Fiffe Postat 13 maj 2012 Dela Postat 13 maj 2012 Jag har två olika nitrattester från Salifert, ingetdera har utgånget bäst före datum.Test1 (nyast)Består av en vätska (4 droppar) och en (liten 0,05ml?) skopa pulver. Test2Består av två olika pulver och en skopa modell större.Test1 ger nästan inget utslag alls. En väldigt svag färgning från sidan, ett mätväde på ca 0.1.Test2 färgar ut rejält. Jag skulle uppskatta ett värde på ca 10 i nitrat.Jag mätt 2 ggr med varje test idag med samma resultat. Hur kan det bli så olika? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 13 maj 2012 Dela Postat 13 maj 2012 Hade samma sak med Saliferts nitrattest tidigare, är bara ett av testerna som är kassa, kan hända om du lämnar dem utan lock för länge (misstänker iaf att det var i det i mitt fall) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 13 maj 2012 Dela Postat 13 maj 2012 Jag har också råkat ut för exakt samma sak. Släng den gamla, även om han inte är för gammal. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 13 maj 2012 Dela Postat 13 maj 2012 I mitt fall var det dock inte dem gamla som det var fel på ... köp ett tredje och släng den som är kass! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 13 maj 2012 Dela Postat 13 maj 2012 jag har köpt en referensvätska som jag kollar Nitart och Fosfat mot med jämna mellanrum (har också en som man kollar Mg Ca Kh etc)!Jag tror det kan vara en jättebra grej att kolla lite då och då mot referensvätska, då testen verkar bli dåliga efter ½år. Frågan är bara hur länge referensvätskan håller?Jag har varit med om att Saliferts Nitratittestet har visat totalt fel (visade lågt nästan 0, medans jag hade runt 10) som inte hade gått ut i datum... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fiffe Postat 13 maj 2012 Författare Dela Postat 13 maj 2012 Referensvätska verkar klokt.Fast referensvätska för nitrat borde ju vara enkelt att fixa själv med lite kaliumnitrat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 13 maj 2012 Dela Postat 13 maj 2012 problemet med nitrattester är väl omdebatterade i andra trådar - men förutom problemen med stör-element etc så "surnar" testerna ganska fort när de är öppnade - så datumen på boxen gäller oöppnade tester Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fiffe Postat 13 maj 2012 Författare Dela Postat 13 maj 2012 Visar ett "surnat" test för mkt lr för lite? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.