Gå till innehåll

Barnkammare


Genne

Rekommenderade inlägg

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Mycket bra läsning ..... på kort tid

antar att jag är en utstickare ..... man ska säga vad man tycker TACK Gene

till moderatorna .... dom är en del av medlemmarna varken bättre eller sämre

men TACK för att dom finns ..... även om jag inte alltid tycker lika ....... så är jag inte långsint (det finns en ny dag i morgon)

utan moderatorer inget forum dom gör sitt bästa på sin fritid

Tänk pengar

folk blir sura på varann

vad handlar det om

pengar nästan alldrig men då oftast små belopp

Ålder antal inlägg .... ganska ofta

Kunskap .... folk har stort förtroende om sin egen ...... ibland fel

Prestige ...... att tjata om sin rätt....... finns bara en väg ..... men det finns ett hav av vägar

Intriger ...... vissa gillar bara inte varann ..... bet av en fyrtumsspik med tänderna ..... jag gillar inte hela världen

Avundsjuka.....ett sätt att vara lite större än man är ... typ blåsfisk

men fyll på kompisar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra läsning ..... på kort tid

antar att jag är en utstickare ..... man ska säga vad man tycker TACK Gene

till moderatorna .... dom är en del av medlemmarna varken bättre eller sämre

men TACK för att dom finns ..... även om jag inte alltid tycker lika ....... så är jag inte långsint (det finns en ny dag i morgon)

utan moderatorer inget forum dom gör sitt bästa på sin fritid

Tänk pengar

folk blir sura på varann

vad handlar det om

pengar nästan alldrig men då oftast små belopp

Ålder antal inlägg .... ganska ofta

Kunskap .... folk har stort förtroende om sin egen ...... ibland fel

Prestige ...... att tjata om sin rätt....... finns bara en väg ..... men det finns ett hav av vägar

Intriger ...... vissa gillar bara inte varann ..... bet av en fyrtumsspik med tänderna ..... jag gillar inte hela världen

Avundsjuka.....ett sätt att vara lite större än man är ... typ blåsfisk

men fyll på kompisar

Gissis vad du har funderat länge innan du kom med ditt inlägg denna gång :skal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skriver några rader för sakens skull.

1. Ta saken direkt med Max. Även om situationen och agerandet i just denna specifika situationen redan är förbi så lär han sig mycket av att få höra hur andra användare upplever hans agerande. Han läser säkerligen inte igenom en lång lång tråd utan det blir mycket lättare med ett tlfsamtal eller ett pm.

2. Tänk er för hur ni uttrycker er och vad ni uttrycker. Han är 10 år och har ett brinnande intresse för saltvattensakvaristik. Han vill byta, sälja, köpa och ha det mesta som finns och har insett att det finns en säljes och bytesmarknad där han kan införskaffa pengar till nya saker alternativt byta mot annat. Han tänker säkerligen inte med vuxentänk.

3. Jag skulle uppskatta om det fanns möjlighet att lyfta fram alla personers åsikter och reflektioner i diskussioner utan att olika versioner försvinner/censureras bort. Personangrepp och dylikt får gärna censureras men åsikter om agerande och information som kan leda till att personer som är i färd med att handla, byte, skänka eller sälja saker kan skapa sig en uppfattning innan inköp, försäljning eller byte kan väl inte ses som något annat än positivt?

Jag håller med om att Max måste bli medveten om att hans agerande inte anses särskilt rumsrent. Jag tycker också att någon som har hört, sett eller själv varit delaktig på ett eller annat sätt i händelsen måste få ge sin version (så länge det handlar om direkt och konkret information utan personangrepp).

Ska prata med Max om detta och förklara för honom hur det upplevs och vilka konsekvenser det kan få för honom när de personerna som skänker djur till honom ser att han säljer dem för förtjänst.

Annars lev gott.. tänk saltvatten.. glada tankar..

mvh Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skriver några rader för sakens skull.

1. Ta saken direkt med Max. Även om situationen och agerandet i just denna specifika situationen redan är förbi så lär han sig mycket av att få höra hur andra användare upplever hans agerande. Han läser säkerligen inte igenom en lång lång tråd utan det blir mycket lättare med ett tlfsamtal eller ett pm.

2. Tänk er för hur ni uttrycker er och vad ni uttrycker. Han är 10 år och har ett brinnande intresse för saltvattensakvaristik. Han vill byta, sälja, köpa och ha det mesta som finns och har insett att det finns en säljes och bytesmarknad där han kan införskaffa pengar till nya saker alternativt byta mot annat. Han tänker säkerligen inte med vuxentänk.

3. Jag skulle uppskatta om det fanns möjlighet att lyfta fram alla personers åsikter och reflektioner i diskussioner utan att olika versioner försvinner/censureras bort. Personangrepp och dylikt får gärna censureras men åsikter om agerande och information som kan leda till att personer som är i färd med att handla, byte, skänka eller sälja saker kan skapa sig en uppfattning innan inköp, försäljning eller byte kan väl inte ses som något annat än positivt?

Jag håller med om att Max måste bli medveten om att hans agerande inte anses särskilt rumsrent. Jag tycker också att någon som har hört, sett eller själv varit delaktig på ett eller annat sätt i händelsen måste få ge sin version (så länge det handlar om direkt och konkret information utan personangrepp).

Ska prata med Max om detta och förklara för honom hur det upplevs och vilka konsekvenser det kan få för honom när de personerna som skänker djur till honom ser att han säljer dem för förtjänst.

Annars lev gott.. tänk saltvatten.. glada tankar..

mvh Andre.

Max ...... kan han inte skriva själv ...... det är nu det blir jobbigt.. andrahandsuppgifter ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andre om du tittar på mina inlägg och vad jag har skrivit i tråden så har jag inte varit ute efter en spesifik person eller ett spesiel annons utan allmänt om hur man ska få komma ut med kritik och försvara sig mot det samma.

Och i detta fall hur ska man veta åldern den står inte i annonsen, ska vi som läser annonser veta åldern på alla och handla där efter.

Oskar som är 75år och beter sig illa han har hjärtfel och får problem när han får kritik, hur ska jag veta det.

Det finns en minderårig som hjälper till i butiken dår jag handlar, det är fel på varan när jag kommer hem. får jag inte klaga då.

En liten överdrift men hoppas du fattar poängen.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är det faktiskt skillnad på om en person är 10 år - 15 år eller över 20. Jag läste tråden innan den modererades och Majki01 första inlägg följdes snabbt av flera som fyllde på med fördömmanden över det ojusta uppträdandet som den aktuella annonsören tydligen visat. Det är inte Majki01:s första inlägg som jag tycker är bekymmersamt utan att det lätt skapa en drevstämning. I detta fall så skulle det drabba en väldigt ung person. Jag känner inte personen ifråga och visste inte åldern men den kan ju inte varit obekant för Majki01 eller hur. Jag tycker inte att man skall hänga ut folk offentligt, speciellt inte unga personer - i det här fallet är det ju bäst att att ta det via PM och sedan inte göra några mer affärer med personen i fråga.

Så en principfråga - om man får något gratis så är det inte ok att sälja vidare - är det då ok att köpa något billigt och sedan något senare sälja samma sak till ett högre pris? Som privatperson alltså - vart drar man den moraliska gränsen?

Själv är jag gammal och har inga barn hemma att försörja, vi är dessutom två med heltidsjobb i familjen - jag har alltså råd att hålla mig med principer som att inte profitera på någon annan inom hobbyn och inte sälja något för mer än vad jag själv betalat för det. Men har jag rätt att dömma någon annan med andra levnadsomständigheter efter de moraliska val jag under mina förhållanden har gjort - tycker nog faktiskt inte det. Redan Bertold Brecht uttryckte sig som följande (eller med samma innebörd) Magen först - sedan moralen.

Sedan till modereringen: Jag tycker den är bra men vad jag saknar är en markering varför man modererar ett visst inlägg. Räcker med en hänvisning till reglerna. Om det inte är ett inlägg som är uppenbart brottsligt så tycker jag faktiskt att inlägget bör stå kvar med aktuella moderatorns anmärkning. Detta för att vi andra skall förstå vad som är accepterbart eller inte. Jag tycker också att all kritik av modereringen skall ske via PM - inte offentligt. Varför - jo vi skall vara väldigt rädda om de personer som vill tillbringa mycket av sin tid med att se till att sidan är uppe och springer. Erfarenhetsmässigt så orkar de bara några år och då skall vi inte förkorta den tiden genom att hänga ut dem offentligt i ett pågående ärende. Visa respekt för deras arbete - även om ni inte håller med dem i sak eller tycker om deras personligheter - kritisera - gärna väldigt hårt - men gör det via PM. Det är som i fotboll - det är dommaren som dömmer. tycker man att någon modereringsprincip är fel - ta då upp det i en separat tråd där man diskuterar principer - inte sakfrågor

Om ni tycker modereringen är sträng här så försök att skriva "bullshit" i ett inlägg på RC så får ni se vad som händer :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är det faktiskt skillnad på om en person är 10 år - 15 år eller över 20. Jag läste tråden innan den modererades och Majki01 första inlägg följdes snabbt av flera som fyllde på med fördömmanden över det ojusta uppträdandet som den aktuella annonsören tydligen visat. Det är inte Majki01:s första inlägg som jag tycker är bekymmersamt utan att det lätt skapa en drevstämning. I detta fall så skulle det drabba en väldigt ung person. Jag känner inte personen ifråga och visste inte åldern men den kan ju inte varit obekant för Majki01 eller hur. Jag tycker inte att man skall hänga ut folk offentligt, speciellt inte unga personer - i det här fallet är det ju bäst att att ta det via PM och sedan inte göra några mer affärer med personen i fråga.

Så en principfråga - om man får något gratis så är det inte ok att sälja vidare - är det då ok att köpa något billigt och sedan något senare sälja samma sak till ett högre pris? Som privatperson alltså - vart drar man den moraliska gränsen?

Själv är jag gammal och har inga barn hemma att försörja, vi är dessutom två med heltidsjobb i familjen - jag har alltså råd att hålla mig med principer som att inte profitera på någon annan inom hobbyn och inte sälja något för mer än vad jag själv betalat för det. Men har jag rätt att dömma någon annan med andra levnadsomständigheter efter de moraliska val jag under mina förhållanden har gjort - tycker nog faktiskt inte det. Redan Bertold Brecht uttryckte sig som följande (eller med samma innebörd) Magen först - sedan moralen.

Sedan till modereringen: Jag tycker den är bra men vad jag saknar är en markering varför man modererar ett visst inlägg. Räcker med en hänvisning till reglerna. Om det inte är ett inlägg som är uppenbart brottsligt så tycker jag faktiskt att inlägget bör stå kvar med aktuella moderatorns anmärkning. Detta för att vi andra skall förstå vad som är accepterbart eller inte. Jag tycker också att all kritik av modereringen skall ske via PM - inte offentligt. Varför - jo vi skall vara väldigt rädda om de personer som vill tillbringa mycket av sin tid med att se till att sidan är uppe och springer. Erfarenhetsmässigt så orkar de bara några år och då skall vi inte förkorta den tiden genom att hänga ut dem offentligt i ett pågående ärende. Visa respekt för deras arbete - även om ni inte håller med dem i sak eller tycker om deras personligheter - kritisera - gärna väldigt hårt - men gör det via PM. Det är som i fotboll - det är dommaren som dömmer. tycker man att någon modereringsprincip är fel - ta då upp det i en separat tråd där man diskuterar principer - inte sakfrågor

Om ni tycker modereringen är sträng här så försök att skriva "bullshit" i ett inlägg på RC så får ni se vad som händer :)

MVH Lasse

Men Lasse här är vi inte överrens, om du tycker som du skrivit här så kan du omöjligt ha läst från början, allt va lugnt , jag pratade med personen i pm och i tele, i pm fick jag som svar på min fråga,

"ge du fan i mitt liv och sköt dit eget idiot "

Jaha tänkte jag, nu bevisade personen att jag hade rätt, kan man inte förra en diskussion ens via pm då får jag skriva offentligt vad jag tycker,

Så jag skrev,

Tycker det är otroligt fel av dig att hämta saker utan kostnad för att sälja det direkt.

Inget mer skrev jag. För det va allt jag ville ha sagt..

Tills andra personer kom och förstorade det mycket.... Men det kan ingen se efter som det togs bort. Och det va då jag blev irriterad..

Jag har själv barn och ser det som så, om min son någonsin skulle rå regga sig på ett forum av mig, då ska han banemig klara av att bete sig och ta alla konsekvenser av sitt handlande och sina val. Så är jag uppfostrad och jag har lärt mig av mina misstag,

Oavsett ålder. Får man inte skriva på samma sätt bara för en 10 åring är involverad istället för en 70 åring. Då har 10 åringen absolut inget att göra på ett offentligt forum.

Och för att förtydliga. Jag använde ALDRIG några personangrepp. Jag nämde inte ens namnet på personen, det va andra som gjorde det.

Så få inte mig till att bli det svarta fåret bara för att jag inte gillar att skriva namn på folk, jag har sen detta börjat, blivit BOMBAD av pm av folk som älskar att någon äntligen vågar säga ifrån på riktigt till moderaterna,

Av folk som är otroligt trött på deras sätt att handskas med saker.

Samt om jag räknar ... 10 pm från folk som själv hade velat skriva det jag skrev efter som att personen ifråga tydligen varit hos dom och hämtat saker också och sålt fast personen sagt att den vill använda sakerna själv.

Detta fick mig att bli ännu tydligare... Nu måste det ta stopp...

Det är helt okej att sälja koraller osv man fått absolut, men då behöver man inte säga att man absolut vill ha det till sig själv, och slänga ut sakerna på annons innan man ens hunnit komma hem från personen som va snäll.

Nu tänker jag inte sitta och skriva mer för att försöka försvara någon och absolut inte mig själv, jag tycker det är fel. Så enkelt är det punkt slut, offentligt forum jag har rätt att skriva vad jag tycker och tänker oavsett ålder på inblandande. Jag jobbar som sköterska i äldrevården och borde därav ha respekt för en lite äldre. Men den förmågan saknar jag kanske då på min fria tid.. Eller så är det helt enkelt så att

Är man medlem och aktiv och köper /säljer saker så tar jag personen som vuxen. Och inte som en specifik ålder.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...