Gå till innehåll

Barnkammare


Genne

Rekommenderade inlägg

hade jag givit någon en korall och sedan ser att denna person säljer korallen dagen efter hade jag inte blivit arg men ändå lite "besviken". jag kan tycka att det är fel att be om något (?) gratis bara för att sälja det och käna en slant.

varför inte bara ta det med personen i fråga så hålls det fortfarande en god ton i själva forumet? jag tycker att sånna här disskutioner som bara går ut på att hävda sin sak och bli skitförbannad bara drar ner stämmningen för alla som läser.

Jag håller med Fredrik.

Jag hade verkligen blivit besviken. Jag hade tagit det med personen jag var besviken på och ingen annan. För det första, tänk om det hela var ett missförstånd. För det andra kanske personen jag "hänger ut" skulle ta det riktigt illa och må dåligt och det vill jag inte göra mot en 10-åring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Och att det verkar finnas en total avsaknad av att följa de regler ni har godkänt när ni går med i forumet verkar de flesta ignorera, ingen behöver vara det minsta orolig för att bli varnade för normalt skrivande, HUR många av er har blivit modererade? en enkel fråga? vi kommer upptäcka att det är kanske 1-2% som blir modererade, och då kanske man ska undra varför dessa blir det? konstant samma personer...

Vi kan inte lägga upp de inlägg som vi modererat för att vi modererar dem för att de bryter mot reglerna, och bara går ut på att piska upp en stämning här, alla som varit på guiden länge vet hur det har varit här tidigare. Det var en otrevlig stämning som gjorde att många av de gamla rävarna slutade skriva, och så undrar ni varför de inte skriver, jo för att då fanns det ingen moderering!...

Jag känner väldigt mycket just nu att jag snart lägger ner mitt engagemang i guiden, för att jag lägger ner hundratals timmar av min fritid för att få upp en server och att det är en trevlig stämning här gör visst att det är KGB över det hela, så visst, jag kan flytta över siten till CN och låta det vara som det var innan (skulle gärna lämna det på den här servern, men ingen det finns inte kunskap att driva en unix-server, så det är ett webbhotell som gäller igen i det fallet... Mig spelar det noll roll just nu, för jag kan säga att jag är extremt besviken på en del människors handlande i det här forumet. Och jag kan lova att det inte är i moderatorskretsen..

Som jag sa ovan, jag står för det jag skrev i inlägget därför jag sa att det var jag som skrivit det, men tycker ändå det är väldigt fult att lägga upp text som nån annan tagit bort.

Jag ska ta en allvarlig funderare på om jag vill vara en medlem av ett forum där folk tror att de får bete sig hur som helst....

/J...

Då är vi där igen? men moderatorerna får bete sig hur dom vill?

Jag har aldrig haft något emot någon moderator som person.. men rätt ska ju vara rätt.. varför är det så svårt? du gör ett jäkla bra jobb... Men det måste va mer som gror?? en sådan här liten bagatel sak som diskuteras nu... kan inte få dig till att vela ge upp allt? eller? måste ju finnas mer problem "under ytan" som vi vanliga medlemar inte kan se för att det ska tas så hårt som du verkar ta det? ...

Detta är internet.. jag hoppas verkligen INTE du tar något PERSONLIGT...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Fredrik.

Jag hade verkligen blivit besviken. Jag hade tagit det med personen jag var besviken på och ingen annan. För det första, tänk om det hela var ett missförstånd. För det andra kanske personen jag "hänger ut" skulle ta det riktigt illa och må dåligt och det vill jag inte göra mot en 10-åring.

Men asså.. självklart har detta gjorts innan någon hängts ut...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sa ovan, jag står för det jag skrev i inlägget därför jag sa att det var jag som skrivit det, men tycker ändå det är väldigt fult att lägga upp text som nån annan tagit bort.

Jag ska ta en allvarlig funderare på om jag vill vara en medlem av ett forum där folk tror att de får bete sig hur som helst....

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag hoppas verkligen att du blir kvar Jani. Du har verkligen kämpat och gjort så galet mycket för SG. Du om någon har gjort en gärning för saltvattensakvaristiken i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Fredrik.

Jag hade verkligen blivit besviken. Jag hade tagit det med personen jag var besviken på och ingen annan. För det första, tänk om det hela var ett missförstånd. För det andra kanske personen jag "hänger ut" skulle ta det riktigt illa och må dåligt och det vill jag inte göra mot en 10-åring.

Spelar åldern verkligen nån roll? Skulle du göra så mot någon som va 30år då? Fel är fel, oavsett vem som gjort det!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget emot att släppa detta och all den otrevliga tonen.. men vi måste ju alla komma överrens om att saker måste få lösas.. inte bara döljas!

Jag kan ge mig! Men jag tycker inte det som varit är okej! Och jag kan helt klart hålla med om att ibland skrivs det inte med reglerna i bakhuvudet.. jag har faktiskt aldrig ens läst dom... så det kanske jag ska göra.. men finns ju ingen garanti att man alltid rättar sin text innan man trycker på posta!

Men jag ska bättre mig.. men jag är inte ensam om att behöva göra det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan helt klart hålla med om att ibland skrivs det inte med reglerna i bakhuvudet.. jag har faktiskt aldrig ens läst dom... så det kanske jag ska göra.. men finns ju ingen garanti att man alltid rättar sin text innan man trycker på posta!

Precis, och det är därför vi har moderatorer. För att hålla lite extra koll. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, men kanon då är allt lungt..

Och faktiskt om ja ska va helt ärlig.. så va det ingen som hängts ut..från början. allting började med att jag skrev att jag tyckte det va dålig stil av personen i fråga bara...det va allt.. sen förstorades detta av en helt annan person, tycker inte om att nämna namn .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade jag givit någon en korall och sedan ser att denna person säljer korallen dagen efter hade jag inte blivit arg men ändå lite "besviken". jag kan tycka att det är fel att be om något (?) gratis bara för att sälja det och käna en slant.

varför inte bara ta det med personen i fråga så hålls det fortfarande en god ton i själva forumet? jag tycker att sånna här disskutioner som bara går ut på att hävda sin sak och bli skitförbannad bara drar ner stämmningen för alla som läser.

Nu var det jag som startade denna tråden för att få diskutera etik och moral och en sak jag tycker är fel på forumet, sedan har jag inte pekat ut någon eller något i mitt inlägg.

Men många tolkar en text som F** tolkar biblen.

Min mening är inte att dra ner stämningen på SG utan försöka få en förbättring.

Kan nog hålla med om att lägg ner köp och sälj om det ska få sådana här konsikvenser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar inte ställning till Michaels inlägg då jag är alldeles för dåligt insatt i vad som diskuterats, det jag efterlyser är i grund och botten öppenheten i trådar som censureras eller blir låsta.

Jag tycker guidens regelverk är bra, de flesta punkterna är ganska självklara. När det handlar om saker som personangrepp så ser jag det som en självklarhet att det modereras, det jag har ett problem med är att man inte alltid påvisar att det modererats.

Jag tycker att det är en självklarhet att när en text censureras så bör moderatorn ge en anledning i tråden, samma sak när en tråd blir låst. Vissa gånger sker inte dettta tydligt.

Det bästa är när man hänvisar till de brutna reglerna.

Ska jag vara riktigt ärlig så bryr jag mig inte speciellt mycket om vem som har "rätt" eller "fel" i denna situation, det jag tycker är viktigt är att man för en dialog, vi måste kunna uttala oss kritiskt rörande olika saker, men självklart ska en sådan dialog hållas på en vettig nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag kan helt klart hålla med om att ibland skrivs det inte med reglerna i bakhuvudet.. jag har faktiskt aldrig ens läst dom... så det kanske jag ska göra.. men finns ju ingen garanti att man alltid rättar sin text innan man trycker på posta!

Men jag ska bättre mig.. men jag är inte ensam om att behöva göra det!

Men herregud människa, du har varit på guiden lite runt 6mån (vilket är ganska lite i sammanhanget), och senaste tiden skriver du praktiskt taget i alla trådar (nästan 2000 inlägg??!!) - men du har inte ens haft tid att läsa forum-reglerna?................ :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men herregud människa, du har varit på guiden lite runt 6mån (vilket är ganska lite i sammanhanget), och senaste tiden skriver du praktiskt taget i alla trådar (nästan 2000 inlägg??!!) - men du har inte ens haft tid att läsa forum-reglerna?................ :)

roligt att någon är aktiv.. hur hade forumet varit om alla som varit med 6 år bara skrivit 300 inlägg? uff va tråkigt:(:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allvarligt läser du verkligen alla regler när du går med i ett forum? jag har då aldrig gjort det. Men har aldrig blivit varnad heller så det handlar väll mest om vett och etikett hehe.

Men kan erkänna att jag oftast är dålig på att läsa sånt. Som när man installerar ett program ungefär, scroll scroll scroll till godkänn reglerna och klick :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som till synes så förstår inte Majk01 alls syftet med vad jag skrev, då han gör en barnslig jämförelse med min mängd inlägg. (och dessutom redigerade sitt inlägg, där det innan stod lite drygt endast "och?"). Precis sånt här som skapar trevlig stämning - eller hur var det nu egentligen? ;)

Mr_Ewing:

Det var inte menat som kritik eller komplimang - utan en pik snarare att Majki01 kanske skulle, som nämnt ovan, läsa reglerna och ta sig en funderar på varför moderatorerna agerade som de gjorde istället för att hetsa upp sig i en debatt som ingen på guiden gillar eller som kommer ge ett positivt inslag någonsin i forumet. :)

Jag tycker verkligen det är synd att en viss mängd individer ska behöva dra ner ett forum som normalt fall har väldigt trevlig inställning, med mycket bra människor som skapar en atmosfär och ett community som bidrar till vår hobby så abnorm mycket att det knappt går att förstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det där med åldern e ju lite så där med. Står ju inte precis hur gammal han är heller. Så svårt att ta hänsyn till det. Inte ens hans riktiga namn om jag förstått rätt. Var det inte prat om att man skulle ha sitt riktiga namn och inte gå under annan identitet förut (på carl barks tid eller vad han hette). Samtidigt som man kan rosa så måste man kunna risa med om man tycker nått är lite fel i ett öppet forum. viss kritik måste man kunna ta om man är med på ett forum och klarar man inte det på grund av åldern så kanske det borde va åldersgräns eller upp till föräldrarna att se till så verkar gå rätt till.

jag tycker det var rätt att påpeka att han tyckte det var fel. Även om det handlar säkert om lite pengar så skiljer jag också på att ge till en person som vill ha för eget bruk och för dom som vill ha bara för att sälja.

På min tid som pirat på nätet så hackade våran grupp många som ladda hem (våra) pirat programvaror för att sedan sälja dom vidare eller företag som använde dom för att tjäna pengar. Dom var till för privat bruk eller för dom som ville testa. Det här var på 56k modems tiden så det var ett tag sen men har säkert ändrats lite nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som till synes så förstår inte Majk01 alls syftet med vad jag skrev, då han gör en barnslig jämförelse med min mängd inlägg. (och dessutom redigerade sitt inlägg, där det innan stod lite drygt endast "och?"). Precis sånt här som skapar trevlig stämning - eller hur var det nu egentligen? ;)

Mr_Ewing:

Det var inte menat som kritik eller komplimang - utan en pik snarare att Majki01 kanske skulle, som nämnt ovan, läsa reglerna och ta sig en funderar på varför moderatorerna agerade som de gjorde istället för att hetsa upp sig i en debatt som ingen på guiden gillar eller som kommer ge ett positivt inslag någonsin i forumet. :)

Jag tycker verkligen det är synd att en viss mängd individer ska behöva dra ner ett forum som normalt fall har väldigt trevlig inställning, med mycket bra människor som skapar en atmosfär och ett community som bidrar till vår hobby så abnorm mycket att det knappt går att förstå.

Ännu en som inte alls är insatt i händelsen :) trevlig helg ;)

Tur att du är en av dom 100 som är så duktiga och läser regler, jag tycker ju dock du är den som drar ner stämningen som fortsätter när det redan är över :), puss puss.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...