Gå till innehåll

Intervall pumpar


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag är lite intresserad av intervall pumpar, dvs pumpar som kan varva upp och ner och ge ett variabelt flöde. Mina sökningar på google ger tyvärr inget så jag startar en tråd istället.

Är det någon som har lite olika förslag på intervall pumpar? Jag tycker det är svårt att finna öht. Då vill jag altså inte ha streampumpar, det är inte svårt att finna annars :-)

Tunze 1073.050 verkar vara en fantastisk pump, den verkar gå styra med Tunzes kontroller med tex och kunna ge ett variabelt flöde. Problemet är bara att den är så dyr och den pumpar mer än jag behöver. Den verkar vara mer tänkt som en returpump, eller ja, det är ju det den är. Det jag söker för min applikation behöver inte ha det trycket framför allt och den tillhörande strömförbrukningen. Den behöver i princip bara kunna lyfta en halvmeter och leverera ett flöde på runt 2000 l/h.

I nuvarande stadie tittar jag på Aquabee 2000 pumpar, men det hade ju varit kungligt med intervall kapabla pumpar :-)

Jag har kikat lite på typ SCWD tillbehör och så men jag skulle hellre ha två strålar som möts och skapar turbulens och som kan ha lite maktkamp som följd av det variabla flödet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SCWD kan du ju dra ut så att de riktas mot varann, men de kommer ju inte gå samtidigt.

Tunze har några 24V-streamers som ska gå att koppla till kontroller så att de går simultant och varvar upp/ner.

Boyu har färdiga kit med 220V eller 24V-streamers, dessa hittar man billigt på nätet.

Polario har några olika varianter, men det är en ensam enhet som vänder håll på flödet med givna intervaller (alltså inte motverkande strålar)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, fast det är ju streampumpar allihop de där. Det vill jag inte ha :-) De ska vara returpumpar från intern sump. Vissa här på guiden har iofs streampumpar som retur från intern sump men jag delar inte deras filosofi ;-) Då måste jag även göra hål i den bakgrund jag skulle bygga och jag kan inte tänka mig att få till det på ett tillfredställande sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltec har ett par intervalpumpar, men de ska iofs stå torrt.

För små flöden så får du nog börja kika på lite hemmabyggen. Två Tunze stream med kontroller och sen lite pvc-dragning från dessa.

Men varför ha två pumpar som motverkar varandra? Du förlorar flöde så fort en stråle bryts av mot något, vare sig det är en sten, ruta eller annan stråle från en annan pump.

Sätt annars en Tunze stream i var ände av karet rikta dem emot varandra och låt dem gå varierat från varandra, så kommer de att skapa turbulens och ha sin "maktkamp" på lite olika ställen i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Deltecs pumpar har jag iofs kikat på. Men de är utom räckhåll för mig :-) Både för applikation, värme och prestanda.

Motarbetar varandra kanske var ett dåligt val av ord? Men de möts ju i främre delen av karet. Jag tänkte att ett varierbart flöde borde skapa en mer varierande turbulens vid mötespunkten. Eller är den tanken tokig?

post-5646-14468925361109_thumb.png

Men det verkar redan som att den typen av pump jag söker inte finns riktigt. Så jag får nog hålla mig till konstanta flöden då. Verkar lättare och billigare att (försöka)implementera rörliga utblås istället då för mer varierat flöde i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tar två mindre pumpar och sätter backventiler på dom, sedan låter du dom starta och stoppa med någon typ av tidstyrning antingen växlande synkroniserat eller två tidstyrningar osynkat.

Eller en styrd trevägsventil som skiftar fram och tillbaks en sådan kan du modda så att den inte stänger fullt åt något håll.

Ändrat av Genne
Tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygga om stream pumpar kanske får bli ett alternativ ändå. De här pumparna har ju ett pris som nog tom slår priset för två Aquabee 2000 pumpar som är alternativet nu: http://www.fish-street.com/resun_wave_maker_15000a_v4?category_id=146

Då måste man lyckas koppla de till ett rör system bara, men värre saker har nog gjorts...

Det tål att tänkas på.

Jag tänkte lite på udda lösningar annars, lite i Gennes spår. Fast med en SCWD ibyggd. Vad tycker ni om den här ritningen ;-) Ser bedrövlig ut och undrar hur flödet blir egentligen pga korset... Men Teorin känns stabil.

post-5646-14468925364504_thumb.png

Det innan SCWD enheten är en kulventil då, annars skulle den nog inte fungera alls. Då skulle ju allt flöde gå genom SCWDen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det blir lite jämnare flöden om du tänker dej att du först sätter en Y- koppling som går till SCWD enheten och på det andra benet sätter ytterligare ett till utblåsen.

Hoppas du begrep vad jag menade.

Fattar vad du ska göra men vad är en SCWD enhet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SCWD eller som den kallas squid är en liten finurlig maskin. Man kör in ett flöde i den och så har den två utblås, flödet kommer dirigeras till ett av utblåsen alternerande. Så du matar in 2000 liter, först kommer 2000 liter ut på ena utblåset, sedan växlar den efter en stund till det andra utblåset. Den är konstruerad som en sprinkler ungf internt så som jag förstått det. Den är helmekanisk och går inte på ström eller liknande.

Här är deras TV-shop aktiga instruktionsvideo:

Den ritningen gjorde jag mest för skojs skull dock. Jag kör nog på två streampumpar då istället iaf när jag väl kommer igång med detta projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]76166[/ATTACH]

.

Din idé är jättefin! Men inget av vattnet kommer att matas till squiden. Vattnet följer minsta motståndets lag och kommer åka genom korset och direkt ut i de horisontella armarna. Så ta bort korset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slanten: Ja, visst är det en fin idé. Men jag antog att vattnet har sin egen vilja som du säger :-) Det skulle kanske kunna fungera om man har två pumpar och byter korset mot ett T-kors istället och matar squiden med den andra pumpen... Det tål ju att tänkas på... Om jag får loss pengar till detta går det till något kallt för övrigt ;-)

Quirkz: Hur menar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett lite olika mer eller mindre avancerade varianter på detta tema typ Ocean motion mfl - men jag tror att anledningen till att succén uteblivit är att installationen är ganska meckig på flertalet av dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genne: Jo, det skulle nog kunna gå. Men jag vill ju ha två pumpar ändå så en två pumps lösning är det som jag känner bäst för. Det känns spontant enklare att lösa med.

Här är min nya skiss:

post-5646-14468925367003_thumb.png

Vad tycker herrskapet om den? Bär eller brista?

Jag ser att Leffe kom in här nu innan jag han posta detta svaret ens och gav lite orosmoln, gäller det denna konstruktionen jag la upp nu med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genne: Jo, det skulle nog kunna gå. Men jag vill ju ha två pumpar ändå så en två pumps lösning är det som jag känner bäst för. Det känns spontant enklare att lösa med.

Här är min nya skiss:

[ATTACH=CONFIG]76178[/ATTACH]

Vad tycker herrskapet om den? Bär eller brista?

Jag ser att Leffe kom in här nu innan jag han posta detta svaret ens och gav lite orosmoln, gäller det denna konstruktionen jag la upp nu med?

Om du tar hit en SCWD så ska jag bygga en konstruktion som funkar.

Jag lovar dig att jag kan bygga vad som helst inom flöde och sådant men jag är ingen teoretiker be mig inte skriva eller beskriv vad jag gör.

Jag tillhör den gamla skolan, jag tillverkar sedan gör dom ritningarna efter det.

Men för mig är systemet du vill ha simpelt i huvudet mena att beskriva det på ett enkelt sätt är jag värdelös på.

Jag har jobbat med vatten, el och reningsverk, mm. i över 20 år men är en värdelös teoretiker.

Men jag bygger och konstruerar vad jag har lust till.

Så vill du ha hjälp säg till, men be mig inte lägga ut det i text:smiley23:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genne: Jo, det skulle nog kunna gå. Men jag vill ju ha två pumpar ändå så en två pumps lösning är det som jag känner bäst för. Det känns spontant enklare att lösa med.

Här är min nya skiss:

[ATTACH=CONFIG]76178[/ATTACH]

Vad tycker herrskapet om den? Bär eller brista?

Jag ser att Leffe kom in här nu innan jag han posta detta svaret ens och gav lite orosmoln, gäller det denna konstruktionen jag la upp nu med?

:) Det var inte meningen att skapa orosmoln...

utan mer tips om olika varianter på ditt tema.

"Bläckfisken" från Ocean motion är häftig, men lite överkurs för de flesta- lite som 4 squiddar på "samma axel"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , om du använder ditt första förslag det är inga problem att lösa , antingen sätter du en plast bricka med lämpligt hål i , tex om du använder 25mm så tar du en 25mm bricka , lägg den i korset och tryck in röret , eller om du sätter brickan i kopplingen längst ut så gör du på samma sätt , men om du limmar den på änden av röret och går upp en storlek på y 45gradaren så får du en eduktor samtidigt

post-1262-14468925376224_thumb.png

post-1262-14468925376306_thumb.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leffe, the white horseman of the apocalypse!

Jag sökte sedan på ocean motion och hitta det du prata om. Den såg ju kunglig ut! Haha, vilken konstruktion.

Molin: Jag är inte helt säker på vad du menar men jag tror jag förstår. Mina rördragningskunskaper är fortfarande i ett ungt stadie. Fast lösningen med två pumpar kommer nog ändå vara den jag väljer känner jag. Men det är ganska intressant det du säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...