GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

har inte tillfört mg pÄ 4-5 mÄnader i mitt kar lÄg pÄ 1400, idag lÄg det pÄ 1500 :S. kör balling med calsiumklorid natriumbikarbonat och mineralsalt, sen Àven fm.s tracde b's 3 flaskor. kan mineralsaltet inehÄlla mg?

Àr inte helavÀrlden men frÄgan Àr bara om det kan ligga lagrat i karet eller var det kommerfrÄn

Postat

Mg kan inte öka om inte Mg tillförs. AnvÀnder du ett salt med vÀldigt högt Mg i?

Postat

Jag vill minnas att det saltet ligger högt i Mg, kanske uppÄt 1350. Möjligen har du en batch som innehÄller onödigt högt vÀrde pÄ Mg? Blanda till 10 liter nytt vatten, lÄt det cirkulera ett dygn och mÀt sedan salthalt och Mg, som en jÀmförelse.

Postat
Jag vill minnas att det saltet ligger högt i Mg, kanske uppÄt 1350. Möjligen har du en batch som innehÄller onödigt högt vÀrde pÄ Mg? Blanda till 10 liter nytt vatten, lÄt det cirkulera ett dygn och mÀt sedan salthalt och Mg, som en jÀmförelse.

kan Àven vara att saltet Àr dÄligt blandat, magnesium vill jag minnas kan blandas ut i ganska höga koncentrationer vill jag minnas. Min lyckades stiga till 1600 i mitt kar under nÄgra mÄnader. TyvÀrr har jag noll mg ÄtgÄng sÄ det gÄr bara sakta ner med vattenbyten.

Skulle det Àven kunna vara att din refraktometer var fel nÀr du mÀtte tidigare?

Postat

AnvÀnder du samma MG-test som tidigare? Mitt MG var lÄgt med mitt Salifert-test, sen köpte jag ett nytt nÀr det gamla var slut... dÄ var det plötsligt jÀttehögt...

Ändrat av Yodelking

Postat
  • Författare

buffrade upp det för lÀngesedan sen har det inte gÄtt ner sÄ Àr nog bara sÄ att min ÄtgÄng Àr nÀstintill 0 och min saltdunk vart dÄligt blandad isÄfall

Postat

Mineral salt innehÄller en hel del mg..... lÀttast Àr att hÀlla i lite i vatten i ett glas o tillsÀtta lite minerla salt och kolla vÀrdet. du lÀr fÄ utslag pÄ mg testet.

Postat
  • Författare
Mineral salt innehÄller en hel del mg..... lÀttast Àr att hÀlla i lite i vatten i ett glas o tillsÀtta lite minerla salt och kolla vÀrdet. du lÀr fÄ utslag pÄ mg testet.

tack andreas har med för mig minerasalt inehÄller mg om först nu nÄgon hÄller med mig :)

mitt mineralsalt inehÄller 2500ppm mg :S nÀstan 2 sprutor

om nÄgon annan har mineralsalt prova gÀrna och skicka erat resultat!!

Ändrat av akutmottagning

Postat

Jag hade tidigare en lite sÀmre variant av NaCl-fritt salt som verkade mest bestÄ av Mg, den kunde höja vÀrdena lite.

Vad jag Àr inne pÄ Àr att Àven om du har liknande halter som jag hade sÄ Àr mÀngden/dosen ÀndÄ relativt liten per dygn, en normal konsumtion brukar kÀka lite mer mg Àn vad man tillsÀtter i saltet.

//NiXoN

Postat

och sedan har du 23 gram mineral salt/ liter vatten!?..... detta medför att du doserar i runda slÀngar 1 gram nacl fritt salt om dagen..... alltsÄ vÀÀÀÀÀÀÀldigt lite.

Postat
  • Författare

ja det Àr inte mycket men har jag ingen ÄtgÄng av mg sÄ resulterar det i ökning. sÄ kan vara detta lilla som gör att det inte sjunker :)

som jag lĂ€st hĂ€r pĂ„ guiden har vissa nĂ€stan 0 Ă„tgĂ„ng av mg i sina kar. i börgan Ă„t mitt kar MÄNGDER av mg sen avtog det

Postat

Skall man fÄ upp Mg sÄ brukar det gÄ Ät rÀtt stora mÀngder pulver, dÀrav kÀnns det lite osannolikt att din lÄga dosering skulle ha sÄ stor inverkan.

Har man riktigt lÄg förbrukning sÄ kan man klara sig med -NaCl saltet samt eventuellt nÄgon extra dosering ibland.

Som flera redan varit inne pÄ sÄ brukar mg test vara en bov i domhÀr lÀgen, exponering till fukt eller liknande verkar fÄ dom o ge tidvis felaktigt höga vÀrden.

//NiXoN

Postat
  • Författare

nu har jag provat 4 tester Dom stÀmmer! . saken Àr den jag buffrade upp mg till 1400 sen starta jag ballingen hade hög ÄtgÄng lÄt det gÄ 2 mÄnader sen yterligare 2 mÄnader senare hade nog mitt kar minskat drastiskt pÄ ÄtgÄngen av mg vips sÄ hade jag 1550. har inte doserat mer Àn nacl fritt salt sedan dess i den balling dunken och det Àr 6 mÄnader sedan ca. kom ner pÄ 1400 sen igÄr hade jag 1450. doserar i ballingen det vanliga och spÄrÀmne

det ökade inte över en natt utan över en lÀngre tid

Postat

Om du doserar 1 gram rent Mg per dygn sÄ borde det inte hÀnda sÄ mycket, för att höja frÄn 1300 till 1301 krÀvs 3,1gram rent mg (om jag nu lade in allt rÀtt i aquacalc).

Detta innebÀr att du inte skall ha nÄgon förbrukning heller.

Hur ser dina andra vÀrden ut?

Jag har sjÀlv varit med om att fÄ en felmÀrkt burk med Ca som innehöll Mg istÀllet...

//NiXoN

Postat
  • Författare

6.1kh 410ca 1450mg buffrar jag upp kh till 9 dropar det till 6.1 snabbt sen stannar det dÀr sÄ antar 6.1 blir balans hos mig

sen att det skulle va felmÀrkt Àr inte sanolikt i mitt fall

Postat

Det ser rÀtt rimligt ut, kh borde nog ha droppat ytterligare lite om du fÄtt felaktigt pulver...

Man kan annars smaka sig fram till vilket det Àr ;)

//NiXoN

Postat

Jag har samma problem med mg och köpte mig Àven ett nytt mg-test.

Är nu övertygad om att jag inte har nĂ„gon Ă„tgĂ„ng av mg i mitt kar och dĂ„ ökar mg-nivĂ„n för varja vattenbyte, kör nu mera ett salt med vĂ€ldigt lĂ„gt mg i men har fortfarande svĂ„rt att hĂ„lla nivĂ„n.

Detta har hÄllt pÄ sedan jag startade mitt kar.

MÄste fÄ stÀlla en frÄga hur dant ljus har du i ditt kar?

Det Àr det Ànda jag kunnat sÀtta i samband med mitt mg, dÄ jag har haft ganska dÄligt ljus i mitt kar.

Ska bli intressant att se vad som hÀnder i mitt kar nu nÀr jag Àndrat mitt ljus kraftigt denna vecka.

Jag ska rapportera vad som hÀnder med mitt mg efter ljusbyte.

MVH/Glenn

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.