Gå till innehåll

Elak Frökenfisk


joelstahre

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Köpte idag en Blå gul frökenfisk, jag har sedan tidigare två st clowner.

Frökenfisken har redan börjat att trakassera clownerna.

Jag har läst att frökenfiskar kan vara lite små aggressiva , men finns det något speciellt man kan göra åt det?

Skaffa en frökenfisk till? eller kanske kommer det att lösa sig med tiden?

Just nu så sitter clownerna upptryckta i ett hörn och vågar inte göra speciellt mycket.

Mvh Joel Stahre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där blå/gula frökenfiskarna var väldigt populära på 80-talet, då det inte fanns så där jättemycket fisk att välja på. Det allmänna omdömet är nog att de är så aggressiva som de sägs vara. Nu när du redan har en så tror jag inte att det är så mycket att göra åt det. Mitt förslag är att du låter dagarna gå och ser hur det hela utvecklar sig. Jag har tyvärr inget speciellt knep att komma med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har några stycken som fungerar mycket bra med de andra fiskarna. Enl en säljare för ett tag sedan när vi diskuterade frökenfiskar var att i havet så har de oftast sitt revir vid/runt en korall. Min tanke är att du har ett 60l akvarium kan det vara så att de inte har plats nog utan kommer för nära de andra fiskarna?

Personligen skulle jag inte köpa en till utan avvakta och se om den lugnar ned sig annars prova med en fiskfälla och skänka eller sälja den.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För litet kar skulle jag säga, plus otur med extra tarvlig individ. Frökenfiskar passar ofta bra i 60 liters kar(De stora Dascyllus fröknarna skulle nog behöva större kar dock), men främst som ensam fisk. Har du tur är det kanske bara att den visar tydligt vem som bestämmer. Annars är det nog bäst att flytta någon av fiskarna, antagligen frökenfisken då du nog är mer fäst vid clownerna då du haft de längst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två olika släkten med blågula frökenfiskar, Chrysipter och Pomacentrus. Chrysiptera är generellt sett mycket mer aggresiva. Men jag skulle knappast rekommendera Pomacentrus heller i ett så litet kar. Det är väl litet för clownerna också. I och för sig mest med tanke på hur mycket clownerna äter som sedan skall brytas ned.

Om du skaffar en likadan frökenfisk till kan det vara två hanar och då blir den ena ihjälslagen. Det kan vara två honor och då blir den ena ihjälslagen om det är Chrysiptera. Är det ett par och dom funderar på att leka slår de ihjäl Clownerna först. I ett par hundra liter bör det gå bra om det är Pomacentrus. Men fiskar är individer precis som vi människor så alla är olika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...