Gå till innehåll

Hjälp med räka!


Rekommenderade inlägg

Har en räka med en knöl, svulst. Kan inte mycket om räkor ngn som har en idé om vad det kan va?

Såg det direkt när jag kom hem efter att jag hade köpt den och den har växt sedan dess.

Ursäkta de dåliga bilderna men de kanske kan va lite till hjälp.

post-5391-14468925338496_thumb.jpg

Hälsningar

Benny

post-5391-14468925338334_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser väldigt misstänkt ut som en så kallad Bopyrid Isopod, en parasit.

http://www.chucksaddiction.com/bopyrid.html

Verkar stämma bra, funderade på borttagning men tvekar efter att ha läst proceduren. Det som skriva om denna parasit i övrigt är att räkan dör ganska snbbt efter försök att ta bort den. Frågan är vad som händer om räkan dör kommer parasiten att hitta nya värdar?

http://www.qualitymarine.com/News/Feature-Articles/Bopyrid-Isopods-in-the-Aquarium-(02/24/11)

Artikel översatt till svenska

Om aquarists är fortfarande oroade över med en levande bopyrid i deras system, är det en ganska enkel process att ta bort parasiter från sina värdar. Vi inte har testat den långsiktiga överlevnadsförmågan efter förfarandet, men vi anser att om gjort noggrant kommer att isopod kan tas bort utan orsakar permanenta skador i värdmedlemsstaten.

När värden har fångats rekommenderar vi att den placeras på en medellång skål tank vatten. Det bör vara stora och djupa för dig att arbeta på värden samtidigt som det kommer under vattenytan. Förlagan bör hanteras mycket lätt under hela processen och bör det tillses att inte skada någon av kroppsdelar eller ämne värden till överdriven stress.

Vi rekommenderar användning av ett mycket fint par pincett i avlägsnandet av parasiten. Först försiktigt håll värd upp och ned under vattnet, att ge tillgång till gill hålighet. Skjut försiktigt stängda pincett huvudet under gill plattan precis nedanför isopod, noggrant ser till att kroppen på räkor inte är sprucken. Isopods (pluralis, som dvärgen hanen är oftast kopplat till honan) har inte ett särskilt fast grepp på räkor och om gripit lätt med en pincett de bör glida ut relativt enkelt. Vid denna tidpunkt är det bäst att ta bort isopods omgående från vattnet som honan kommer att börja omedelbart sprida många epicardium larver och ägg om de är tillgängliga i den kullen portionsförpackat. Vi anser att det är en automatisk mekanism i honan att försöka sprida hennes säd i händelse av att hon på något sätt tas bort. Det rekommenderas också att parasiten tas bort under vatten eftersom tomrummet i sköldens från isopods tas bort kan lämna en ficka där en luft bubbla lätt kan fastna. Denna luft bubbla om vänster kan ge svårigheter under nästa ruggningen och är bästa bort. Om förfarandet som görs av vatten, glöm inte att ta bort eventuella kvarvarande luftbubblor insamlade under skölden. Detta kan göras enkelt genom kallsupar värd och lätt dra tillbaka gill kammaren tills luft bubbla flyter ut på avdelningen. Räkor kan sedan läggas tillbaka i det största akvariet och vattnet var förfarandet skedde sedan bör kasseras. Missbildning i sköldens kommer troligen avta med efterföljande molts, även om vissa missbildningar har rapporterats vara kvar i det hela livet för värddatorn, vanligen i gonochoric kvinnliga värdar (Lester 2005).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från vad jag läst så verkar det inte finnas någon större risk för det.

Isopoden fäster sig på sin värd när den är i ett larv stadie, och när den väl har fäst sig så förlorar den alla sina lemmar, och kan efter det inte längre simma.

Så det ser ut som att parasiten dör med sin värd.

Som tur är också risken för att nya ägg/parasiter som sätter sig på andra räkor också rätt så liten, eftersom larverna som kläcks behöver en väldigt specifik typ av hoppkräfta som mellanvärd för att kunna växa till sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen orsak. ;)

Är den pigg och mår i övrigt bra så lider den nog inte.

Däremot så är den något känsligare för salthalten med en parasit på sig, så det är bäst att vara extra försiktig med att se till att det inte blir för stora svängningar i värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett samma sak flera gånger. Min svärson har en räka som ser ut så (samma art) och det har den gjort i ett år nu. Uppgiften om ökad känslighet vet jag dock inte om jag kan bekräfta. Det har hänt en hel del med det akvariet på grund av strömavbrott, värmeavbrott och annat smått och gott. Den lever än :). Det har också varit saltvariationer i karet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett litet akvarium så lite svängningar får jag både i salthalt o temp. Givetvis försöker hålla konstanta värden även i mitt nano. Men den har som sagt mått bra och ömsat som den ska så den får fortsätta sitt liv med sin parasit utan att jag försöker mig på några ingrepp. Det jag var lite orolig för är om värden dör om den då kan förflytta sig till ett nytt värddjur men det verkar ju inte va ngn större risk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...