Gå till innehåll

mg mysterium


Rekommenderade inlägg

har inte tillfört mg på 4-5 månader i mitt kar låg på 1400, idag låg det på 1500 :S. kör balling med calsiumklorid natriumbikarbonat och mineralsalt, sen även fm.s tracde b's 3 flaskor. kan mineralsaltet inehålla mg?

är inte helavärlden men frågan är bara om det kan ligga lagrat i karet eller var det kommerfrån

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas att det saltet ligger högt i Mg, kanske uppåt 1350. Möjligen har du en batch som innehåller onödigt högt värde på Mg? Blanda till 10 liter nytt vatten, låt det cirkulera ett dygn och mät sedan salthalt och Mg, som en jämförelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas att det saltet ligger högt i Mg, kanske uppåt 1350. Möjligen har du en batch som innehåller onödigt högt värde på Mg? Blanda till 10 liter nytt vatten, låt det cirkulera ett dygn och mät sedan salthalt och Mg, som en jämförelse.

kan även vara att saltet är dåligt blandat, magnesium vill jag minnas kan blandas ut i ganska höga koncentrationer vill jag minnas. Min lyckades stiga till 1600 i mitt kar under några månader. Tyvärr har jag noll mg åtgång så det går bara sakta ner med vattenbyten.

Skulle det även kunna vara att din refraktometer var fel när du mätte tidigare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mineral salt innehåller en hel del mg..... lättast är att hälla i lite i vatten i ett glas o tillsätta lite minerla salt och kolla värdet. du lär få utslag på mg testet.

tack andreas har med för mig minerasalt inehåller mg om först nu någon håller med mig :)

mitt mineralsalt inehåller 2500ppm mg :S nästan 2 sprutor

om någon annan har mineralsalt prova gärna och skicka erat resultat!!

Ändrat av akutmottagning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tidigare en lite sämre variant av NaCl-fritt salt som verkade mest bestå av Mg, den kunde höja värdena lite.

Vad jag är inne på är att även om du har liknande halter som jag hade så är mängden/dosen ändå relativt liten per dygn, en normal konsumtion brukar käka lite mer mg än vad man tillsätter i saltet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor


ja det är inte mycket men har jag ingen åtgång av mg så resulterar det i ökning. så kan vara detta lilla som gör att det inte sjunker :)

som jag läst här på guiden har vissa nästan 0 åtgång av mg i sina kar. i börgan åt mitt kar MÄNGDER av mg sen avtog det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall man få upp Mg så brukar det gå åt rätt stora mängder pulver, därav känns det lite osannolikt att din låga dosering skulle ha så stor inverkan.

Har man riktigt låg förbrukning så kan man klara sig med -NaCl saltet samt eventuellt någon extra dosering ibland.

Som flera redan varit inne på så brukar mg test vara en bov i domhär lägen, exponering till fukt eller liknande verkar få dom o ge tidvis felaktigt höga värden.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag provat 4 tester Dom stämmer! . saken är den jag buffrade upp mg till 1400 sen starta jag ballingen hade hög åtgång låt det gå 2 månader sen yterligare 2 månader senare hade nog mitt kar minskat drastiskt på åtgången av mg vips så hade jag 1550. har inte doserat mer än nacl fritt salt sedan dess i den balling dunken och det är 6 månader sedan ca. kom ner på 1400 sen igår hade jag 1450. doserar i ballingen det vanliga och spårämne

det ökade inte över en natt utan över en längre tid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du doserar 1 gram rent Mg per dygn så borde det inte hända så mycket, för att höja från 1300 till 1301 krävs 3,1gram rent mg (om jag nu lade in allt rätt i aquacalc).

Detta innebär att du inte skall ha någon förbrukning heller.

Hur ser dina andra värden ut?

Jag har själv varit med om att få en felmärkt burk med Ca som innehöll Mg istället...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem med mg och köpte mig även ett nytt mg-test.

Är nu övertygad om att jag inte har någon åtgång av mg i mitt kar och då ökar mg-nivån för varja vattenbyte, kör nu mera ett salt med väldigt lågt mg i men har fortfarande svårt att hålla nivån.

Detta har hållt på sedan jag startade mitt kar.

Måste få ställa en fråga hur dant ljus har du i ditt kar?

Det är det ända jag kunnat sätta i samband med mitt mg, då jag har haft ganska dåligt ljus i mitt kar.

Ska bli intressant att se vad som händer i mitt kar nu när jag ändrat mitt ljus kraftigt denna vecka.

Jag ska rapportera vad som händer med mitt mg efter ljusbyte.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...