk som drar sig ur, inte vågar skriva mm, mm här.

Man måste någon stans få skriva om man tycker att något är åt hel****.

Ska kritik varning för något som någon tycker är fel bara tystas ner och vi andra sitta och undra vad som händer?

Jag är väldigt nyfiken på det sista fallet men kommer aldrig få veta sanningen då all ska vara tyst.

Men funderar nu på att hålla mig borta här ifrån ett tag då jag bara är en liten medlem som blir avstängd om jag råkar skriva fel sak.

Fast jag kommer inte handla från ett vist ställe då jag aldrig får veta sanningen.

Stäng av mig om ni vill för nu håller jag int med om dom stängda länkarna-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Jag håller helt och hållet med dig i varje ord du skriver!!!!

Jag är själv en del i den senaste händelsen.. men inlägg raderas och trådar låses utan att vi får dela med oss av händelsen tyvärr..

Gör jag det så får jag ett pm med en varning till... men tydligen så det ska fungera tyvärr.

Men jag har fått en HEL del pm om folk som hann läsa det jag och andra skrev som håller helt med mig..

Jag ska samanställa hela historien och dela med mig av den till alla som vill veta fast vi tar den delningen via PM :) ..

Så min inloggning inte inaktiveras:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...har folk inget bättre för sig på fredagskvällarna att gnälla? :) Släpp det och gå vidare, vem bryr sig? Det är ett forum - inte en livsstil. Passar det inte, gå till köket och diska eller något istället för tillfället.. :D

Trevlig helg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill börja med att säga att jag har alltid tyckt att moderatorerna gjort ett bra jobb här på guiden, med det sagt så tycker jag att situationen som den varit senaste tiden verkar eskalera.

Det är uppenbar censur som vi som enskilda användare inte har någon insikt i, oavsett om den är befogad eller inte så skapar den helt klart en viss oro på guiden.

Jag personligen tycker hela situationen känns olustig och skulle gärna se mer öppenhet i moderationen, speciellt gällande anledningare till låsningar av trådar och borttagna inlägg.

Som det ser ut nu verkar vissa användare behandlas som oppositionsmedlemar i en diktatur, så fort de säger vad de tycker så försvinner deras uttalanden eller så försvinner dom.

Det är lite KGB känsla över det hela.

Jag skriver det här med all respekt till moderatorerna, men det kan vara dags att se över hur man arbetar gällande censuren. Lite mer öppenhet är önskad.

Mvh Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...har folk inget bättre för sig på fredagskvällarna att gnälla? :) Släpp det och gå vidare, vem bryr sig? Det är ett forum - inte en livsstil. Passar det inte, gå till köket och diska eller något istället för tillfället.. :D

Trevlig helg!

Du kanske ska leva som du lär ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill börja med att säga att jag har alltid tyckt att moderatorerna gjort ett bra jobb här på guiden, med det sagt så tycker jag att situationen som den varit senaste tiden verkar eskalera.

Det är uppenbar censur som vi som enskilda användare inte har någon insikt i, oavsett om den är befogad eller inte så skapar den helt klart en viss oro på guiden.

Jag personligen tycker hela situationen känns olustig och skulle gärna se mer öppenhet i moderationen, speciellt gällande anledningare till låsningar av trådar och borttagna inlägg.

Som det ser ut nu verkar vissa användare behandlas som oppositionsmedlemar i en diktatur, så fort de säger vad de tycker så försvinner deras uttalanden eller så försvinner dom.

Det är lite KGB känsla över det hela.

Jag skriver det här med all respekt till moderatorerna, men det kan vara dags att se över hur man arbetar gällande censuren. Lite mer öppenhet är önskad.

Mvh Stoffe

Du klädde mina ord i tankar, ett stort Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste faktiskt hålla med om att man har gått in på många trådar som skulle vara intressanta att läsa och så är det stora hopp i texterna så man fattar noll eller så låses dom. tycker det är väldigt intressant när folk varnar för vissa affärer eller folk som luras. Skulle bli ganska irriterad om jag vart lurad av någon och så visar det sig att fler redan har blivit det utan att vågat säga det. Så mycket tjänar jag inte så jag kan skänka till privatpersoner som pysslar med (välgörenhet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick lite pm nu, jag ska direkt jag hinner skriva mina ord och med glädje från min sida dela med mig! Då jag själv motsäger min varning då jag inte tycker jag gjorde något fel.

Men sådant ska man tydligen bara ta..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste faktiskt hålla med om att man har gått in på många trådar som skulle vara intressanta att läsa och så är det stora hopp i texterna så man fattar noll eller så låses dom. tycker det är väldigt intressant när folk varnar för vissa affärer eller folk som luras. Skulle bli ganska irriterad om jag vart lurad av någon och så visar det sig att fler redan har blivit det utan att vågat säga det. Så mycket tjänar jag inte så jag kan skänka till privatpersoner som pysslar med (välgörenhet).

Kan ju även vara så att den som blivit utpekad hr blivit det på felaktiga grunder i något fall och då måste den även få gå i svaromål (Skulle tro att de flesta som gör fel håller käften)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med om att censur inte är rätt väg att gå!! Sen vad som sägs och vad som är sant får väl var och en stå för och bilda sig en egen uppfattning om tycker jag. Annars tycker jag stämningen och moderationen är väldigt bra på forumet.

Just i detta ärendet har jag bara hört ena sidan av historien, men om det stämmer tycker jag definitivt att det är fel, både av Favia och av moderatorerna som verkar vilja dölja det hela. Ingen rolig historia det här :död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man kollar vad jag skrev här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?47187-Ge-mig-ett-ordentligt-svar-mod

Och sen kan jag kopiera en text jag HANN kopiera innan det togs bort igen.. skrivet av en moderator.. som snabbt ändrade sig och raderade inlägget..

Moderatorn är fel uttryck, tror jag är den 4:e modertorn inblandad i denna tråden, så vi är rätt överens i frågan, så du kan tilltala oss som förening inte som individer, vi har TYDLIGA regler, och dom följer vi när vi modererar, vi är faktiskt relativt snälla i modereringen i denna tråden. Vi måste ändra på reglerna för att agera annorlunda i frågan, och att tillåta personangrepp kommer ALDRIG tillåtas på denna sidan, vad det än handlar om!

Personligen kan jag säga att jag är ner till tårna trött på Köp & Sälj och den negativa effekt den har på SG, så ibland har man god lust att bara stänga ner hela avdelningen, men det tror jag inte är bra för hobbyn eller någon här vill... Hur kul är det att sälja sakerna på blocket eller tradera?

Och nej, ni skulle inte få länka till annonserna i forumet, för då måste vi igen enligt dessa normer ta ansvar för vad som finns på sidan, och vi tillåter inga personangrepp eller liknanden som det skulle bli även då, det är grundbulten på sidan. Det är därför inlägg modereras, det är inte speciellt svårt att inte bli modererad, tänk efter före, ni vet vad ni blir modererade för!

Sen får ni ju även tänka på att frågan om en ung pojke i frågan, vilket många (i.a.f. de som gett bort) vet om, och att hålla på så här som vuxna människor mot ett barn är rent löjligt.

Vad ska jag svara på detta? ni modererar och raderar och låser trådar innan någon kan eller hinner svara..

Jag tycker det är förjävligt och jag kan ur ovanstående text ta det som att bara för att personen ifråga är ett barn så är det okej att syssla med bedrägeri.. det är det ni menar! Okej då vet jag! Jag ska regga min son och börja köra sånt spel.. för ja det är ju okej han är ju bara barnet..

Inte fan är det konstigt man blir förbannad.. Ni moderarar inte korrekt.. absolut inte.. inga personnangrep har funnits och kommer inte finnas.. det har däremot funnits VARNINGAR som ska vara allmäna men ni väljer att dölja dom och istället ge oss "vuxna" varningar... Löjligt.. Mycket löjligt..

Jag får nog en varning till nu men det är ju bara bevis på att jag har rätt..

Och moderatorn som skrev ovanstående text .. det jag gjort med "snedtext" nästa gång... tänk själv efter innan du skriver istället för att be oss göra det om du inte klarar det själv;) Min dator är för snabb för att jag ska hinna missa inlägg från ER ska ju tillkala er som förening... föreningen utan medlemar kanske ?...

Jag känner mig tryggare i att skriva du och du. istället för er.. efter som jag inte vill och kan dra alla moderatorer över en kant då många är bra! och andra inte.. men så är det ju med allt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med om att censur inte är rätt väg att gå!! Sen vad som sägs och vad som är sant får väl var och en stå för och bilda sig en egen uppfattning om tycker jag. Annars tycker jag stämningen och moderationen är väldigt bra på forumet.

Just i detta ärendet har jag bara hört ena sidan av historien, men om det stämmer tycker jag definitivt att det är fel, både av Favia och av moderatorerna som verkar vilja dölja det hela. Ingen rolig historia det här :död:

Det gäller inte bara detta fallet och jag tänker inte peka ut den ena eller andra, men det måste kunna föras en öppen dialog när något verkar fel.

Och det måste få talas om eller kritisera säljare på något vis om det visar sig att det är fel det som sker så att andra blir varnade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att gå in i något specifikt fall så kan jag ju klargöra följande:

Vi har på SG ett gäng regler, dessa är till för att man ska kunna ha en trevlig och positiv stämning där man som användare ska kunna förvänta sig att bli trevligt och positivt bemött.

Reglerna finns här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/content.php?138-Information-regler

Läs dem gärna, en eller flera gånger om så önskas.

I reglerna står bland annat följande:

I och med att du registrerar dig som medlem så accepterar du också alla de regler som finns för forumet.

Förtydling: Accepterar du inte att följa reglerna så kan du bli varnad, och flera varningar kan leda till avstängning. Inget vi vill göra, och antalet avstängingar över årens lopp kan man nog räkna på en hand.

Vidare står även följande:

2.2 Moderatorer vill väl - Moderatorerna finns här för att göra din och alla andra medlemmars tillvaro på forumet så trevlig som möjlig. Får du en uppmaning eller tillsägelse av en moderator så rätta dig efter denna.

2.3 Om du inte håller med - Om du inte håller med, inte förstår varför eller anser att du eller någon annan blivit orättvist behandlad av en moderator så är det inte tillåtet att börja diskutera detta i forumet utan alla kontakter ska ske via PM.

Förtydligande: Ifall man bryter mot en regel får man ett meddelande om detta och i de fall då man bryter mot flera regler samtidigt så kan man få en varning.

Det står sen även följande:

2.5 Om du själv bryter mot reglerna - Bryter du mot någon regel eller trotsar en moderators uppmaning så kan följden bli en eller flera varningar; antalet beror dels på hur allvarlig förseelsen är, dels på hur du tidigare skött dig på forumet. Vid allvarliga förseelser eller om man systematiskt vägrar följa moderatorers uppmaningar så kan man bli avstängd för all framtid. En varning innebär inte jordens undergång utan se den istället som en uppmaning att tänka dig för lite extra nästa gång du agerar på forumet. Det kan också vara bra att känna till att ingen annan medlem kan se dina eventuella varningar.

Under avsnitt 3 står det en del under vett&etikett, i grund och botten att man ska respektera varandra och bemöta andra som man själv vill bli bemött, något jag i alla fall själv försöker leva efter.

En regel som blivit behandlad lite extra rätt nyligen:

10.2 Baktala inte andras annonser - Vi tillåter inte att man någonstans baktalar eller på annat sätt misskrediterar andra medlemmars annonser.

Förtydligande: Om jag inte gillar något som någon annan säljer eller vill köpa, men som i övrigt följer forumets regler så kan jag ta detta via PM direkt med annonsören och låta annonsen handla om det den ska, dvs annonsen i sig själv. Köp & Sälj är ingen diskustiondel av forumet och inlägg som inte har med annonsen att göra kan plockas bort eller editeras ifall de bryter mot reglerna.

Alltså, vi försöker att som moderatorer göra forumet så trevligt och positivt i sin framtoning som möjligt. Det är ju så att vi alla är olika och har våra egna åsikter om vad som är rätt eller fel, men eftersom vi sköter forumet efter de regler som är uppsatta så är det upp till var och en att sedan välja om de vill följa dem, eller inte följa dem och då ta konsekvenserna av sitt agerande.

Jag själv plockar ibland bort inlägg eller annonser som inte har med hobbyn att göra, likaså kan jag redigera det folk skriver, om ett inlägg är fullt med svordomar tex, med tanke på att vi har en del yngre läsare/medlemmar också, och jag själv anser att det är viktigt att vi visar en god anda inför både yngre och äldre som agerar på Saltvattensguiden.

Jag vill gärna tro och tycka att även om man som medlem inte kan ta del av allt som skrivs, så som vi som moderatorer gör, så ska man känna att det som vi gör är för forumets bästa. Jag hoppas inte att någon tror eller tycker annorlunda.

Ha nu en riktigt trevlig helg allesamman och njut av lite ledighet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Historien återupprepar sig. Hoppas det inte går lika långt som för några år sedan,då en del användare valde att inte vara aktiva vilket gjorde att

en del kunnande försvann samt att stämningen inte var på topp. Jag vet inte vad som hänt men hoppas ni ser till så det inte blir en höna av en fjäder utan att det löser sig smidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2.3 Om du inte håller med - Om du inte håller med, inte förstår varför eller anser att du eller någon annan blivit orättvist behandlad av en moderator så är det inte tillåtet att börja diskutera detta i forumet utan alla kontakter ska ske via PM.

Lite läskig punkt när man inte kan få diskutera ev felbehandling ofentligt. Får öststatsvibbar av sådana punkter...

I övrigt har jag inte mycket att säga om detta fall förutom att jag anser att Majki01 ev övertramp inte var så allvarligt det har varit betydligt värre övertramp i andra trådar som inte har blivit censurerade. Men kanske skulle han ha startat en egen tråd om etik i köp/sälj i stället för att konfrontera säljaren som är en liten kille.

Brara mitt lilla inlägg till denna diskussion......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är förjävligt och jag kan ur ovanstående text ta det som att bara för att personen ifråga är ett barn så är det okej att syssla med bedrägeri.. det är det ni menar! Okej då vet jag! Jag ska regga min son och börja köra sånt spel.. för ja det är ju okej han är ju bara barnet..

Inte fan är det konstigt man blir förbannad.. Ni moderarar inte korrekt.. absolut inte.. inga personnangrep har funnits och kommer inte finnas.. det har däremot funnits VARNINGAR som ska vara allmäna men ni väljer att dölja dom och istället ge oss "vuxna" varningar... Löjligt.. Mycket löjligt..

Att sälja saker man får gratis är absolut inte bedrägeri. Bedrägligt agerande möjligtvis, men om jag ger någon en korall, som denna sen lägger ut till försäljning så blir jag inte arg, då hade jag ju kunnat sälja den själv istället om pengarna var viktigt.

Är personen dessutom väldigt ung så hade jag nog valt att skicka ett PM eller ringa direkt och prata med denne så man kan få utrett det hela utan att bryta mot några regler (se sista regeln i mitt inlägg ovan).

Vem vi ger varningar eller skickar PM till i övrigt är det ingen som vet, förutom vi och de vi varnar, så tro inte att det är en "vuxensak". I forumet ges det inga publika varningar, de som ges i allmänhet är uppmaningar till att följa reglerna innan det ges varningar.

Att respektera det som skrivs i PM som just PM (Privat Meddelande) tycker jag själv är det minsta man kan begära av varandra, att man inte sprider det vidare oavsett vad det är för något utan tillåtelse.

Jag får nog en varning till nu men det är ju bara bevis på att jag har rätt..

Eller att du har fel. ;) (Ingen varning skickad!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att sälja saker man får gratis är absolut inte bedrägeri. Bedrägligt agerande möjligtvis, men om jag ger någon en korall, som denna sen lägger ut till försäljning så blir jag inte arg, då hade jag ju kunnat sälja den själv istället om pengarna var viktigt.

Är personen dessutom väldigt ung så hade jag nog valt att skicka ett PM eller ringa direkt och prata med denne så man kan få utrett det hela utan att bryta mot några regler (se sista regeln i mitt inlägg ovan).

Vem vi ger varningar eller skickar PM till i övrigt är det ingen som vet, förutom vi och de vi varnar, så tro inte att det är en "vuxensak". I forumet ges det inga publika varningar, de som ges i allmänhet är uppmaningar till att följa reglerna innan det ges varningar.

Att respektera det som skrivs i PM som just PM (Privat Meddelande) tycker jag själv är det minsta man kan begära av varandra, att man inte sprider det vidare oavsett vad det är för något utan tillåtelse.

Eller att du har fel. ;) (Ingen varning skickad!)

Jag håller helt med dig där.. men det jag skrev ovan är inte hela historian.. och om jag går djupare in i det och berättar mer... då vet jag att jag blir "modererad" och inläggen tas bort.. " det har redan försvunnit i alla fall 5 förklarings inlägg från mig idag"......

och varje gång så kommer det upp att man ska inte vara så mot ett barn om man är vuxen.. men ack då är jag kanske inte vuxen.. är man tillräckligt stor för att göra affärer då är man tillräckligt stor för att ta konsikvenser vid felhandlande...

Jag jobbade på coop innan jag skolade om mig.. om en 20 åring snattar då jäklar sprang jag efter han.. men om en 10 åring gjorde det.. skulle jag då låta han gå?;)

Ni förstår poängen ?.. inget är ju stulet nu . men det är fortfarande samma poäng ett barn får göra fel utan att någon får säga något emot..

Men om jag hade gjort som personen ifråga nu har gjort.. då hade jag fått det hetttttt om öronen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag står för inlägget Majki01, men insåg att det inte var rätt forum att ta upp det i, hade tänkt att skriva det i ett annat inlägg så du behöver inte vara det minsta orolig...

Då kanske den funktionen ska öppnas då? om ni får radera era egna inlägg då borde vi också få det? eller ? ;) ;) ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade jag givit någon en korall och sedan ser att denna person säljer korallen dagen efter hade jag inte blivit arg men ändå lite "besviken". jag kan tycka att det är fel att be om något (?) gratis bara för att sälja det och käna en slant.

varför inte bara ta det med personen i fråga så hålls det fortfarande en god ton i själva forumet? jag tycker att sånna här disskutioner som bara går ut på att hävda sin sak och bli skitförbannad bara drar ner stämmningen för alla som läser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade jag givit någon en korall och sedan ser att denna person säljer korallen dagen efter hade jag inte blivit arg men ändå lite "besviken". jag kan tycka att det är fel att be om något (?) gratis bara för att sälja det och käna en slant.

varför inte bara ta det med personen i fråga så hålls det fortfarande en god ton i själva forumet? jag tycker att sånna här disskutioner som bara går ut på att hävda sin sak och bli skitförbannad bara drar ner stämmningen för alla som läser.

Där har vi ju den turen idag med teknologin :) man behöver inte läsa det man inte vill läsa... och jag om du syftar på mig.. är absolut inte förbannad.. jag tycker om diskussioner och jag tycker om när det går rätt till och har absolut inget illa emot någon eller någon surhet liggandes och gror mot någon.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där har vi ju den turen idag med teknologin :) man behöver inte läsa det man inte vill läsa... och jag om du syftar på mig.. är absolut inte förbannad.. jag tycker om diskussioner och jag tycker om när det går rätt till och har absolut inget illa emot någon eller någon surhet liggandes och gror mot någon.:)

jag syftar inte just på dig. ( lite svårt att avgöra "tonfallet" i ett inlägg :)) det har varit många liknande trådar innan som jag själv inte har disskuterat men tyckt att vissa saker har varit väldigt onödiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och att det verkar finnas en total avsaknad av att följa de regler ni har godkänt när ni går med i forumet verkar de flesta ignorera, ingen behöver vara det minsta orolig för att bli varnade för normalt skrivande, HUR många av er har blivit modererade? en enkel fråga? vi kommer upptäcka att det är kanske 1-2% som blir modererade, och då kanske man ska undra varför dessa blir det? konstant samma personer...

Vi kan inte lägga upp de inlägg som vi modererat för att vi modererar dem för att de bryter mot reglerna, och bara går ut på att piska upp en stämning här, alla som varit på guiden länge vet hur det har varit här tidigare. Det var en otrevlig stämning som gjorde att många av de gamla rävarna slutade skriva, och så undrar ni varför de inte skriver, jo för att då fanns det ingen moderering!...

Jag känner väldigt mycket just nu att jag snart lägger ner mitt engagemang i guiden, för att jag lägger ner hundratals timmar av min fritid för att få upp en server och att det är en trevlig stämning här gör visst att det är KGB över det hela, så visst, jag kan flytta över siten till CN och låta det vara som det var innan (skulle gärna lämna det på den här servern, men ingen det finns inte kunskap att driva en unix-server, så det är ett webbhotell som gäller igen i det fallet... Mig spelar det noll roll just nu, för jag kan säga att jag är extremt besviken på en del människors handlande i det här forumet. Och jag kan lova att det inte är i moderatorskretsen..

Som jag sa ovan, jag står för det jag skrev i inlägget därför jag sa att det var jag som skrivit det, men tycker ändå det är väldigt fult att lägga upp text som nån annan tagit bort.

Jag ska ta en allvarlig funderare på om jag vill vara en medlem av ett forum där folk tror att de får bete sig hur som helst....

/J...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...